2024-01-05, 16:09
Medlem
Hej!

Jag funderar på att starta en webbutik som till en början kommer att ske privat, dvs jag kommer inte att registrera enskild firma eller AB innan jag vet om det kommer att löna sig.

Jag funderar på att använda Stripe som betallösning till en början då det är kostnadsfritt och en bra start-up lösning för icke registrerade företag.

Men hur fungerar det när jag ska skatta för vinsten? Måste jag själv fylla i en bilaga när jag deklarerar eller kommer Stripe på något sätt att rapportera in till SKV automatiskt vid årets slut?
Citera
2024-01-05, 18:08
Medlem
Det har ingen betydelse om du registrerar firma eller inte. Om det bedöms som näringsverksamhet ska du bokföra som vilken firma som helst och skatta som näringsverksamhet. Bedöms det som hobbyverksamhet behöver du inte bokföra och då skattar du som inkomst av tjänst.
Citera
2024-01-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det har ingen betydelse om du registrerar firma eller inte. Om det bedöms som näringsverksamhet ska du bokföra som vilken firma som helst och skatta som näringsverksamhet. Bedöms det som hobbyverksamhet behöver du inte bokföra och då skattar du som inkomst av tjänst.

Okej. Men frågan var om Stripe rapporterar direkt till Skatteverket så att själva ”inkomsten” som överförs från kund till mitt bankkonto via Stripe blir känt hos dem även om jag inte gör något? Vet ju att det ändrats lite under 2023 men hur det funkar egentligen vet jag dock inte. Tex om de rapporterar allt, efter en viss inkomstgräns eller inget alls?
Citera
2024-12-05, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deelicious
Okej. Men frågan var om Stripe rapporterar direkt till Skatteverket så att själva ”inkomsten” som överförs från kund till mitt bankkonto via Stripe blir känt hos dem även om jag inte gör något? Vet ju att det ändrats lite under 2023 men hur det funkar egentligen vet jag dock inte. Tex om de rapporterar allt, efter en viss inkomstgräns eller inget alls?
Jag undrar samma sak, rapporterat dem något till Skatteverket och kan finans polisen ta del av det
Citera
2024-12-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deelicious

Om jag skulle gissa så antar jag att Stripe rapporterar inget direkt till någon myndighet, isåfall är det din bank som skulle göra det. Stripe betalar ju ut pengarna till din bank som senare kan ifrågsätta vart dessa pengars ursprung är,

Handlar det om små summor (5k eller mindre) per månad så tror jag inte någon bryr sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in