Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-31, 12:31
Medlem
Jag förstår inte riktigt varför Almgren avstår 5000 meter på EM. När det väl är tydlig medaljchans, och det väl vore jättestort med medalj där. Även om 10000 meter alltså är (ännu) bättre medalj- (och guld-)chans. Men är argumentet då att chanserna på 10000 meter så tydligt skulle försämras av att springa 5000 meter flera dagar tidigare? Är det så? Och/eller handlar det om att över huvud taget inte satsa för mycket på EM eftersom OS kommer sen?
Eftersom det trots allt är väldigt osannolikt att Almgren kan ta OS-medalj (även om det vore riktigt episkt) så undrar jag i vad mån det är helt rätt att skarpt nedprioritera EM i förhållande till OS. EM-medaljer i löpning är också riktigt stort.
Citera
2024-05-31, 13:32
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Finns det några bra skäl till att inga kvinnliga släggkastare är uttagna av SOK och endast Fanny Roos i kula? Istället tar de med kvinnliga marathonlöpare utan chans.
Citera
2024-05-31, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erimsund
Jag förstår inte riktigt varför Almgren avstår 5000 meter på EM. När det väl är tydlig medaljchans, och det väl vore jättestort med medalj där. Även om 10000 meter alltså är (ännu) bättre medalj- (och guld-)chans. Men är argumentet då att chanserna på 10000 meter så tydligt skulle försämras av att springa 5000 meter flera dagar tidigare? Är det så? Och/eller handlar det om att över huvud taget inte satsa för mycket på EM eftersom OS kommer sen?
Eftersom det trots allt är väldigt osannolikt att Almgren kan ta OS-medalj (även om det vore riktigt episkt) så undrar jag i vad mån det är helt rätt att skarpt nedprioritera EM i förhållande till OS. EM-medaljer i löpning är också riktigt stort.

Han skulle kunna ta ett medalj på 5000 men risken är stor att det blir hacket utanför i ett mer taktiskt lopp och så har han slösat på energi inför den större chansen, risken för nån känning efter varje lopp får väl ändå fortfarande ses som överhängande för Almgren. Europa-nivån på 5000 är riktigt hög inte minst p.g.a. att flera av 1500-löparna även är bra på 5000. Före gårdagen rankade Almgren 14:e på 5000 och 1:a på 10000 i Europa.

Nedprioriteringen i så fall är snarare att han valt att tävla här in i det sista istället för veckor av höghöjdsläger som jag gissar at han kommer köra inför OS. Å andra sidan är det att kunna tävla kontinuerligt på bana som stått lite i vägen för honom tidigare, det lär han ju också bli bättre av.
Senast redigerad av frankkk 2024-05-31 kl. 14:02.
Citera
2024-05-31, 14:01
Medlem
Kimeli verkar göra som Almgren och bara starta 10000 på EM. Resten av stora konkurrenterna kommer eventuellt ha 5000 i benen. Crippa blev uttagen både på halvmara och 10000 när Italien annonserade sin trupp, men ser det som en osannolik dubblering. I så fall är det nog antingen att han bryter halvmaran tidigt eller bestämmer sig sent. Tidigare har det sagts att han satsar på halvmara.
Citera
2024-05-31, 14:10
Moderator
Hjv9s avatar
Just det, EM börjar om bara en vecka. Har inte den svenska truppen presenterats ännu? Borde väl vara dags nu.
Citera
2024-05-31, 14:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Just det, EM börjar om bara en vecka. Har inte den svenska truppen presenterats ännu? Borde väl vara dags nu.

Skall släppas idag (i samband med presskonferens inför Bauhaus-galan tror jag). Europaförbundet har dock släppt anmälningslistorna till EM.

