Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-12, 17:50
Medlem
N0.N4M3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Precis. Det som irriterar med många religiösa (tänker mest på evangeliska kristna och liknande protestantiska grupper) är att de anser sig veta vad Gud anser i mängder av detaljfrågor: hur man skall klä sig, vad man bör äta, vilken musik som är lämplig att lyssna på, vid vilken ålder man bör döpa sig, om man bör ha julgran, osv. osv.

Även om man lutar åt att det är mer troligt att Gud existerar än att ateisterna har rätt så behöver det ju inte betyda att man tror på allt som de påstår om Gud.

De som är mest tvärsäkra i de här frågorna brukar vara de mest irriterande. Såväl den fanatiska evangelikern som anser att Gud kommer att skicka alla katoliker till helvetet för att Han ogillar att de ber framför helgonbilder, till ateisten som läst Dawkins och känner sig intelligentare än andra när han säger "Biblen är en sagobok".

Och när ateisten även är fanatisk anhängare till diverse fjantiga politiska trender (BLM, metoo, Greta och liknande) så blir det ännu uppenbarare.

Att vara agnostiker tycks som det mest rimliga.
Medan sanningen är mest troligen att gud gillar snällare, godhjärtade, icke hatfyllda ateistiska människor mer än elaka och hatfyllda religösa fanatiker mest troligen.

Folk tror att dom kan leva hur dom vill, läsa sin religion och be och allt är förlåtet, trots man inte ändrat sig och fortsätter leva på samma sätt. Gud är förlåtande om Gud har sådana förmågor, men då måste man ändra sig själv och inse sina misstag. Göra om, göra rätt.

Jag är väl "troende" med agnostiska influenser då jag inte kan veta allt om denna högre makt jag nu väljer att tro på. Vi kanske inte är skapade för att veta och förstå det överhuvudtaget.

Gud gav oss en hjärna och hjärta att använda. Men vissa religiösa verkar fokusera mer på böcker skrivna tusentals år sedan av människor än att följa sitt hjärta, och själ när vi har Gud inom oss.
Har träffat en del troende som har liknande åsikter som jag, så man kan inte dra dom över en och samma kam, många är intelligenta och vet att vi inte kan lita blint på religösa skrifter även om vi är troende.
Citera
2024-01-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N0.N4M3
Inte alls sant, iaf inte om man tror på en högre makt/inte är religiös. Några av dom mest intelligenta jag känner är troende och några av dom minst intelligenta jag känner skrattar åt alla som tror på att det finns en skapare och mening med livet.

Många läkare och vetenskapsmän motsätter sig inte faktumet att det mycket väl kan finnas en högre makt. Jag tror på vetenskap men det har gjort mig ännu mer troende. Ingenting är av slumpen och allt är för designat och komplext för att vara en meningslös olycka/slumpen.

Däremot förstår jag inte människor som tror bokstavligen på religion eller spöken och dylikt. Du kan vara troende och spirituell utan att tro på vidskeplighet.

Sedan finns det en del psuedovetenskap där man tror blint på alla "teorier". Och lika efterblivet att lita på läkemedelsindustrin som förgiftar folk. "Vetenskapliga studier" går att manipulera, och att det sker med några extremt vinstdrivande projekt är mest troligt. Covidvaccinet bevisade att vi inte kan lita blint på "experter" och "vetenskap".
Jo, det är visst sant.

Citat:
Emotionality and openness to experience correlate positively, whereas conscientiousness and IQ correlate negatively with the tendency to hold paranormal beliefs.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7330497/

Dina personliga anekdoter och tyckanden faller som en skithög på marken jämfört med noggranna undersökningar med hundratals deltagare.
Citera
2024-01-12, 17:57
Medlem
N0.N4M3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Jo, det är visst sant.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7330497/

Dina personliga anekdoter och tyckanden faller som en skithög på marken jämfört med noggranna undersökningar med hundratals deltagare.

Dessa människor har en agenda och går inte heller att lita blint på. Du kan visa sådana studier som säger att vaccinen är säkra när verkligheten ser helt annorlunda ut. Du är blind helt enkelt, inte bättre än religösa fanatiker.

Paranormala fenomen är inte samma sak som att tro på att vi har en mening, en skapare o.s.v. det är att tro på spöken och massa andra skumma saker. Jag tror inte på paranormala fenomen, jag tror på att vi har en mening, en själ och en skapare vad det nu än är. Det är minst lika sannolikt att det finns något än att det skapades "av sig själv, olycka, slumpen och du är en missbildad apa". Förmodligen ännu mer sannolikt att det finns något, då allt har en skapare. Se alla byggnader, levande varelser, allt som säljs i butiker, all föda t.ex.

Fortsätt du tro på människor som hatar idén om Gud och lever mest troligen extremt "syndigt" och har en agenda med att göra folk själlösa zombies. Du gör ett bra jobb med att skapa missantropiska självhatande människor med självskadebeteende eftersom dom inte känner någon mening med verkligheten.

Förresten, att ha högt iq är inte bara bra. Det medför mer mental ohälsa t.ex.
Önskar jag hade lägre iq faktiskt om jag ska vara ärlig. Hade brytt mig mindre om orättvisorna, hyckleriet, lögnerna i verkligheten och levt livet istället.
Ignorance is bliss. Varför tror du folk knarkar? För att må bättre ett tag. Förmodligen större chans att man brukar droger eller alkohol om man har högre iq kan jag tänka mig, för det är inte lätt att ha högt iq som folk verkar tro. Folk som är lite sega mentalt verkar vara mer lyckliga än vi som överanalyserar allting och ser världen för vad den är.
Senast redigerad av N0.N4M3 2024-01-12 kl. 18:18.
Citera
2024-01-12, 18:22
Medlem
Citat:
Medan sanningen är mest troligen att gud gillar snällare, godhjärtade, icke hatfyllda ateistiska människor mer än elaka och hatfyllda religösa fanatiker mest troligen.

Folk tror att dom kan leva hur dom vill, läsa sin religion och be och allt är förlåtet, trots man inte ändrat sig och fortsätter leva på samma sätt. Gud är förlåtande om Gud har sådana förmågor, men då måste man ändra sig själv och inse sina misstag. Göra om, göra rätt.

Jag är väl "troende" med agnostiska influenser då jag inte kan veta allt om denna högre makt jag nu väljer att tro på. Vi kanske inte är skapade för att veta och förstå det överhuvudtaget.

Gud gav oss en hjärna och hjärta att använda. Men vissa religiösa verkar fokusera mer på böcker skrivna tusentals år sedan av människor än att följa sitt hjärta, och själ när vi har Gud inom oss.
Har träffat en del troende som har liknande åsikter som jag, så man kan inte dra dom över en och samma kam, många är intelligenta och vet att vi inte kan lita blint på religösa skrifter även om vi är troende.

Kan bara instämma.

Det viktigaste borde inte vara vilka dogmer man tror på utan om man lever ett gott liv.

Och jag tror det var Karen Armstrong som skrev att de kristna historiskt sett, genom århundrandena, oftast inte tolkat Bibeln bokstavligen på det sätt som moderna frikyrkor gör utan att det var en helig text som handlade om högre sanningar men utan att varje berättelse skulle betraktas som historisk fakta. Detta är snarare ett modernt fenomen som delvis var en motreaktion på upplysningen.
Citera
2024-01-12, 18:36
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Människor som tror på healing, medium, spöken och så vidare har helt enkelt en lägre intelligenskvot. Det finns studier som undersöker sambandet mellan låg intelligens och vidskeplighet. Likaså har religiösa människor lägre IQ, men å andra sidan är de generellt lyckligare.

Medium och diverse mer offentliga personer (tänk TV-medium, spökjägare) kapitaliserar på andras dumhet. Inte ovanligt i det, iofs. Kolla på ett par sådana program och fundera på målgruppen. Den utgörs inte av några högutbildade individer, så mycket kan jag säga med säkerhet. Värst är Jocke och Jonna givetvis, men det finns många fler.

Vi har även en grupp som kapitaliserar på andras dumhet och desperation i form av de som säljer naturläkemedel (kinesiska eller ayurveda). Än värre, eftersom det kan leda till misstro mot sjukvården och i förlängningen döden.

