• 1
  • 2
2024-01-03, 19:13
Medlem
Ja iomed att den sänkts kan man tanka 98 till samma pris som 95 nu eller gäller reduktionsplikten mest bara diesel?
Inte hittat svaret när ja försökt googla detta.
Brukade tanka 95 innan för att den va billigare men hört 98 är bättre för bilen och dess prestanda.
Citera
2024-01-03, 19:21
Medlem
Gör väl en krona på bensinen tror jag
Citera
2024-01-03, 19:24
Medlem
Raggarspinns avatar
Kolla priset vid din lokala bensinstation. Reduktionsplikten för bensin sänks från 7.8% till 6% och skatten sänks med 75öre/litern.
https://www.circlek.se/drivmedel/drivmedelspriser
Senast redigerad av Raggarspinn 2024-01-03 kl. 19:27.
Citera
2024-01-03, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Ja iomed att den sänkts kan man tanka 98 till samma pris som 95 nu eller gäller reduktionsplikten mest bara diesel?
Brukade tanka 95 innan för att den va billigare men hört 98 är bättre för bilen och dess prestanda.

Beror en hel del på vad för bil du har om du ska märka nån skillnad på 95 och 98 nu efter att reduktionsplikten ligger på samma hos bägge.
Citera
2024-01-04, 03:20
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull

98 har alltid varit dyrare än 95 så samma pris blir det inte. Gamla motorer/bilar som inte är avsedda att köras på alkoholinblandad bensin kan nog må bättre av att slippa etanolen. Men jag hittar inga uppgifter om storleken på inblandning i respektive oktantal efter nyår.

Sedan innehåller bensin mer energi per liter än etanol, men att det skulle göra någon märkbar skillnad i förbrukning på den lilla delen som blandas i har jag svårt att tro.
Citera
2024-01-04, 20:39
Medlem
Sen höjdes det igen. Ett hävla spel för gallerierna.
Citera
2024-01-12, 07:58
Medlem
Miljöpartiet och sossarna ville ju HÖJA reduktionsplikten och dessutom öka skatten på bensin.

Vad hade priset på bensin varit om de varit kvar vid makten? - 30kr? - Eller ännnu mer ?
Citera
2024-05-17, 12:41
Medlem
VoktorDodkas avatar
Idag tankade jag för tredje gången sedan jag lade märke till att min bensinförbrukning minskat drastiskt. Den har gått från 12,7-12,9/100km till 10,6-10,7/100km, kan det bero på slopade tillsatser i bensinen? Mellan de sista tankningarna har jag t o m gasat en aning mer för att utesluta att jag plötsligt skulle ha börjat köra mer ekonomiskt.

Jag har en ca 20 år gammal treliters sugsexa och tankar alltid circle k´s 98 miles+.
Citera
2024-05-17, 15:42
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Idag tankade jag för tredje gången sedan jag lade märke till att min bensinförbrukning minskat drastiskt. Den har gått från 12,7-12,9/100km till 10,6-10,7/100km, kan det bero på slopade tillsatser i bensinen?

Det har blivit typ 20 plusgrader varmare sedan reduktionsplikten försvann.
Min bil har tex gått från 0,86 till 0,76 liter per mil i snitt sedan januari och fram till nu.
Ett väldigt normalt beteende från en ottomotor när det gäller omgivningens temperatur.

Det beror INTE på lägre etanolinblandning i bensinen !
Citera
2024-05-17, 15:44
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det har blivit typ 20 plusgrader varmare sedan reduktionsplikten försvann.
Min bil har tex gått från 0,86 till 0,76 liter per mil i snitt sedan januari och fram till nu.
Ett väldigt normalt beteende från en ottomotor när det gäller omgivningens temperatur.

Det beror INTE på lägre etanolinblandning i bensinen !
Mina jämförelser bygger på de senaste sex årens förbrukning. Men då är det något annat som har hänt i min drivlina.
Citera
2024-08-26, 20:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Så där nu kryper regeringen till korset och överväger höja reduktionsplikten. De vill verkligen inte vinna nästa val.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...uktionsplikten
Citera
2024-08-26, 20:38
Medlem
Reduktionsplikten höjs väl för att bränsle är rätt billigt nu ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in