2024-01-04, 00:54
Medlem
Att Sveriges narkotikapolitik är och har varit kontraproduktiv och rent av skadlig för samhället i stort tänker jag att vi inte ens behöver diskutera, finns mängder av trådar där förespråkare för hårda regleringar och hårda straff blir totalt överkörda.

Min fråga är om detta är en generationsfråga och hur uppfattningarna skiljer sig åt generationerna emellan. Jag har bara min egna uppfattning baserat på de konversationer jag haft och jag tycker det finns en grov narkotikahysteri hos de som är födda på 60-talet och tidigare. Det går inte att nämna avkriminalisering ens utan att dom rynkar på pannan. Nämner man legalisering ja då är deras referensramar satta ur sånt spel att det inte går att föra en konversation längre.

Det är knappast en slump att Sara Skyttedal född 86 var den som gick ut med i sammanhanget det kontroversiella förslaget att avkriminalisera cannabis. Det kommer kräva att fler framstående politiker kommer med sådana här utlåtanden innan det blir någon verkstad. Tyvärr är ju dom flesta politikerna just 60-talister som inte klarar av någon som helst objektivitet i frågan. Kommer tongångarna ändras först när alla boomers pensionerar sig och tappar sin sociala status?
Senast redigerad av blueberrypancakes 2024-01-04 kl. 01:00.
Citera
2024-01-04, 01:06
Avstängd
olasvenssons avatar
Så är det. Mer cannabis till folket.
Citera
2024-01-04, 01:14
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrypancakes
Att Sveriges narkotikapolitik är och har varit kontraproduktiv och rent av skadlig för samhället i stort tänker jag att vi inte ens behöver diskutera, finns mängder av trådar där förespråkare för hårda regleringar och hårda straff blir totalt överkörda.

Min fråga är om detta är en generationsfråga och hur uppfattningarna skiljer sig åt generationerna emellan. Jag har bara min egna uppfattning baserat på de konversationer jag haft och jag tycker det finns en grov narkotikahysteri hos de som är födda på 60-talet och tidigare. Det går inte att nämna avkriminalisering ens utan att dom rynkar på pannan. Nämner man legalisering ja då är deras referensramar satta ur sånt spel att det inte går att föra en konversation längre.

Det är knappast en slump att Sara Skyttedal född 86 var den som gick ut med i sammanhanget det kontroversiella förslaget att avkriminalisera cannabis. Det kommer kräva att fler framstående politiker kommer med sådana här utlåtanden innan det blir någon verkstad. Tyvärr är ju dom flesta politikerna just 60-talister som inte klarar av någon som helst objektivitet i frågan. Kommer tongångarna ändras först när alla boomers pensionerar sig och tappar sin sociala status?
Resten av årskullen till Skyttedal håller lågan högt dock. Eller?
Tror detta inte är en fråga om ålder. De äldre jag mött har inget över för förbudspolitik ihuvudtaget.
Snarare yngre... medelålders som är mest onda.
Snarare så att politiker inte törs ta steget.
Skyttedal krossades. SDkillen är död.
Vem vill ta på något dom skulle rädda liv när feta arvoden är på g.
LUF och andra ungdomsförbund gör det så klart.
Men aldrig i riksdagen.
Citera
2024-01-04, 01:15
Medlem
knark-kungens avatar
Problemet är att den äldre generationen växte upp både med hjärntvätt från sossarna och utan internet, en väldigt tacksam och lätt generation att hjärntvätta.

Men så fort gamlingarna är döda sitter vi ute på barerna, dricker öl och röker cannabis, alla fd cannabishatare har nu gått vidare och hatar på invandrare istället (big surprise att ett sån snäv världsbild skulle börja hata liksom ).
Citera
2024-01-04, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Resten av årskullen till Skyttedal håller lågan högt dock. Eller?
Tror detta inte är en fråga om ålder. De äldre jag mött har inget över för förbudspolitik ihuvudtaget.
Snarare yngre... medelålders som är mest onda.
Snarare så att politiker inte törs ta steget.
Skyttedal krossades. SDkillen är död.
Vem vill ta på något dom skulle rädda liv när feta arvoden är på g.
LUF och andra ungdomsförbund gör det så klart.
Men aldrig i riksdagen.

Jag håller med om att det är medelåldersgenerationen som är värst. Jag som är runt 20-25 ser just 60-talister och kanske sena 70-talister som medelålder men det kanske är en förlegad syn på vilka som tillhör medelåldern. Finns ju trots allt 80-talister som är en bra bit över 40. Internetgenerationen som varit mer exponerad för amerikansk populärkultur tycks vara mer bildad och liberal i frågan.
Senast redigerad av blueberrypancakes 2024-01-04 kl. 01:34.
Citera
2024-01-04, 01:34
Medlem
Ni behöver en spin doctor för att få igenom det. Någon som kan lägga fram det på ett sätt så att det smakar gott. Exempelvis, att mena att det blir stora skatteintäkter från cannabisförsäljning som sedan kan investeras i utsatta områden. "Skatteintäkter av cannabisförsäljning öronmärks till att bekämpa gängvåldet och att vända problemen i utsatta områden." Där snurrade jag om cannabisbruk från negativa konnotationer med beroendeproblematik och gängvåld, till hjälp åt utsatta och att själva rökningen hjälper det sociala skyddsnätet.