Bra tråd TS, jag har funderat på att skapa en själv. Du verkar ha provocerat en hel del spökjägare, medium, foliehattar och religiösa i ett svep. Snyggt!

Så säger bara efterblivna som aldrig fått uppleva något paranormalt. Medan jag själv fått röster och skepnader på film. Avundsjuk?
Citera
2024-01-12, 18:46
Medlem
N0.N4M3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Så säger bara efterblivna som aldrig fått uppleva något paranormalt. Medan jag själv fått röster och skepnader på film. Avundsjuk?

Troll.

Röster är typ schizofreni. Film kan fakeas.

Att känna sig spirituell behöver inte betyda att man ser spöken och hör röster.

Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Kan bara instämma.

Det viktigaste borde inte vara vilka dogmer man tror på utan om man lever ett gott liv.

Och jag tror det var Karen Armstrong som skrev att de kristna historiskt sett, genom århundrandena, oftast inte tolkat Bibeln bokstavligen på det sätt som moderna frikyrkor gör utan att det var en helig text som handlade om högre sanningar men utan att varje berättelse skulle betraktas som historisk fakta. Detta är snarare ett modernt fenomen som delvis var en motreaktion på upplysningen.
Håller med. Rent generellt har kristendomen varit med om en slags revolution som fått människor att använda hjärnan mer.

Man kan läsa bibeln och bli inspirerad men man bör inte ta det bokstavligen. Bibeln kanske ens vad menad att tro på litterärt utan skulle vägleda en spirituellt.

Jesus var i mina ögon en mycket speciell spirituell människa som hade Guds ande och ljus inom sig. Sedan om hen kunde utföra mirakel, det vet jag inte men tror det är skrivet symboliskt snarare än litterärt.
Dvs att Gud ger oss förmågor i livet. Och för mig har Gud verkligen hjälpt mig att vända på mitt liv och tänka annorlunda, vara mer lycklig, mindre destruktiv och deprimerad t.ex.
Just därför jag "predikar" för att finna någon slags tro, behöver inte vara religöst.

Folk måste sluta se en tro som synonymt med religion. Alla religioner tror på en högre makt som mycket troligt finns men förmodligen har alla även några fel också då det är skrivet av människor, på en helt annan tid med helt andra värderingar och kunskaper. Gud hade inte velat att vi litade blint på religion, så känner jag mig inombords.
Senast redigerad av N0.N4M3 2024-01-12 kl. 19:01.
Citera
2024-01-12, 18:53
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Troll.

Röster är typ schizofreni. Film kan fakeas.

Att känna sig spirituell behöver inte betyda att man ser spöken och hör röster.

Håller med. Rent generellt har kristendomen varit med om en slags revolution som fått människor att använda hjärnan mer.

Man kan läsa bibeln och bli inspirerad men man bör inte ta det bokstavligen. Bibeln kanske ens vad menad att tro på litterärt utan skulle vägleda en spirituellt.

Jesus var i mina ögon en mycket speciell spirituell människa som hade Guds ande och ljus inom sig. Sedan om hen kunde utföra mirakel, det vet jag inte men tror det är skrivet symboliskt snarare än litterärt.
Dvs att Gud ger oss förmågor i livet. Och för mig har Gud verkligen hjälpt mig att vända på mitt liv och tänka annorlunda, vara mer lycklig, mindre destruktiv och deprimerad t.ex.
Just därför jag "predikar" för att finna någon slags tro, behöver inte vara religöst.

Jag har fått extremt mycket på film och ljud och det är inte fejkat eller manipulerat. Du som svamlar ditt lilla mongo.
Senast redigerad av enlevandeman 2024-01-12 kl. 18:56.
Citera
2024-01-12, 19:02
Medlem
N0.N4M3s avatar
Citat:
Jag har fått extremt mycket på film och ljud och det är inte fejkat eller manipulerat. Du som svamlar ditt lilla mongo.

Hur vet du att det inte är fake:at?
Har du själv skapat det? Hur vet jag att du talar sanning ens?

Den enda som framstår som mongo är den som tror på filmklipp skapade i någon applikation och tror att röster är från andra världar.

