Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-11, 16:45
  #1
Medlem
FederalAgents avatar
Citat:
7 av 10 kvinnor klarar inte krav för värnplikt , 7 min 41 sek
Enligt Plikt- och prövningsverket diskvalificerar sig många unga, inte minst tjejer, vid mönstringen. Ofta anges psykisk ohälsa i mönstringsunderlaget. Marinette Nyh Radebo, kommunikationschef på Plikt- och prövningsverket, berättar varför det ser ut som det gör, och hur man planerar lösa problemet i en tid där allt fler behöver kallas in.

https://www.tv4play.se/klipp/452167d...8GOuFxWHxQlxbO

Bland grabbar är det 5 av 10 som diskvalificerar sig efter att de fyllt i mönstringsunderlaget.

Är detta ett maskande från kvinnor eller mår kvinnor sämre än pojkar på riktigt? Hur får vi kvinnor att må bättre så de klarar lumpen?

Eller är det männens uppgift att försvara landet?
Citera
2024-01-11, 16:52
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
https://www.tv4play.se/klipp/452167d...8GOuFxWHxQlxbO

Bland grabbar är det 5 av 10 som diskvalificerar sig efter att de fyllt i mönstringsunderlaget.

Är detta ett maskande från kvinnor eller mår kvinnor sämre än pojkar på riktigt? Hur får vi kvinnor att må bättre så de klarar lumpen?

Eller är det männens uppgift att försvara landet?

Det är väl rädsla för det okända. De flesta tjejer idag har invandrarbakgrund (liksom de flesta unga killar), och jag kan föreställa mig att dom inte riktigt förstår vad det innebär, och att dela allt med killar, när dom kanske inte ens fick gå på skolgymnastiken av just den anledningen.

Men visst, många unga tjejer mår också väldigt dåligt idag. Tacka sociala medier för det.
Citera
2024-01-11, 17:12
  #3
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
https://www.tv4play.se/klipp/452167d...8GOuFxWHxQlxbO

Bland grabbar är det 5 av 10 som diskvalificerar sig efter att de fyllt i mönstringsunderlaget.

Är detta ett maskande från kvinnor eller mår kvinnor sämre än pojkar på riktigt? Hur får vi kvinnor att må bättre så de klarar lumpen?

Eller är det männens uppgift att försvara landet?

Fråga: Berättar man i mönstringsunderlaget om hur man psykiskt mår, och gär egenbedömd psykisk ohälsa att man slipper göra lumpen?

Hade det varit möjligt när jag mönstrade på 70-talet hade nog alla vi grabbar varit psykiskt sjuka och riktiga vrak. En del försökte på mönstringen men psykdoktorerna tillhörde inte de lättlurades skara. Så det vara bara att göra sin plikt.
Citera
2024-01-11, 17:34
  #4
Medlem
OtherBarrys avatar
Införandet av malajförband kanske löser detta, finns alltid något skjutfält som det behöver plockas hylsor på eller någon gräsmatta som behöver klippas.
Citera
2024-01-11, 17:36
  #5
Medlem
De kan t.ex. ersätta matkärringarna i köket och laga maten för soldaterna eller städa logementen. Det finns tusen och en saker man kan göra. De skulle kunna gå en civil kurs i basal sjukvård och bli sjukvårdbiträden i krigstid t.ex.
Citera
2024-01-11, 17:55
  #6
Medlem
franges avatar
Vad förväntar ni er utav lättkränkta nollnolltalister som växt upp med mobilen framför plytet och en Lightningsladd i stjärten, vilken mamma torkar så fort hennes lilla prinsessa bajsat ner sig?
Citera
2024-01-11, 18:40
  #7
Medlem
Det kan vara så enkelt att du haft en ätstörning eller depression tidigarer som gör att du inte är lämplig att göra lumpen tex. Behöver inte vara att du mår dåligt just där och då.
Tycker siffrorna är väntade då tjejer mår sämre än killar enligt statistik. Så inget konstigt.
Citera
2024-01-11, 18:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
https://www.tv4play.se/klipp/452167d...8GOuFxWHxQlxbO

Bland grabbar är det 5 av 10 som diskvalificerar sig efter att de fyllt i mönstringsunderlaget.

Är detta ett maskande från kvinnor eller mår kvinnor sämre än pojkar på riktigt? Hur får vi kvinnor att må bättre så de klarar lumpen?

Eller är det männens uppgift att försvara landet?

Så 70% av de unga tjejerna och 50% av de unga killarna diskvalificerar sig för lumpen? Det är många bland både tjejerna och killarna, skulle jag vilja påstå.
Citera
2024-01-11, 18:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
https://www.tv4play.se/klipp/452167d...8GOuFxWHxQlxbO

Bland grabbar är det 5 av 10 som diskvalificerar sig efter att de fyllt i mönstringsunderlaget.

Är detta ett maskande från kvinnor eller mår kvinnor sämre än pojkar på riktigt? Hur får vi kvinnor att må bättre så de klarar lumpen?

Eller är det männens uppgift att försvara landet?
De vill såklart slippa göra lumpen. Då kan en släng av psykisk ohälsa komma lämpligt.
Citera
2024-01-11, 18:53
  #10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Så 70% av de unga tjejerna och 50% av de unga killarna diskvalificerar sig för lumpen? Det är många bland både tjejerna och killarna, skulle jag vilja påstå.

Väldigt många. Förr fanns det nästan inga medicinska skäl för att slippa lumpen, särskilt inte om de satt i huvudet.
Citera
2024-01-11, 19:07
  #11
Medlem
Hegamons avatar
Konditionen är sämre bland 18-åringarna än tidigare, det är generellt högre krav idag än på 90-talet. Många har skaffat diverse diagnoser, det syns i statistiken. Varför tjejer utmärker sig: Ja, sitter folk hemma med datorn eller med mobilen 24/7 så har dessa inte kunskaper att agera utanför lägenheten på ett förtroendegivande vis.

Personligen vägde jag 56 kg vid mönstringen, jag har även vissa psykiska fel. Ändå gjorde jag lumpen med MVG, VG, VG som slutbetyg. Det är ofta viljan som är avgörande, något som måste gått förlorad för Lisa 17 år under alla sessioner av ticktockande, instragramande och extra mycket skydd under uppväxten och skolgången. Jag var ytterst fysiskt sjuk när jag växte upp, det bröt ner mig men det stärkte även mig. Det är ungefär så lumpen funkar för många. Jag tror alltså att flertalet av dessa 7 av 10 tjejer visst klarar av att göra lumpen. Men det kommer initialt vara ett och annat ledset öga.
Citera
2024-01-11, 19:52
  #12
Medlem
Sinraths avatar
Kan det ha och göra med att man inte vill göra lumpen och man har lärt sig att vissa uttryck man ska använda sig av leder då till avslag? Lite som vissa läkare måste höra en säga rätt ord för att det ska gå vidare på ett visst sätt.
Det blir därav lite "spela galen" av det hela så slipper man skiten. Inga konsekvenser i övrigt så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback