Citat:
Ursprungligen postat av
noahsandborn19
Jag kan inte förstå hur antagligen 70% av elever som går en yrkeshögskoleutbildning i systemutveckling tar examen. Jag gick själv en .NET utblidning, och efter att ha svettats och blödit så kastade jag in handduken efter ca 4 månader. ASP .NET CORE var ju bara sanslöst. Services, Seeding, API...
Och gissa vad? Jag är inte dum. Jag har fått mitt iq uppmätt av leg psykolog, och trots det så rå-torskade jag. Jag kommer dock erkänna att jag var helt själv i mina studier då jag inte samarbetade med de andra kurskamraterna. Kanske är det så att hjälp från de andra eleverna är avgörande? Observera att det här är en 2-årig YH utbildning för losers som inte klarar av högskola. Jag kan bara konstatera att datavetenskap på universitetet är ännu svårare.
Så att man får en lön på endast ca 60k i månaden efter 5-10 års erfarenhet som utvecklare är i min åsikt ett aprilskämt. Man borde få mer än 100 000. Ja, jag har en aning om hur arbetsmarknaden fungerar. Jag bara säger att man "borde".
Så, är det bara p.g.a ego-skäl som folk säger "meh, programmering var enkelt" ?
Har sysslat med programmering i 30+ år som hobby, och tagit universitetsexamen inom det de senaste 15 åren.
Den absolut svåraste kursen var "enterprise "-programmering i Java. Precis som du antyder i trådstarten var det så mycket runtomkring - konfigurationer, services, tjosanhejsan, i tusen olika filer på olika ställen. Det var det som gjorde det så svårt, för allt var så utspritt och det var svårt att fatta hur saker interagerar med varandra. Det var inte vad jag skulle kalla programmering. Kanske systemutveckling, men egentligen mer konfigurering eller systemadministration. Att skriva kod var den enkla biten.
De senaste 5 åren har jag funderat en del på hur skönt det måste ha varit att jobba med programmering på 80-talet. Antagligen jävligt jobbigt pga. alla begränsningar i hårdvara osv, men jämför med idag när en enkel "Hello World"-app kräver dussintals externa plugins, du måste konfigurera webbservrar, cache-servrar, middleware, etc. och sedan kommer din "Hello World"-app bara fungera tills Apple eller Google släpper sin årliga uppdatering av iOS/Android och pajjar hela skiten, eller om det är en webbapp tills ditt webhotell plötsligt uppdaterar till PHP 9 och ingenting fungerar längre. Då inser du att hälften av alla plugins du använde inte längre underhålls och inte fungerar med nya versioner, så du måste hitta andra plugins eller skriva hela skiten själv... upprepa detta ett par gånger om året så vill man ju bara gå och hänga sig.