Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-04, 12:40
Medlem
Har jag fel eller gnäller våra svenska "skidstjärnor" så fort något går emot dem (vilket det ofta gör)?

Andra kör för tufft mot dem (utan att diskas), drar aldrig, byter spår på regelvidrigt sätt, är i vägen osv. Gnäll, gnäll!

Funkar inte vallan så är det enbart vallateamets fel. Åkarna har väl ändå något att säga till om?
- "Idag var det inga föråkare så spåren var kassa".
- F"öret är fel" (men bara för svenskarna?)

Svenkarnas stavar går av som om de var av vass.

För att inte tala om allt fysiskt som kan vara fel. Förkylningar, skador för längesedan och tusen andra ursäkter för varför resultaten inte blir som de vill.

- "Kändes bra men fick inte ut något".
- "Idag var i inte kroppen med"

Kanske har jag fel men jag hör sällan andra idrottspersoner skylla på så mycket annat än att de helt enkelt inte räckte för dagen.
Citera
2024-01-04, 12:55
Medlem
kordens avatar
Nu vet jag inte hur andra länders skidåkare är, Gnäller dom lika mycket??
Är skidåkning till för de gnälligaste?

Ja dom gnäller, aldrig kan nåt va bra
Citera
2024-01-04, 12:57
Avstängd
Huhhhhhs avatar
”Jag är en dålig skidåkare. Dålig dålig. Dum också.”

Något ska de väl säga antar jag.

Vore iofs kul om alla som inte vann alltid sa

”I was not my day today”

Edit: Dåligt inlägg. Hjärnan kändes bra imorse men fick inte ut något. En tangent sitter lite löst
Citera
2024-01-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktarian76
Har jag fel eller gnäller våra svenska "skidstjärnor" så fort något går emot dem (vilket det ofta gör)?

Andra kör för tufft mot dem (utan att diskas), drar aldrig, byter spår på regelvidrigt sätt, är i vägen osv. Gnäll, gnäll!

Funkar inte vallan så är det enbart vallateamets fel. Åkarna har väl ändå något att säga till om?

För att inte tala om allt fysiskt som kan vara fel. Förkylningar, skador för längesedan och tusen andra ursäkter för varför resultaten inte blir som de vill.

Kanske har jag fel men jag hör sällan andra idrottspersoner skylla på så mycket annat än att de helt enkelt inte räckte för dagen.

Svårt att veta hur mycket media eldar på men helt klart verkar svenska skidåkare fokusera för mycket på annat.

Att det härjas runt sjukdomar hela tiden beror nog på att dom pippar runt alldeles för mycket. Vill du bli bäst kan du inte vara sjuk halva säsongerna. Då får man helt enkelt spara in på den sociala biten tills karriären är över
Citera
2024-01-04, 13:05
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:

Det stämmer att det inte var några föråkare och då är det ofördelaktigt att gå ut tidigt. Det är orättvisa förhållanden. Nej det är inte lika för alla. Det är sämre ju längre fram man är.

Det är otur om staven går av, det kan till och med vare medtävlares fel helt och hållet. Men den som drabbas har rätt att vara missnöjd.

