Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-01-12, 15:38
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag gör ett försök till.

Du får vara otrevlig och osaklig, det har vi inga regler mot. Däremot så måste du följa topic. DU kanske tycker att det hör till ämnet att visa ett klipp från en tecknad serie. I din hjärna finns det en glasklar koppling. Antar jag.

Men, moderatorn i fråga anser inte det vara det. Moderatorn anser troligen att detta skulle få tråden att spåra ur och börja handla om saker som trådskaparen inte avsåg.

En varning är inget straff i sig. Det är en heads up om att nu har du brutit mot regler och att du bör försöka låta bli detta i fortsättningen. Om du lär dig av varningen så lär du inte få fler och därmed så kan du gå vidare i livet.

Men, om du envisas med att du inte kan göra fel, att du vet bättre än de som är satta att städa bort regelbrott, så kanske du inte lär dig och därmed riskerar du upprepa samma fel. I nästa tråd visar du ett annat klipp från en annan film, och blir varnad även då.

Och om du aldrig lär dig utan fortsätter bryta mot reglerna så riskerar du bli avstängd - regel 2.01

Ditt val.
Jag vill bara förstå vad som är OT med att påpeka hur debunkers alltid bemöter argument angående månlandningen?
Jag skriver ju tydligt vad jag menar med inlägget, och förstärker min poäng med ett kort avsnitt från Family Guy som handlar om exakt det.

Hur kan det vara OT? Trådens ämne är ju konspirationsteorier om just månlandningarna.
Citera
2024-01-12, 15:57
  #26
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Vilket ju ibland kan vara svårt att fatta vad det innebär.

Om man ställer en fråga om topic, tex i 'Tråden om elefanter vs jägare' som lyder ungefär:

-:"Handlar dina kunskaper om elefanter?" till en som berättat att han är verkligen kunnig, är man då utanför Topic?

Om man i samma tråd frågar -:"Hur har du det med ditt minne?" , följer man då topic, om frågan ställs tillsammans med två motsägande citat, av en annan skribent?

Båda är samma typ av fråga, riktar sig mot skribenten, men den ena handlar i alla fall om topic (elefanter), medans den andra är mer en 'förnedringsfråga' ställd till en som sagt två olika saker.

Vad är topic eller inte i mina två exempel anser du?

/VV

Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag vill bara förstå vad som är OT med att påpeka hur debunkers alltid bemöter argument angående månlandningen?
Jag skriver ju tydligt vad jag menar med inlägget, och förstärker min poäng med ett kort avsnitt från Family Guy som handlar om exakt det.

Hur kan det vara OT? Trådens ämne är ju konspirationsteorier om just månlandningarna.

Nu tänker jag inte ägna mig åt att diskutera hypotetiska fall eller andras bedömningar, jag har nog med de fall jag själv måste hantera - däremot så fungerar ju alla forum så här, inte bara Flashback, ledningen (här i form av admins) utser hjälpredor (mods) som ska se till att trådarna går att diskutera i, att ämnet följs och reglerna inte bryts mot.

Givetvis är det en bedömning inblandad, annars kunde vi ju ha datoriserat detta. Givetvis kan bedömningarna variera, särskilt som vi har utrymme att radera enklare regelbrott utan att varna, såväl som att varna.

I det här fallet har tjänstgörande moderator bedömt att en varning är på plats. Och ärligt talat - inget av argumenten mot övertygar.
Citera
2024-01-12, 16:00
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nu tänker jag inte ägna mig åt att diskutera hypotetiska fall eller andras bedömningar, jag har nog med de fall jag själv måste hantera - däremot så fungerar ju alla forum så här, inte bara Flashback, ledningen (här i form av admins) utser hjälpredor (mods) som ska se till att trådarna går att diskutera i, att ämnet följs och reglerna inte bryts mot.

Givetvis är det en bedömning inblandad, annars kunde vi ju ha datoriserat detta. Givetvis kan bedömningarna variera, särskilt som vi har utrymme att radera enklare regelbrott utan att varna, såväl som att varna.

I det här fallet har tjänstgörande moderator bedömt att en varning är på plats. Och ärligt talat - inget av argumenten mot övertygar.
Om man tittar i tråden så finns det bokstavligen flera hundra inlägg med länkar till olika youtubeklipp.
När en så etablerad show som Family Guy till och med tar upp ämnet, då är det plötsligt en varning??

Jag förstår inte logiken i detta.
Citera
2024-01-12, 16:06
  #28
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nu tänker jag inte ägna mig åt att diskutera hypotetiska fall

Varför inte?
Om man skriver om verkliga fall blir det ju varning för 0.06

Ni moderatorer måste ju kunna berätta hur landet ligger.
Inte gömma er så fort det ska diskuteras eller kommenteras om andra moderatorers bedömningar.

