2025-01-09, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
bostadspriserna är redan ner 40% realt och ska ner MYCKET MER.

Ska?
Enligt vem fan då?
Ditt bankkonto?
Citera
2025-01-09, 13:43
Medlem
Jag tror att vi får se åtminstone en sänkning till av räntan.

Men sedan kan det ta längre tid innan fler sänkningar kommer, kanske ett helt år.

Helt enkelt för jag tror inte att fler räntesänkningar därefter löser några egentligen problem. De som ändå har problem har det inte för att räntan är 0,25% högre eller lägre utan problem är av helt annat slag, oftast att de inte lyckats att kompensera för inflationen som varit och inte kan tackla de permanent högre priserna eller det faktum att kronan är väldigt svag.
Citera
2025-01-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror att vi får se åtminstone en sänkning till av räntan.

Men sedan kan det ta längre tid innan fler sänkningar kommer, kanske ett helt år.

Helt enkelt för jag tror inte att fler räntesänkningar därefter löser några egentligen problem. De som ändå har problem har det inte för att räntan är 0,25% högre eller lägre utan problem är av helt annat slag, oftast att de inte lyckats att kompensera för inflationen som varit och inte kan tackla de permanent högre priserna eller det faktum att kronan är väldigt svag.

Det är väl ett i allra högsta grad troligt scenario.
En till, i januari, som följs av att det ligger still en tid.
Som följs av ytterligare en senare, kanske till sommaren, om man vill ha en ”boost” förutsatt konjunkturen ligger platt eller negativ.
Citera
2025-01-09, 19:35
Medlem
Räntebanan från marknaden skruvas upp några punkter:

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/56084

Tror på 1½ sänkning i år och sen ½ höjning igen 2026. Ingen sub-2% i sikte till BLTs förtret.
Citera
2025-01-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Inflationen är på väg upp i Sverige i maklig takt under senaste 2 mån enligt ekonomifakta
Räntan kanske sänks 1 gång till med det här pk-etablishemanget där bara massinvandring, feminism och bopriser upprätthålls är viktigt. Riksbankens uppdrag är att hålla inflationen i stabil inom målet, det är finanspolitiken via politiska reformer som har huvudansvaret för att förbättra konjunkturen. Det läste man om i samhällskunskap A. Minns du eller gick du slöjdprogrammet?

Men det är mörka moln på himlen. Inflationen stiger även i Euroområdet.

För tredje månaden i rad ökade inflationen i euroområdet i december, visar nya siffror från Eurostat. Den här gången låg inflationen på 2,4 procent på årsbasis, jämfört med 2,2 i november. Även i oktober steg inflationen, jämfört med ett årslägsta på 1,7 procent i september

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...9a0a14533&ei=6

Nästa inflationsrapport för Sveriges del kommer nu i veckan tror jag. Spännande.
Hur får du det till att den är på väg upp???
Den sjönk ju rätt fint senaste månaden....
Citera
2025-01-09, 19:52
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Hur får du det till att den är på väg upp???
Den sjönk ju rätt fint senaste månaden....

Inflationen var på väg upp i 2 mån innan senaste inflationsrapporten som kom iförgår, såg du inte jag skrev inlägget innan senaste rapporten el? Dumma jävla idiot.
Citera
2025-01-09, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Räntebanan från marknaden skruvas upp några punkter:

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/56084

Tror på 1½ sänkning i år och sen ½ höjning igen 2026. Ingen sub-2% i sikte till BLTs förtret.

Förtret?
Det blev ju ingen kavalkad av tvångsförsäljningar när styrräntan rusade med flera hundra procent på rekordtid som du spådde.
Nu sitter BLT ännu mer lugnt och skönt i båten. Med dessutom 1,5 justering 2025 myser de allra flesta med tanke på vad man hanterat sista åren.
Höjning givetvis om ett par år, sent 2026, helt enligt naturlagarna, när konjunkturen vänt. Om den har vänt.
Allt helt enligt allas förväntningar.

Somna om och inse att det kommer vara stiltje och rätt ointressant med både räntenivåer och inflation över en lång tid framåt. Några punkter upp eller ner. Gäsp.
Senast redigerad av M.J.A 2025-01-09 kl. 22:06.
Citera
2025-01-10, 00:46
Medlem
Citat:
Inflationen var på väg upp i 2 mån innan senaste inflationsrapporten som kom iförgår, såg du inte jag skrev inlägget innan senaste rapporten el? Dumma jävla idiot.
Jävla idiot???
Den sjönk ju ner till 1.8% enligt Rapport igår! Eller ljög dom bara???
Citera
2025-01-10, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Som vanligt samma trams från dig utan källor.
Säkert inga 40%, men dom är på väg rejält uppåt nu! Ska precis sälja min BR och när jag anslöt med till BOOLIS värdering har den ökat från 4.5 miljoner till 4,9 miljoner från oktober till i förrgår.
Citera
2025-01-10, 06:36
Medlem
Citat:
Och du satt och babblade om att den skulle fortsätta upp. Du hade fel som du alltid har om allt precis som din polare dviking. Att ni aldrig tröttnar på att sitta och förutspå allt åt helvete fel hela tiden
Citera
2025-01-10, 08:34
Medlem
Det räcker ju teoretiskt att priserna stagnerar i säg 2 år för att det ska minskat realt kanske 4 % (inflationen). Men så länge nger vi ser minskade räntor kommer priserna smyga sig upp igen. Allt eftersom löneökningar och mindre kostnader tillåter detta.
Senast redigerad av BiffenmedstortB 2025-01-10 kl. 08:35. Anledning: Felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in