Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-14, 10:39
  #1
Medlem
Hej!

Jag är inte så resvan och är lite osäker på mediciner när man reser utomlands utanför EU.
Jag har stesolid 2.5mg vid behov (extrema panikångestattacker och ångest)
Jag tar nästan aldrig dessa utan har dem som en trygghet när jag får dessa starka attacker istället för att åka in på akuten.

Nu ska vi resa till Egypten och är orolig då dem är narkotikaklassade.
Hur gör man med stesolid utanför EU och framför allt till Egypten?
Jag planerar och ha med mig max 7 stycken. En för varje dag/flygresan
Citera
2024-01-14, 10:44
  #2
Medlem
Du rekommenderas att kontakta ambassaden INNAN inresa. Diazepam finns med på förbjudna substanser i Egypten. Och naturligtvis behöver du ha ett intyg/receptkopia, ifall det nu skulle bli godkänt.
Citera
2024-01-14, 11:30
  #3
Medlem
3Godisars avatar
Jag har rest till Egypten med Lyrica. Det borde väl vara sak samma?
I mitt fall hade jag ba med mig originalförpackningen där det framgår att det är utskrivet till mig.
Inga frågor om det, inget.
Citera
2024-01-14, 11:31
  #4
Medlem
NoFaps avatar
Du kan köpa benso i Kairo - alpazolam - åtminstone var det så för tio år sedan. Apoteken behöver inte vara strikta men tullen in i Egypten kan vara det om de är nitiska.
Citera
2024-01-14, 18:15
  #5
Medlem
Mediciner
Generellt gäller att ej narkotikaklassade läkemedel, avsedda för eget bruk och ordinerade av en läkare, kan medtas till Egypten. Resenärer uppmanas att före ett besök i Egypten informera sig vilka läkemedel som är lagliga att inneha genom att kontakta Egyptens ambassad i Stockholm. Receptbelagda mediciner ska förvaras i originalförpackning, märkt med användarens namn. Du bör också ta med läkarintyg där det framgår att medhavda mediciner är avsedda för dig och där orsaken till att de behöver tas med på resan framgår.
Straffskalan för narkotikabrott inkluderar livstidsstraff och dödsstraff. Även små innehav kan innebära fängelse. Tramadol klassas som narkotika i Egypten och det är förbjudet att föra in eller ut det ur landet. Resenärer uppmanas att före ett besök i Egypten, hos närmaste egyptiska ambassad, informera sig vilka läkemedel som är lagliga att inneha.
Citera
2024-01-14, 18:18
  #6
Medlem
Kontakta läkaren och fråga, apoteket har papper de kan fylla i också.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3581757

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback