Citat:
Medan sanningen är mest troligen att gud gillar snällare, godhjärtade, icke hatfyllda ateistiska människor mer än elaka och hatfyllda religösa fanatiker mest troligen.Precis. Det som irriterar med många religiösa (tänker mest på evangeliska kristna och liknande protestantiska grupper) är att de anser sig veta vad Gud anser i mängder av detaljfrågor: hur man skall klä sig, vad man bör äta, vilken musik som är lämplig att lyssna på, vid vilken ålder man bör döpa sig, om man bör ha julgran, osv. osv.
Även om man lutar åt att det är mer troligt att Gud existerar än att ateisterna har rätt så behöver det ju inte betyda att man tror på allt som de påstår om Gud.
De som är mest tvärsäkra i de här frågorna brukar vara de mest irriterande. Såväl den fanatiska evangelikern som anser att Gud kommer att skicka alla katoliker till helvetet för att Han ogillar att de ber framför helgonbilder, till ateisten som läst Dawkins och känner sig intelligentare än andra när han säger "Biblen är en sagobok".
Och när ateisten även är fanatisk anhängare till diverse fjantiga politiska trender (BLM, metoo, Greta och liknande) så blir det ännu uppenbarare.
Att vara agnostiker tycks som det mest rimliga.
Även om man lutar åt att det är mer troligt att Gud existerar än att ateisterna har rätt så behöver det ju inte betyda att man tror på allt som de påstår om Gud.
De som är mest tvärsäkra i de här frågorna brukar vara de mest irriterande. Såväl den fanatiska evangelikern som anser att Gud kommer att skicka alla katoliker till helvetet för att Han ogillar att de ber framför helgonbilder, till ateisten som läst Dawkins och känner sig intelligentare än andra när han säger "Biblen är en sagobok".
Och när ateisten även är fanatisk anhängare till diverse fjantiga politiska trender (BLM, metoo, Greta och liknande) så blir det ännu uppenbarare.
Att vara agnostiker tycks som det mest rimliga.
Folk tror att dom kan leva hur dom vill, läsa sin religion och be och allt är förlåtet, trots man inte ändrat sig och fortsätter leva på samma sätt. Gud är förlåtande om Gud har sådana förmågor, men då måste man ändra sig själv och inse sina misstag. Göra om, göra rätt.
Jag är väl "troende" med agnostiska influenser då jag inte kan veta allt om denna högre makt jag nu väljer att tro på. Vi kanske inte är skapade för att veta och förstå det överhuvudtaget.
Gud gav oss en hjärna och hjärta att använda. Men vissa religiösa verkar fokusera mer på böcker skrivna tusentals år sedan av människor än att följa sitt hjärta, och själ när vi har Gud inom oss.
Har träffat en del troende som har liknande åsikter som jag, så man kan inte dra dom över en och samma kam, många är intelligenta och vet att vi inte kan lita blint på religösa skrifter även om vi är troende.