Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Jag håller på att lära mig C# just nu, som en hobby. Och ja jag håller med om att det är svårt. Inte själva syntaxen i sig självt utan att vira huvudet kring hur alla rader hänger ihop som en enhet. Ord och variabelnamn som förekommer flera gånger på olika ställen, det blir snabbt svårt att känna att man har kontroll. Det känns som ett helt nytt sätt att tänka, det är onaturligt och känns forcerat. Och då är även jag inte heller en dumbom. Så ts är nog knappast ensam. Största hindret känns som att det är att lära sig att tänka ”maskinärt”. Jag vill gärna kunna koppla ihop alla delar i programmet visuellt så jag kan se hur allt interagerar med varandra. Som det är nu känns koden bara som en abstrakt samling lösa delar utan mening :/
Jag antar att det blir lättare ju mer man håller på. Jag gör det för att jag vill kunna bygga enklare spel i Unity. Köpte mig en trevlig bok, c# players guide.
Lycka till!
Över tid kommer du att lära dig hur du ska bryta ned dina problem till små delar och implementera dem var för sig och så att de är autonoma i förhållande till varandra, och sedan hur du kan klustra ihop dem på snygga sätt till moduler som omedelbart förefaller logiska och trevliga att kommunicera med. När man hållit på ett tag slutar man tänka på och se koden och bryr sig istället om data in, data ut, och datastrukturerna som håller dem, främst avseende en avvägning mellan prestanda och ergonomi.
Språk som Java och C# är inte speciellt lätta att lära sig som första språk, de är utformade för folk som redan är produktiva utvecklare. Jag brukar få skäll för det men jag rekommenderar att man börjar med
https://htdp.org/2024-8-20/Book/index.html och
https://download.racket-lang.org/ , åtminstone om avsikten är att lära sig bygga applikationer och inte bara att skriva småsaker av mer trivial karaktär. Gillar man det kommer man relativt enkelt att kunna gå över till industrins favoritspråk efteråt, och istället för att det tar två år av tragglande innan man är hyfsad tar det några månader eller ett halvår.