2024-05-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Man kanske vill bo med sina gamla kompisar?
Skönt med gångavstånd!
Men kompisarna kanske bor i Huddinge....
men vem planerar villaköp utifrån var kompisarna bor? Du är under 25 låter det som. Vänner och kompisar får en underordnad betydelse för de flesta vuxna.
Gångavstånd till vad?
Citera
2024-05-09, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag har inget emot att priserna skenar. Tvärt om faktiskt.

Om du bara ska sälja förstår jag. Men vart ska du då ta vägen? Hyresrätt? Annars är det ju mer lönsamt om de inte skenar. Så länge du då inte ska stämpla ut från bostadsmarknaden ellef flytta till en betydligt billigare bostad.

Det är ju få bostadsägare som bara säljer utan att köpa. Förutom vid dödsbon då.
Citera
2024-05-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Om du bara ska sälja förstår jag. Men vart ska du då ta vägen? Hyresrätt? Annars är det ju mer lönsamt om de inte skenar. Så länge du då inte ska stämpla ut från bostadsmarknaden ellef flytta till en betydligt billigare bostad.

Det är ju få bostadsägare som bara säljer utan att köpa. Förutom vid dödsbon då.
Jag ska sälja och flytta till liyen billig ort. Så att maknaden har börjat röra sig och en räntesänkning har varit bra tajming. Nu hoppas jag på en räntesänkning till i juni.
Citera
2024-05-09, 23:11
Medlem
Citat:
Jag ska sälja och flytta till liyen billig ort. Så att maknaden har börjat röra sig och en räntesänkning har varit bra tajming. Nu hoppas jag på en räntesänkning till i juni.

Ja men då förstår jag.
Citera
2024-05-10, 00:02
Medlem
Citat:
Men kompisarna kanske bor i Huddinge....
men vem planerar villaköp utifrån var kompisarna bor? Du är under 25 låter det som. Vänner och kompisar får en underordnad betydelse för de flesta vuxna.
Gångavstånd till vad?

Är det verkligen så? Det är mer av tvång (barn och fru styr ofta umgänge) man tvingas ge dessa mindre tid. Sen kan man ju tröttna på vissa vänner, men jag tror absolut man gärna bor grannar med vänner och bekanta även efter 25.
Citera
2024-05-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Är det verkligen så? Det är mer av tvång (barn och fru styr ofta umgänge) man tvingas ge dessa mindre tid. Sen kan man ju tröttna på vissa vänner, men jag tror absolut man gärna bor grannar med vänner och bekanta även efter 25.
Sällan man hittar ett hus man gillar brevid en kompis.
Citera
2024-05-10, 01:47
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Av ditt inlägg får man känslan att det är du som är fattig och vill att alla andra ska få det lika illa som du. Jag gillar tillväxt; det gör inte du. Det är fine.
Jag är ointresserad av vad du får för känsla när du läser mitt inlägg. Jag har det mycket bra och inga lån. Tillväxt har inte lite saken att göra eftersom vi pratar privat konsumtion och inte investeringar. Det finns dessutom sund och osund tillväxt. Vilken hävstång tycker du t.ex folk ska ha på sina villor då? Är det sunt att sitta på en 7 miljonerkronorsvilla med 6 miljoner av dessa i lån med 1% ränta och vara medelinkomsttagare? Du ser inga risker? Det var precis detta som orsakade finanskrisen 2008 när man höjde räntan. Hade folk haft råd på riktigt med de bostäder de hade köpt hade det inte blivit någon kris. Som sagt, har man inte råd får man väl spara ihop pengar eller köpa något billigare. Detta lärde jag mig när jag var typ 4 år. Förstår man inte detta när man är vuxen är man en loser och kommer vara en fattig loser hela sitt liv.
Senast redigerad av Fittfitta 2024-05-10 kl. 01:58.
Citera
2024-05-10, 06:56
Medlem
Citat:
Så du skall byta ner dig ännu mer?
Citera
2024-05-10, 07:12
Medlem
Citat:
Du har ingen koll på hur ekonomi fungerar över gränser förstår jag
Att vi lägger oss lägre än alla andra är ett tecken på svaghet.

Om vi behöll 4 % hade några fått förtroende för svenska kronan, jag själv kommer lämna svenska investeringar bara för svagheten.... Mycket roligare att ha pengar i valutor som kommer öka.

Det ÄR INGEN KRIS I SVERIGE!!! Alla byggföretag och byggjobbare till exempel har täljt guld med fällkniv under decennier, en liten tillbakagång under några år kommer bara rensa ut lite :-)

Nej jag och Calmfors och den samlade eliten av ekonomer har inte samma insikter som genier på FB
Citera
2024-05-10, 07:13
Medlem
Citat:
Du är efterbliven....
Det är noterat!
Förmodligen högre lån än vad du borde ha.
Vad är fel med att betala av lånen och få en sund ekonomi???

Ja du är ett geni som vet mer än alla andra. Varför ringer du inte och erbjuder regeringen eller toppbankerna dina tjänster?
Citera
2024-05-10, 07:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag förmodar du refererar till nya E 300 de.
Är själv spekulant på den, 4 matic.
Den låg på frånpris på strax under 600k 2020-2021, när jag var i färd med att byta bil sist.
Nya modellen mycket riktigt med frånpris på 725k. Fyra år senare. Ingen dramatisk ökning ärligt talat, givet omvärldens övriga prisökningar under samma period.

Det är ganska långt ifrån dina 500k, minst sagt. Men det blir ju lite bättre i dina analyser såklart. Även om det blir ljug och hittepå.
Jag kör en tillskillnad från spekulanten och återger vad den kostade när den köptes och nej det var inga 600 K våren 2021, bilen beställdes sent 2020.
Om du sedan tycker att det är rimligt att SCB’s ”kvalitetsjusteringar” trollar bort verkliga prisökningar till stor del när de beräknar inflation. Företeelsen var ännu tydligare när vi hade nollränta och ”låg inflation”. Priserna steg på 10 talet men andra sätt att spela musik, två extra krockkuddar eller inbyggd gpskarta istället för TOM-TOM är värt så mycket att nästan hela prishöjningen kunde suddas bort.
Citera
2024-05-10, 07:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Var inte så hård MannenP.

Visserligen har de ekonomiska genierna i denna tråd haft fel om i stort sätt allt…Eller vänta nu, om allt menade jag, men till och med den bästa kan ha fel och det är vi det vi har i denna tråd, de absolut bästa, hjärnor i toppklass!

Lite otur när de tänkte helt enkelt, de kommer säkert att ha korrekta analyser nästa gäng när vi får problem med inflation om 15-20 år.
Kronan tappar mot både euro och dollar, att den enskilda eller några dagar kan gå åt andra hållet förändrar inte saken.
Däremot kan RB sälja dollar och euro som man gjorde senhösten och på så vis få till en tillfällig förstärkning av kronan. De brukar dock klinga av efterhand. Mot euron har vi tappat drygt 5 % i år och mot dollarn drygt 7 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in