Fredrik Reinfeldt hade Per Schlingman som sin spin doctor. Han kunde vända socialdemokraternas värderingsfrågor mot dem själva. Det avgörande var att snurra runt arbetarepolitik till arbetspolitik. Så snodde de valet, och förändrade Sverige, och bröt socialdemokraternas maktvälde.

Edit: Jag ser framför mig en reklamfilm där en person röker en spliff och texten "tillsammans hjälper vi Sverige, sätt stopp för illegal drogförsäljning, välj beskattning till välfärden genom att röka lagligt"

Det blev lite klumpigt, men så ungefär.
Senast redigerad av Al-Gore-Rytm 2024-01-04 kl. 01:37.
Citera
2024-01-04, 01:43
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Ni behöver en spin doctor för att få igenom det. Någon som kan lägga fram det på ett sätt så att det smakar gott. Exempelvis, att mena att det blir stora skatteintäkter från cannabisförsäljning som sedan kan investeras i utsatta områden. "Skatteintäkter av cannabisförsäljning öronmärks till att bekämpa gängvåldet och att vända problemen i utsatta områden." Där snurrade jag om cannabisbruk från negativa konnotationer med beroendeproblematik och gängvåld, till hjälp åt utsatta och att själva rökningen hjälper det sociala skyddsnätet.

Fredrik Reinfeldt hade Per Schlingman som sin spin doctor. Han kunde vända socialdemokraternas värderingsfrågor mot dem själva. Det avgörande var att snurra runt arbetarepolitik till arbetspolitik. Så snodde de valet, och förändrade Sverige, och bröt socialdemokraternas maktvälde.

Edit: Jag ser framför mig en reklamfilm där en person röker en spliff och texten "tillsammans hjälper vi Sverige, sätt stopp för illegal drogförsäljning, välj beskattning till välfärden genom att röka lagligt"

Tror du har rätt.
Bara det att jag vill inte dit. Är hellre olaglig än låter detta bli sanning.
Ser hur allt riktas till barn redan nu.
Låt oss vuxna röka i lugn och ro men låt bli hysterin.
Citera
2024-01-04, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm

Kan ett sådant budskap få genomslag i ett land där ingen betydande grupp med socialt inflytande är intresserad av evidens?
Citera
2024-01-04, 01:48
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrypancakes
Jag håller med om att det är medelåldersgenerationen som är värst. Jag som är runt 20-25 ser just 60-talister och kanske sena 70-talister som medelålder men det kanske är en förlegad syn på vilka som tillhör medelåldern. Finns ju trots allt 80-talister som är en bra bit över 40. Internetgenerationen som varit mer exponerad för amerikansk populärkultur tycks vara mer bildad och liberal i frågan.
Tror medelålder är runt 30-40 så bara backa och se det är 80-90 nu. Är 70-tal själv och lite äldre.
Som sagt. Tror det har mer med att politikerna lever i sina bubblor och inte inser att folket är klara för en avkriminalisering.
Vi prövade det några år och allt blev hemskt.
Vi testar nytt nu.
Citera
2024-01-04, 05:48
Medlem
Shitnuggets avatar
Allt, och då menar jag ALLT, kommer bli bättre så snart denna generation av sociopatiska parasiter dör ut.
Citera
2024-01-04, 05:55
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitnugget
Allt, och då menar jag ALLT, kommer bli bättre så snart denna generation av sociopatiska parasiter dör ut.
Vilken? Min generation blöder och hoppades på den förra... er nya? Nu kommer vara samma as och föråda folket som alla andra innan er.
Hur ska något bli bra.. skit kommer alltid finnas.
Lev livet och må bra. Skit I lagen så länge du mår bra och inte skadar andra. Så säger Gud. ❤️
Citera
2024-01-04, 05:59
Medlem
Shitnuggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Vilken? Min generation blöder och hoppades på den förra... er nya? Nu kommer vara samma as och föråda folket som alla andra innan er.
Hur ska något bli bra.. skit kommer alltid finnas.
Lev livet och må bra. Skit I lagen så länge du mår bra och inte skadar andra. Så säger Gud. ❤️

Boomers, generationen som sålde sina barn och barnbarns framtid för att få leva långt över sina tillgångar, generationen som kraschade bostadsmarknaden, bankväsendet, utbildningssystemet samt pensionssystemet.

Det här är en generationen som är sämre utbildad en valfri zoomer som gått ut gymnasiet, de förkastar all forskning till förmån för sina indoktrinerade fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in