Edit:
Här: https://www.friidrott.se/tavling-lan...antastisk-era/
Senast redigerad av Alkibiades 2024-05-31 kl. 14:58.
Citera
2024-05-31, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Finns det några bra skäl till att inga kvinnliga släggkastare är uttagna av SOK och endast Fanny Roos i kula? Istället tar de med kvinnliga marathonlöpare utan chans.
Släggkastarna har inte klarat IOKs resultatgräns för deltagande. Det har däremot Roos och Wickström gjort. I maraton vill man ha med många fler, i detta fall 60 stycken, än i slägga, därför en mycket snällare gräns. Riktigt konsekventa är SOK dock inte. Montler har inte klarat gränsen men är ändå uttagen. Förmodligen för att han är rankad så högt att man är säker på att han kommer med via rankingen i vilket fall som helst. Samtidigt har Axelina klarat gränsen i kula, men togs ändå inte ut häromdagen när Roos blev uttagen. Troligen för att hon har stött så väldigt dåligt sista månaden.
I slägga är gränsen 74.00, som ingen svenska klarat. Totalt skall 32 tas ut. Via rankingen är Löfman 24, Ahlberg 31 och Hallerth 35 just nu. Misstänker att Löfman kan känna sig hyggligt säker på en plats (framtidskriteriet dessutom), övriga får vänta, och för Grete ser det nog svårt ut.
Senast redigerad av Nossenos 2024-05-31 kl. 15:24.
Citera
2024-05-31, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Skall släppas idag (i samband med presskonferens inför Bauhaus-galan tror jag). Europaförbundet har dock släppt anmälningslistorna till EM.

Edit:
Här: https://www.friidrott.se/tavling-lan...antastisk-era/
Enligt friidrott.se är Henrik Larsson anmäld till 200. Enligt Road to Rome har han lämnat återbud/inte utnyttjat sin plats. Annars inga konstigheter, Jonas Glans struken på halvmaran, måste vara skadad. Ingen Bengtström i långa herrstafetten, men Granat i långa damstafetten. Förmodligen för att dubblering ändå skulle bli för tufft för Bengtström, medan Granat knappast kommer att avancera i sin individuella gren. Oavsett är väl båda lagen chanslösa. Ett herrlag med både Bengtström och Edlund skulle möjligen haft en liten finalchans.
Citera
2024-05-31, 15:31
Medlem
Enligt såväl Aftonbladet och Expressen är den viktigaste informationen om truppen att Melvin är uttagen.
När det blir dags för sista uttagningen till OS är väl den största nyheten att han inte blir uttagen.
Tycker ärligt synd om killen, som får leva med att ”alla” uppfattar honom som en mycket större stjärna än han är. Sätter en onödigt hård press på honom. Lättare att få utvecklas i lugn och ro. Och sen spara uppmärksamheten till dess man verkligen slår igenom, typ Thea.
Även DN toppar med Melvin.
Senast redigerad av Nossenos 2024-05-31 kl. 15:34.
Citera
2024-05-31, 15:42
Medlem
Apropå kvinnliga stavhoppare som peakar tidigt och aldrig utvecklas till bra seniorer. Sara Winberg rev ut sig på ingångshöjden 3.73 i Täby i dag. Ännu en. Får se vad som händer med Kajsa Roth. Ännu inte tävlat i vår.
Citera
2024-05-31, 16:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Enligt såväl Aftonbladet och Expressen är den viktigaste informationen om truppen att Melvin är uttagen.
När det blir dags för sista uttagningen till OS är väl den största nyheten att han inte blir uttagen.
Tycker ärligt synd om killen, som får leva med att ”alla” uppfattar honom som en mycket större stjärna än han är. Sätter en onödigt hård press på honom. Lättare att få utvecklas i lugn och ro. Och sen spara uppmärksamheten till dess man verkligen slår igenom, typ Thea.
Även DN toppar med Melvin.

Jag reagerade också på det. Verkligen inte det jag skulle lyfta fram om jag bara skulle lyfta fram en sak från uttagningen.
Citera
2024-05-31, 17:24
Medlem
Lampela 4.63 i Täby. Nytt PB. Tänk om Sveriges tidigt framgångsrika stavhoppare, Werner och Gunnarsson (födda 98 och 99) hade utvecklats lika bra som jämnåriga Murto och Lampela (födda 98).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in