Men, du är inte ensam.
Tystnaden är TOTAL när jag tar upp detta med andra.
Inga svar. Ingenting.
Kårandan är högre än den inom polisen.

/VV
Citera
2024-01-12, 18:18
  #29
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Varför inte?
Om man skriver om verkliga fall blir det ju varning för 0.06

Ni moderatorer måste ju kunna berätta hur landet ligger.
Inte gömma er så fort det ska diskuteras eller kommenteras om andra moderatorers bedömningar.

Men, du är inte ensam.
Tystnaden är TOTAL när jag tar upp detta med andra.
Inga svar. Ingenting.
Kårandan är högre än den inom polisen.

/VV

Om man lämnar huvudämnet elefanter och enbart förnedrar sin motståndare i sina inlägg så hade jag i allafall raderat det som OT. Hade det fortsatt trots raderingar hade jag varnat. Berör man elefanter något i sitt inlägg där man samtidigt förnedrar får det stå kvar.
Citera
2024-01-28, 06:01
  #30
Medlem
SosseIslamisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Om man lämnar huvudämnet elefanter och enbart förnedrar sin motståndare i sina inlägg så hade jag i allafall raderat det som OT. Hade det fortsatt trots raderingar hade jag varnat. Berör man elefanter något i sitt inlägg där man samtidigt förnedrar får det stå kvar.

Det du skriver är exemplariskt hur en bra moderator ska bete sig. Problemet är att alla moderatorer inte är lika bra som du.

Problemet är att även om man har skött sig och inte fått några meddelanden raderade eller fått några varningar så finns det vissa moderatorer som ger varning direkt, även för skitsaker. Exempel: Man svarar på en fråga som någon skrivit i ett inlägg. Även om inte själva frågan var on-topic så var ju inlägget som man svarade on-topic.

Så slutkontentan är att vissa moderatorer är väldigt bra (exempelvis Maviel, Tinuviel, v50, Ancistrus) och vissa är inte speciellt bra (eller har en dålig dag?).
Citera
2024-01-28, 07:19
  #31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SosseIslamism
Det du skriver är exemplariskt hur en bra moderator ska bete sig. Problemet är att alla moderatorer inte är lika bra som du.

Problemet är att även om man har skött sig och inte fått några meddelanden raderade eller fått några varningar så finns det vissa moderatorer som ger varning direkt, även för skitsaker. Exempel: Man svarar på en fråga som någon skrivit i ett inlägg. Även om inte själva frågan var on-topic så var ju inlägget som man svarade on-topic.

Så slutkontentan är att vissa moderatorer är väldigt bra (exempelvis Maviel, Tinuviel, v50, Ancistrus) och vissa är inte speciellt bra (eller har en dålig dag?).

Om du svarar på en fråga som är off topic så är du själv off topic och medverkar till att dra tråden än mer off topic så det är definitivt ingen ursäkt.
Citera
2024-01-28, 07:37
  #32
Medlem
SosseIslamisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om du svarar på en fråga som är off topic så är du själv off topic och medverkar till att dra tråden än mer off topic så det är definitivt ingen ursäkt.

Du missade själva budskapet i mitt inlägg. Självklart förstår jag varför inlägget raderades. Det jag var emot är att vissa moderatorer ger ut en varning för skitsaker även om man inte har brutit mot några regler på lång tid innan / inte skrivit på länge.

Som Maviel skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag brukar radera inlägg som är OT på ditt sätt utan att varna - men om användaren fortsätter att skriva dylika inlägg i samma tråd eller det hela går överstyr brukar jag varna. Om det är flertalet användare som driver en tråd OT så skriver jag ett moderatorsmeddelande och inlägg som skrivs efter det (där de ser moderatorsmeddelandet innan de postar) då varnar jag samtliga inlägg som är OT.

Så tycker jag att en exemplarisk moderator ska bete sig.
__________________
Senast redigerad av SosseIslamism 2024-01-28 kl. 07:58.
Citera
2024-02-13, 07:57
  #33
Avstängd
Jag undrar fortfarande varför jag fick varning för något som var fullkomligt on topic.
Citera
2024-02-13, 11:29
  #34
Avstängd
Den berörda moderatorn får mycket gärna svara...
Citera
2024-02-13, 15:18
  #35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Den berörda moderatorn får mycket gärna svara...

Det har han ju gjort i PM-konversationen. Finns inget att tillägga där.
Citera
2024-02-13, 15:35
  #36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det har han ju gjort i PM-konversationen. Finns inget att tillägga där.
Jo det gör det verkligen.
Vad är det som är OT?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback