Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag håller på att lära mig C# just nu, som en hobby. Och ja jag håller med om att det är svårt. Inte själva syntaxen i sig självt utan att vira huvudet kring hur alla rader hänger ihop som en enhet. Ord och variabelnamn som förekommer flera gånger på olika ställen, det blir snabbt svårt att känna att man har kontroll. Det känns som ett helt nytt sätt att tänka, det är onaturligt och känns forcerat. Och då är även jag inte heller en dumbom. Så ts är nog knappast ensam. Största hindret känns som att det är att lära sig att tänka ”maskinärt”. Jag vill gärna kunna koppla ihop alla delar i programmet visuellt så jag kan se hur allt interagerar med varandra. Som det är nu känns koden bara som en abstrakt samling lösa delar utan mening :/

Jag antar att det blir lättare ju mer man håller på. Jag gör det för att jag vill kunna bygga enklare spel i Unity. Köpte mig en trevlig bok, c# players guide.

Lycka till!
Första 2 månaderna med programmering suger kuk. Gå och lägg dig när du kör fast och försök igen dagen efter. Finns en anledning till att programmerare i arbete sitter och läser dokumentation/ser på YouTube 30% av tiden. Man skjuter sig själv i foten genom att försöka in i väggen.
Citera
2024-05-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Första 2 månaderna med programmering suger kuk. Gå och lägg dig när du kör fast och försök igen dagen efter. Finns en anledning till att programmerare i arbete sitter och läser dokumentation/ser på YouTube 30% av tiden. Man skjuter sig själv i foten genom att försöka in i väggen.

Jag läser själv webbutveckling .net 2 år på YH just nu och jag har märkt att det är många som hoppar av. Jag har bara skojkodat lite innan och hade ingen egentlig koll, men jag jobbar ensam trots att lärarna pushar på om att vi ska samarbeta. Svårt jo visst, men det är sällan problem att nå vg kraven på uppgifterna bara jag lägger tiden på det jag ska. Nu vet jag att jag egentligen tjänar på att samarbeta för att det är grundläggande kunskaper när man sen jobbar som programmerare, men jag pallar inte med många av klasskamraterna. När jag pluggar har jag lyxen att välja, när jag sen jobbar så är det bita ihop och vara professionell. Stora skälet till att jag väljet köra själv är att klassen består till 90% av överdängare och gnällspikar. Det är sjukt mycket dränerande gnäll på Discord och jag jobbar hellre på med uppgifterna. Rätt skönt också att kunna göra det mesta nattetid då jag är nattuggla. Sen om YH vs högskola så tror jag inte att det ena är sämre än det andra, bara olika. Jag valde YH av det enkla skälet att jag kan inget om branschen så jag vill ut och ha lia, se och göra så mycket som möjligt under praktiken.
Citera
2024-06-14, 17:48
Avstängd
Det är svårt innan du kommer över trösklen sen blir de väldigt roligt.
Citera
2024-06-14, 18:06
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Finns en anledning till att programmerare i arbete sitter och läser dokumentation/ser på YouTube 30% av tiden.
Tur man läste på 90-talet då så man lärde sig lösa uppgifter på egen hand.
Citera
2024-08-20, 15:17
Medlem
För det första: att få 60k i lön efter några år är bara några få extremt duktiga personer som lyckas med.
Jag har jobbat som programmerare i 20 år och tjänar inte så mycket.

För det andra tyckte du det var svårt. ALlt är väl svårt i början. Att bli duktig på programmering har nog inte så mycket att göra med IQ-nivå. antingen har man lätt för det typen av "programmerings-tänk", eller så har man inte lätt för det. då kan man väl bli något annat. scrum-master eller nåt.
Citera
2024-08-23, 10:46
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag håller på att lära mig C# just nu, som en hobby. Och ja jag håller med om att det är svårt. Inte själva syntaxen i sig självt utan att vira huvudet kring hur alla rader hänger ihop som en enhet. Ord och variabelnamn som förekommer flera gånger på olika ställen, det blir snabbt svårt att känna att man har kontroll. Det känns som ett helt nytt sätt att tänka, det är onaturligt och känns forcerat. Och då är även jag inte heller en dumbom. Så ts är nog knappast ensam. Största hindret känns som att det är att lära sig att tänka ”maskinärt”. Jag vill gärna kunna koppla ihop alla delar i programmet visuellt så jag kan se hur allt interagerar med varandra. Som det är nu känns koden bara som en abstrakt samling lösa delar utan mening :/

Jag antar att det blir lättare ju mer man håller på. Jag gör det för att jag vill kunna bygga enklare spel i Unity. Köpte mig en trevlig bok, c# players guide.

Lycka till!

Över tid kommer du att lära dig hur du ska bryta ned dina problem till små delar och implementera dem var för sig och så att de är autonoma i förhållande till varandra, och sedan hur du kan klustra ihop dem på snygga sätt till moduler som omedelbart förefaller logiska och trevliga att kommunicera med. När man hållit på ett tag slutar man tänka på och se koden och bryr sig istället om data in, data ut, och datastrukturerna som håller dem, främst avseende en avvägning mellan prestanda och ergonomi.

Språk som Java och C# är inte speciellt lätta att lära sig som första språk, de är utformade för folk som redan är produktiva utvecklare. Jag brukar få skäll för det men jag rekommenderar att man börjar med https://htdp.org/2024-8-20/Book/index.html och https://download.racket-lang.org/ , åtminstone om avsikten är att lära sig bygga applikationer och inte bara att skriva småsaker av mer trivial karaktär. Gillar man det kommer man relativt enkelt att kunna gå över till industrins favoritspråk efteråt, och istället för att det tar två år av tragglande innan man är hyfsad tar det några månader eller ett halvår.
Citera
2024-08-23, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noahsandborn19
Jag kan inte förstå hur antagligen 70% av elever som går en yrkeshögskoleutbildning i systemutveckling tar examen. Jag gick själv en .NET utblidning, och efter att ha svettats och blödit så kastade jag in handduken efter ca 4 månader. ASP .NET CORE var ju bara sanslöst. Services, Seeding, API...

Och gissa vad? Jag är inte dum. Jag har fått mitt iq uppmätt av leg psykolog, och trots det så rå-torskade jag. Jag kommer dock erkänna att jag var helt själv i mina studier då jag inte samarbetade med de andra kurskamraterna. Kanske är det så att hjälp från de andra eleverna är avgörande? Observera att det här är en 2-årig YH utbildning för losers som inte klarar av högskola. Jag kan bara konstatera att datavetenskap på universitetet är ännu svårare.

Så att man får en lön på endast ca 60k i månaden efter 5-10 års erfarenhet som utvecklare är i min åsikt ett aprilskämt. Man borde få mer än 100 000. Ja, jag har en aning om hur arbetsmarknaden fungerar. Jag bara säger att man "borde".

Så, är det bara p.g.a ego-skäl som folk säger "meh, programmering var enkelt" ?

Guess what, psykologer mäter inte intelligens, och du är troligtvis inte smart nog för att lära dig koda. Deal with it.
Citera
2024-08-28, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Guess what, psykologer mäter inte intelligens, och du är troligtvis inte smart nog för att lära dig koda. Deal with it.

https://mensa.se/provtest/fragor-och-svar-om-test/

Citat:
Du kan även anlita en psykolog som administrerar ett av Mensa accepterat IQ-test åt dig. Resultatet, om du har en IQ 131 eller högre, kan användas för ansökan om medlemskap i Mensa. Se nedan under “Prior Evidence Mensa Sverige”.

Även de som då är under 14 år har möjlighet att bli medlemmar med ett IQ-test administrerat av en psykolog.

Intelligenstest utfört av Mensa Sverige
Testet är av typen progressiva matriser och är helt icke-verbalt. Testtagaren ska välja ut den logiska fortsättningen på ett mönster av symboler. Varje testtillfälle inleds med en muntlig instruktion. Efter testet skickas svarsblanketterna till en psykolog för rättning och resultatet skickas sedan tillbaka till testtagaren efter cirka en månad.

Testresultatet presenteras i form av ett intervall inom vilket testtagarens IQ återfunnits. Är detta högre än för 98 % av befolkningen får testtagaren även ett erbjudande om att gå med i Mensa. Om testtagaren efter mottaget resultat vill göra ett nytt försök, så går det bra. Då skrivs ett annat, likvärdigt, test som tar lika lång tid och innehåller lika många uppgifter. I anmälan till test anger man då att man vill ta B-testet.

Citera
2024-08-29, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
https://mensa.se/provtest/fragor-och-svar-om-test/
Citera
2024-08-29, 12:28
Medlem
datalogs avatar
Så är det med allt från Microsoft, det ska alltid vara extremt invecklat. Känns som att de på flit gör sina design patterns svåra att förstå. Samma sak märks av i Windows, t.ex. det eviga problemet med att datorn blir seg efter 6-8 månader p.g.a. massa bloat som samlas upp i bakgrunden. Min Linux-install som i dagsläget är 6 år gammal är lika snabb idag som när den var nyinstallerad.

Jag svor av allt som har med Microsoft att göra för 15 år sedan. Kör enbart Linux sedan dess och tackar nej till uppdrag hos kunder där Microsoftlösningar är involverade. På sin höjd kan jag integrera single sign-on mot AD, men vägrar göra mer än så.

Skriver mestadels saker i TypeScript, Javascript, Java, C++ och Python nu för tiden. C# och .NET kan dra åt helvete.
Senast redigerad av datalog 2024-08-29 kl. 12:32.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in