Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-12, 16:46
Medlem
N0.N4M3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Folk tror. På gud, på allt möjligt.
Varför vet nog ingen riktigt.

Men jag TROR 😊, det beror på att faktiskt vetande inte räcker till.

Trådarna här fylls till stor del av just TRO. Plus känslor och lösa attityder.😁
Finns inget som tyder på att "Gud" inte finns. Ingen vetenskap har hittils pekat på att Gud inte finns.

Religion är inte samma sak som Gud även om flera religösa människor tror på Gud. Religion är skriven av människor och man kan bevisa att det finns felaktiga saker i det av enkla vetenskapliga metoder.

Gud är det som skapade verkligheten, livet, själen. Det som körde igång celldelning t.ex.
Det som startade evolutionen om det nu ägt rum (vilket är möjligt).

Gud finns inom oss också.

Om du ser ett hus, tror du att det skapades av sig själv och ser ner på dom som tror att det hade en skapare?
Allting har en skapare, inget är av slumpen, inte ens i naturen. Allt är för designat i denna världen för att där inte skulle finnas någon mening med vår existens, vilket är en stor anledning till varför folk väljer att tro på en högre makt. Varför ska vi leva, kämpa och lida om det inte finns någon mening?

Min ateistiska period i livet var extremt mörk och destruktiv, därav väljer jag leva som troende, fast inte religös då jag vet att det är skrivet av människor.
Det gör mig lyckligare, smartare, bättre version av mig själv. Livet ger mig mycket mer, jag har mer hopp och jag mår bättre än extremt många andra i landet, i synnerhet här på flashback där folk förlorat meningen med livet och dränker sig i sprit, missbruk och hat.

Citat:
Ursprungligen postat av araka
Om man inte är extrem höginkomsttagare eller bidragstagare/kriminell så är det mycket bättre för en själv att rösta höger än vänster.

Beror på vem man är och vad man tror på. Om man vill ha jämställdhet eller bryr sig mer om sina inkomster t.ex.

Vänsterpartier står upp för olika slags människor, hur dom än är födda, vilken tro, etnicitet/rötter dom än har. Tyvärr skrämmer högern bort många normala människor med sin hatretorik mot invandrare, homosexuella o.s.v.
Folk har sett vad sådant har lett till, t.ex. i Tyskland, därav finns det fortfarande många människor som röstar på vänstern.
Sedan är jag mer åt höger i vissa frågor så missförstå mig inte här, är bara trött på att flashback ska vara så extremt högervinklat. Sanningen är att bägge sidor har rätt och fel. Men den ena sidan är mer jämställd, human och omtänksam om alla slags individer.

Hur ska homosexuella t.ex. välja att rösta på högerpartier (i synnerhet vissa av dom) när en del högermänniskor (och även vissa inom partier) sprider uppenbara lögner och homofobi? Homosexuella är normala människor som inte ens valt att vara homosexuella, dom skadar ingen. Detsamma gäller transgenders. Statistiskt sätt är dom inte överrepresenterade i några brott t.ex. men vissa smyghomos sprider lögner om att det skulle vara tvärtom t.ex.

Hitler var ren ondska, men internet och nazister har hjärntvättat stora delar av befolkningen, får dom att tro på att nazisterna som dödade alla dom inte gillade att vara "the good guys". Helt efterblivet.
Sedan kan man inte kalla SD för nazister t.ex. det är också helt fel då dom är typ en av dom minst nazistiska partiet idag, nazister röstar nog på lite allt möjligt.
Senast redigerad av N0.N4M3 2024-01-12 kl. 16:59.
Citera
2024-01-12, 16:58
Medlem
aaerligs avatar
Människor som tror på healing, medium, spöken och så vidare har helt enkelt en lägre intelligenskvot. Det finns studier som undersöker sambandet mellan låg intelligens och vidskeplighet. Likaså har religiösa människor lägre IQ, men å andra sidan är de generellt lyckligare.

Medium och diverse mer offentliga personer (tänk TV-medium, spökjägare) kapitaliserar på andras dumhet. Inte ovanligt i det, iofs. Kolla på ett par sådana program och fundera på målgruppen. Den utgörs inte av några högutbildade individer, så mycket kan jag säga med säkerhet. Värst är Jocke och Jonna givetvis, men det finns många fler.

Vi har även en grupp som kapitaliserar på andras dumhet och desperation i form av de som säljer naturläkemedel (kinesiska eller ayurveda). Än värre, eftersom det kan leda till misstro mot sjukvården och i förlängningen döden.

Bra tråd TS, jag har funderat på att skapa en själv. Du verkar ha provocerat en hel del spökjägare, medium, foliehattar och religiösa i ett svep. Snyggt!
Senast redigerad av aaerlig 2024-01-12 kl. 17:02.
Citera
2024-01-12, 17:00
Medlem
Folk tror ju på gud? lika dumt det.
Citera
2024-01-12, 17:01
Medlem
N0.N4M3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Människor som tror på healing, medium, spöken och så vidare har helt enkelt en lägre intelligenskvot. Det finns studier som undersöker sambandet mellan låg intelligens och vidskeplighet. Likaså har religiösa människor lägre IQ, men å andra sidan är de generellt lyckligare.

Medium och diverse mer offentliga personer (tänk TV-medium) kapitaliserar på andras dumhet. Inte ovanligt i det, iofs. Kolla på ett par sådana program och fundera på målgruppen. Den utgörs inte av några högutbildade individer, så mycket kan jag säga med säkerhet. Värst är Jocke och Jonna givetvis, men det finns många fler.

Inte alls sant, iaf inte om man tror på en högre makt/inte är religiös. Några av dom mest intelligenta jag känner är troende och några av dom minst intelligenta jag känner skrattar åt alla som tror på att det finns en skapare och mening med livet.

Många läkare och vetenskapsmän motsätter sig inte faktumet att det mycket väl kan finnas en högre makt. Jag tror på vetenskap men det har gjort mig ännu mer troende. Ingenting är av slumpen och allt är för designat och komplext för att vara en meningslös olycka/slumpen.

Däremot förstår jag inte människor som tror bokstavligen på religion eller spöken och dylikt. Du kan vara troende och spirituell utan att tro på vidskeplighet.

Sedan finns det en del psuedovetenskap där man tror blint på alla "teorier". Och lika efterblivet att lita på läkemedelsindustrin som förgiftar folk. "Vetenskapliga studier" går att manipulera, och att det sker med några extremt vinstdrivande projekt är mest troligt. Covidvaccinet bevisade att vi inte kan lita blint på "experter" och "vetenskap".
Senast redigerad av N0.N4M3 2024-01-12 kl. 17:08.
Citera
2024-01-12, 17:04
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Människan har evolutionärt varit densamma väldigt länge. Klart vi kommer tro på paranormala fenomen, healing, anunnaki, en platt jord och att pyramiderna byggdes av aliens eller jättar, på samma sätt som generationer före oss (men utan internetpåverkan) trodde på vättar, tomtar och troll.
Citera
2024-01-12, 17:06
Medlem
Mikaelias avatar
Människor har i alla tider sökt efter nån typ av mening. De flesta människor på den här stackars planeten är religiösa och tror på sådant man inte kan se. Detta faktum gör att man styr människan med hjälp av religionen och det är därför världen ser ut som den gör med all misär.

Själv tror jag på en urkraft som är naturen och mig själv, ingen jävla gud. Livet är en liten gåva från urkraften och när det tar slut är det slut vilket inte är konstigare än så.
Det som är mest intressant av det så kallade okända och som vi inte vet något om är all "mörk" materia som finns i vårt universum som det inte finns någon förklaring till.
Citera
2024-01-12, 17:07
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0.N4M3
Inte alls sant, iaf inte om man tror på en högre makt/inte är religiös. Några av dom mest intelligenta jag känner är troende och några av dom minst intelligenta jag känner skrattar åt alla som tror på att det finns en skapare och mening med livet.

Många läkare och vetenskapsmän motsätter sig inte faktumet att det mycket väl kan finnas en högre makt. Jag tror på vetenskap men det har gjort mig ännu mer troende. Ingenting är av slumpen och allt är för designat och komplext för att vara en meningslös olycka/slumpen.

Nej, agnosticism är inte dumt per definition. Det är dock inte en tro på högre makt utan snarare insikten om att en högre makt inte går att motbevisa. Sedan finns det forskare på mycket avancerad nivå som anser att mönster i naturen, matematik och fysik/kvantfysik är för komplext/vackert för att inte vara designat. Det är korrekt. Men det är egentligen irrelevant eftersom enstaka fall inte säger någonting om helheten. Min poäng är, omformulerat: troende har lägre intelligenskvot än icke-troende när man ser till en stor population. I snitt alltså. Individer kan avvika åt båda hållen.
Citera
2024-01-12, 17:11
Medlem
N0.N4M3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Nej, agnosticism är inte dumt per definition. Det är dock inte en tro på högre makt utan snarare insikten om att en högre makt inte går att motbevisa. Sedan finns det forskare på mycket avancerad nivå som anser att mönster i naturen, matematik och fysik/kvantfysik är för komplext/vackert för att inte vara designat. Det är korrekt. Men det är egentligen irrelevant eftersom enstaka fall inte säger någonting om helheten. Min poäng är, omformulerat: troende har lägre intelligenskvot än icke-troende när man ser till en stor population. I snitt alltså. Individer kan avvika åt båda hållen.

Nu pratar jag mer om ateism. Agnostiker brukar vara mer öppensinnade och dom motsätter sig inte faktumet att det KAN finnas något men dom vet inte.

Du ser på religösa människor. Detta är inte samma sak som att tro på en mening med livet, en skapare och en själ. Några av dom mest kända vetenskapsmän jag följer tror att det finns något. Att allt skapades av slumpen eller olyckor är lika icke troligt som att religioner har bokstavligen rätt.

Sen kan dessa "undersökningar" vara vinklade och ha en agenda. Hur ska du veta om dom som gjorde dessa är gudshatande ateistiska fanatiker?

Vi blir indoktrinerade sedan barnsben om att Gud inte finns, när det finns inga belägg för det. Det är lika illa som att hjärntvätta folk med religösa skrifter.

Provaxxare som kavlar upp för att ta ett giftigt vaccin som inte funkar (när det finns helt säkra naturliga alternativ som funkar), allt enligt statistiken och vetenskapen, men ändå väljer blint att tro på en korrupt industri som medvetet gör folk beroende av oxycontin för ekonomiska vinster är nog dom absolut dummaste människor som finns. Det är tragikomiskt att dessa ska yttra sig om "antivaxxers". Jävla debila mongon alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Med antivaxxare avser jag de foliehattarna som blivit ilurade att vaccinet innehåller gifter, tentakelmonster, RF-ID chip mm och tror att alla som tar det kommer att dö inom några månader odyl.

Alltså svagbegåvade lättlurade misslyckade individer.
Sluta kalla det antivaxxers för dom flesta som vet att vaccinet är skadligt och inte funkar är in fact inte emot alla vacciner och tror inte på konspirationsteorier.

Jag känner covidVACCIN offer, alltså folk som fått sin hälsa förstörd eller dött av vaccinet (internet är proppfullt med liknande erfarenheter) men känner ingen som dött eller fått allvarliga men av covid. Tycker du inte att något är lurt här så är du lika blind och av låg intelligens som antivaxxare som tror på chip i vaccinen.

Samma industri sa att oxycontin (ett ämne mycket likt heroin i dess effekter) inte var beroendeframkallande och gjorde folk medvetet beroende av höga doser, allt för pengarnas skull - det finns en jävla dokumentärfilm om detta på Netflix så du kan inte skrika konspirationsteori. Samma industri har blivit stämd i domstol för att ha ljugit om sina produkter och även dess säkerhet flera gånger förr och förlorat.
Hur man kan lita på denna industri är för mig en gåta, man saknar nog all form av kritiskt tänkande och intelligens.

Provaxxare är ännu mer hjärntvättade än antivaxxare som tror på chip, 5g i vaccinerna, och att alla ska dö av det (våra kroppar hanterar giftiga mediciner mycket väl, därav klarar sig dom flesta, se knarkare som kan knarka många år tung narkotika utan att dö).

Det finns inga medvetna gifter i vaccinerna, man ville inte förgifta någon medvetet. Utan det visade sig att vara giftigt via biverkningar som vi kan se i vetenskapliga rön idag. Det mest skadliga vaccinet som skapats. Visst har många klarat sig fint då vår kropp är fantastisk men tusentals (kanske hundra tusentals) har fått svåra men för livet, vissa har dött t.o.m. även om det inte är så vanligt att göra det så går det inte förneka det längre. Många forskare och läkare är kritiska mot dessa "vacciner".

