Citat:
Ursprungligen postat av
blueberrypancakes
Att Sveriges narkotikapolitik är och har varit kontraproduktiv och rent av skadlig för samhället i stort tänker jag att vi inte ens behöver diskutera, finns mängder av trådar där förespråkare för hårda regleringar och hårda straff blir totalt överkörda.
Min fråga är om detta är en generationsfråga och hur uppfattningarna skiljer sig åt generationerna emellan. Jag har bara min egna uppfattning baserat på de konversationer jag haft och jag tycker det finns en grov narkotikahysteri hos de som är födda på 60-talet och tidigare. Det går inte att nämna avkriminalisering ens utan att dom rynkar på pannan. Nämner man legalisering ja då är deras referensramar satta ur sånt spel att det inte går att föra en konversation längre.
Det är knappast en slump att Sara Skyttedal född 86 var den som gick ut med i sammanhanget det kontroversiella förslaget att avkriminalisera cannabis. Det kommer kräva att fler framstående politiker kommer med sådana här utlåtanden innan det blir någon verkstad. Tyvärr är ju dom flesta politikerna just 60-talister som inte klarar av någon som helst objektivitet i frågan. Kommer tongångarna ändras först när alla boomers pensionerar sig och tappar sin sociala status?
Resten av årskullen till Skyttedal håller lågan högt dock. Eller?
Tror detta inte är en fråga om ålder. De äldre jag mött har inget över för förbudspolitik ihuvudtaget.
Snarare yngre... medelålders som är mest onda.
Snarare så att politiker inte törs ta steget.
Skyttedal krossades. SDkillen är död.
Vem vill ta på något dom skulle rädda liv när feta arvoden är på g.
LUF och andra ungdomsförbund gör det så klart.
Men aldrig i riksdagen.