Sök hjälp innan du skadar dig eller någon annan. Må Gud vägleda dig ifrån dessa demoner som plågar dig.
Citera
2024-01-12, 19:04
Medlem
Jag tror inte på healing eller medium, någon hade claimat James Randis pengar för längesedan i så fall :P

Dippar fram och tillbaks mellan ateism och agnosticism, oftast händer saker där "gud" varit helt absent medans det också kan hända helt sjuka grejer där "något" nästan måste ha varit med och nudgat lite i något hörn.

Tror dock inte det skulle vara samma krafter som skapade multi/universum som skapade oss, utan allt fysiskt har uppkommit genom kaos eller RNGesus.

Jag tror på spöken, men inte något sånt new age trams som i Ghost Adventures, och liknande (fu jocke och jonna era phoneys), jag har haft upplevelser och inget de gastar om i dessa shower känns samma.
Citera
2024-01-12, 19:04
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Hur vet du att det inte är fake:at?
Har du själv skapat det? Hur vet jag att du talar sanning ens?

Den enda som framstår som mongo är den som tror på filmklipp skapade i någon applikation och tror att röster är från andra världar.

Sök hjälp innan du skadar dig eller någon annan. Må Gud vägleda dig ifrån dessa demoner som plågar dig.

Jag har själv dokumenterat det och varför skulle man fejka? Jag gör det inte för att få views eller övertyga någon. Det paranormala är fär mig jävligt intressant. Skiter i vad andra tror.
Citera
2024-01-12, 19:10
Medlem
N0.N4M3s avatar
Citat:
Jag har själv dokumenterat det och varför skulle man fejka? Jag gör det inte för att få views eller övertyga någon. Det paranormala är fär mig jävligt intressant. Skiter i vad andra tror.

Jag tror på en högre makt, på spiritualitet och att det finns olika "energier" och sådant, alltså negativa människor avger negativa energier t.ex. positiva tvärtom.

Men jag tror du bara filmat/spelat in något naturfenomen eller något djur och du tror att detta är spöken.

Jag säger inte att det inte existerar något alls, men jag tror inte att du spelat in det du tror, jag vill dig bara väl och har ingen anledning till att vilja dig något illa. Ta hand om dig och låt inte detta gå utöver ditt liv även om det är coolt och roligt.

Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Jag tror inte på healing eller medium, någon hade claimat James Randis pengar för längesedan i så fall :P

Dippar fram och tillbaks mellan ateism och agnosticism, oftast händer saker där "gud" varit helt absent medans det också kan hända helt sjuka grejer där "något" nästan måste ha varit med och nudgat lite i något hörn.

Tror dock inte det skulle vara samma krafter som skapade multi/universum som skapade oss, utan allt fysiskt har uppkommit genom kaos eller RNGesus.

Jag tror på spöken, men inte något sånt new age trams som i Ghost Adventures, och liknande (fu jocke och jonna era phoneys), jag har haft upplevelser och inget de gastar om i dessa shower känns samma.
Tycker du det inte är lite udda att tro på spöken men tro att Gud inte finns? Tycker en högre makt, något som skapat oss är mer sannolikt.

Jag tror att själar och sådant existerar. Men det är inget vi kan se direkt. Men spirituella upplevelser är inte alls "fake". När man upplever det själv så börjar man tänka annorlunda. Vissa kan göra det självmant andra behöver t.ex. psykedelia för att finna denna spiritualitet - eftersom det materiella konsumtionslivet har blundat oss för det spirituella.
Senast redigerad av N0.N4M3 2024-01-12 kl. 19:14.
Citera
2024-01-12, 19:13
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Jag tror på en högre makt, på spiritualitet och att det finns olika "energier" och sådant, alltså negativa människor avger negativa energier t.ex. positiva tvärtom.

Men jag tror du bara filmat/spelat in något naturfenomen eller något djur och du tror att detta är spöken.

Jag säger inte att det inte existerar något alls, men jag tror inte att du spelat in det du tror, jag vill dig bara väl och har ingen anledning till att vilja dig något illa. Ta hand om dig och låt inte detta gå utöver ditt liv även om det är coolt och roligt.

Jag visste inte att djur kunda viska en direkt i ens öra. Ja, hördes klart och tydligt. 1 cm från örat. Något osynligt djur som lärt sig prata som människor? Låter ju lagom långsökt om du frågar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in