Läkemedelsindustrin har sina agenter här dock, och andra partiska människor som är basically köpta på ett eller annat sätt, jobbar för politiska agendor t.ex. Korrektamundo, gärningsmannen t.ex.

Sedan kommer det nya, eventuellt är du det eller så har du bara låg intelligenskvot och blir trollad av sådana agenter. Öppna ögonen och sluta vara en provaxx foliehatt.
Senast redigerad av N0.N4M3 2024-01-12 kl. 17:38.
Citera
2024-01-12, 17:43
Medlem
Folk som tror på healing och medium är inte dummare än folk som år 2024 vill ha kungar och prinsessor. Man kan inte tro att det är sant att normala, friska människor har ett kungahus, vars medlemmar behandlas med personkult och fjäsk. Folk betalar gärna en del av skatten till ett självbelåtet jetsetfolk som lever i en lyx som ingen annan kommer i närhet av. Grundidén med nuvarande statsskick är att monarken är satt över alla andra människor. I ett "demokratiskt" land. Undrar vad generationer efter oss i framtiden kommer tänka om dagens Sverige.
Citera
2024-01-12, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N0.N4M3
Religion är inte samma sak som Gud även om flera religösa människor tror på Gud. Religion är skriven av människor och man kan bevisa att det finns felaktiga saker i det av enkla vetenskapliga metoder.

Precis. Det som irriterar med många religiösa (tänker mest på evangeliska kristna och liknande protestantiska grupper) är att de anser sig veta vad Gud anser i mängder av detaljfrågor: hur man skall klä sig, vad man bör äta, vilken musik som är lämplig att lyssna på, vid vilken ålder man bör döpa sig, om man bör ha julgran, osv. osv.

Även om man lutar åt att det är mer troligt att Gud existerar än att ateisterna har rätt så behöver det ju inte betyda att man tror på allt som de påstår om Gud.

De som är mest tvärsäkra i de här frågorna brukar vara de mest irriterande. Såväl den fanatiska evangelikern som anser att Gud kommer att skicka alla katoliker till helvetet för att Han ogillar att de ber framför helgonbilder, till ateisten som läst Dawkins och känner sig intelligentare än andra när han säger "Biblen är en sagobok".

Och när ateisten även är fanatisk anhängare till diverse fjantiga politiska trender (BLM, metoo, Greta och liknande) så blir det ännu uppenbarare.

Att vara agnostiker tycks som det mest rimliga.
Citera
2024-01-12, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att folk i moderna samhällen kan vara så urbota korkade att de tror på healing (ja ta mig fan allt paranormalt) är skrämmande, i synnerhet när det är vetenskapligt belagt gång efter annan att det är ren jävla bluff, som ofta användas för att lura pengar av folk.

TV4 Nyheter hade nyss ett inslag om en sådan bluffmakare, Anders Knutas, som på fullaste allvar tutar i folk groteska lögner om cancer och barn, dessutom har Kalla Fakta även filmat med dold kamera och dokumenterar fullständigt groteska påståenden och råd från andra healers https://www.tv4.se/artikel/7xqRt2tID...-vid-sjalvmord

https://psykologtidningen.se/2024/01...v-kalla-fakta/

Man undrar stilla när folk ska sluta vara så flummiga att de tror på vad skit som helst utan att det finns seriösa bevis, och istället förstår vikten av seriös vetenskap och hur den fungerar, vilket är nåt de egentligen borde ha lärt sig i skolan…
Sverige massimporterar lågintelligenta negrer från afrika som tror på häxkonst, araber som tror de har någon osynlig låtsaskompis i himlen som är störst av alla och perfekt.

De dummaste förökar sig snabbast, och de intelligenta högutbildade skaffar långt färre än 2 barn per kvinna, så det går snabbt utför.

Snart tror hälften av alla vuxna på tomten, troll och spöken.
Citera
2024-01-12, 17:49
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Energi och frekvens är välkända saker som vetenskapen har kolla på så det är inget nytt för mig…

Däremot så babblas det mer eller mindre konstant om energi och frekvens av alla dessa stollar som tror på healing och allehanda andra påstått paranormala fenomen, fast de bevisligen inte har koll på vad det är de babblar om, men de använder dessa ord för det ska låta märkvärdig

Om du förstör hur energi fungerar och att människokroppen också består av frekvenser och energier, så borde inte healing vara så obegripligt för dig? Eller du kanske helt enkelt inte är tillräckligt insatt i hur det fungerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in