Du är förmodligen en soffidrottare som aldrig varit med i en tävling då du inte verkar förstå att man har all rätt att gnälla.
Citera
2024-01-04, 14:03
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Har man andra saker som påverkar prestationen skall man inte undvika att prata om det.
De skyller inte på andra saker så tydligt utan är ganska försiktiga i sina kommentarer överlag.
Vid enstaka tillfällen när det är uppenbart att tex vallan inte stämde blir de lite mer konkreta.
En anledning är ju för att inte dissa andra, en annan orsak är ju att man är lite osäker på huruvida den egna prestationen är dålig enbart eller om den påverkas av yttre faktorer precis efter loppet när de blir intervjuade.
Tycker verkligen att de svenska skidåkarna har rätt balans i sin utvärdering.
kanske lite för fega ibland att våga skylla ifrån sig när det är uppenbart att de påverkats av yttre faktorer (valla, skidval, smittade av Calle Halvarsson, påkörda av Stavås Skidsta.
Och efter att ha bott i Norge och kollat på deras intervjuer tycker jag nog svenskarna är lite väl ödmjuka.
Så du har fel i dina hypoteser
Citera
2024-01-04, 14:09
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Har man andra saker som påverkar prestationen skall man inte undvika att prata om det.
De skyller inte på andra saker så tydligt utan är ganska försiktiga i sina kommentarer överlag.
Vid enstaka tillfällen när det är uppenbart att tex vallan inte stämde blir de lite mer konkreta.
En anledning är ju för att inte dissa andra, en annan orsak är ju att man är lite osäker på huruvida den egna prestationen är dålig enbart eller om den påverkas av yttre faktorer precis efter loppet när de blir intervjuade.
Tycker verkligen att de svenska skidåkarna har rätt balans i sin utvärdering.
kanske lite för fega ibland att våga skylla ifrån sig när det är uppenbart att de påverkats av yttre faktorer (valla, skidval, smittade av Calle Halvarsson, påkörda av Stavås Skidsta.
Och efter att ha bott i Norge och kollat på deras intervjuer tycker jag nog svenskarna är lite väl ödmjuka.
Så du har fel i dina hypoteser
idag skyllde skidåkarna på valla och skidval - herrarna.
och det var ju helt rätt att inte mörka med detta
varför skall man skylla på en dålig prestation av kroppen om det är valla och skidval som är orsaken?
De tog ju ändå på sig ansvaret för att ha valt fel skidor och valla och skyllde ju inte på vallateamet.
åkarna fick ju välja själva och damerna beslutade olika t ex.
Citera
2024-01-04, 14:22
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
idag skyllde skidåkarna på valla och skidval - herrarna.
och det var ju helt rätt att inte mörka med detta
varför skall man skylla på en dålig prestation av kroppen om det är valla och skidval som är orsaken?
De tog ju ändå på sig ansvaret för att ha valt fel skidor och valla och skyllde ju inte på vallateamet.
åkarna fick ju välja själva och damerna beslutade olika t ex.
man vill ju veta de olika orsakerna inte lyssna på en jävvla jantelag som förbjuder en att säga ifrån.
t ex var det kass med föråkare vilket då missgynnade de som låg först i spåret som t e Linn i damloppet de första kilometerna.
det måste ju fram och inte ersättas av ngn falsk blygsamhet!!
Citera
2024-01-04, 15:13
Medlem
Bra, då har jag helt missuppfattat de svenska åkarnas uttalanden!

De säger bara som det är och skyller inte på något. Då kan vi stänga den här tråden och jag ska lyssna på annat vis framöver.
Citera
2024-01-04, 15:24
Medlem
Frida är på framkanten där tycker jag nog allt.
Citera
2024-01-04, 15:57
Medlem
Ja otroligt vad det gnälls, så fort det inte går som man vill då är det något annat än ens egen prestation. Svenska skidåkare har enorma resurser gentemot alla andra än norge både med vallateam och annan stöttning runt omkring.
Det kan ju även vara så att när det går dåligt har man likvärdigt mot andra. Idag på damernas var det riktigt vallaföre men tänk om en Svenska skulle likt Digins ramlat pga hugg med vallan då hade man grinat för det
Citera
2024-01-04, 20:56
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Det framstår kanskje som at svenske løpere "gnäller" over alt mulig i intervjuene, ( i forhold til her i.a.f. ), men det beror nok helt og holdent på at media legger ord i munnen på dem, og aldri gir seg. Media har som utgangspunkt, at om en svensk ikke presterer på toppen av sin kapasitet, så det være noe suspekt, enten med konkurrentene , eller eget utstyr.

Om utøverne nekter å være med på medias på forhånd ferdigskrevede artikler, så får de spørsmålet : Ja ja, men OM det hadde vært så, hva ville du ha ment om det da ? De seriøse utøvernes svar på den hypotesen, blir da krigsrubriker over agendaen og artiklen som er fabrikert på forhånd.
Så summa summarum: De svenske utøverne er like reflekterte over hva som virkelig går for seg i et skirenn som alle andre, men blir stadig offer for den uærligheten og skamløsheten til de som kaller seg "journalister" med ansvar for langrenn bedriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in