Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-14, 16:35
  #1
Medlem
jontebulas avatar
Om nu kriget kommer så bör dom skicka en prepplåda hem till alla svenskar vad tycker ni om det så klarar vi oss alla några veckor ???
Citera
2024-01-14, 16:37
  #2
Medlem
Vad skall du med en preppinglåda till när du är inkallad ?
Citera
2024-01-14, 16:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Om nu kriget kommer så bör dom skicka en prepplåda hem till alla svenskar vad tycker ni om det så klarar vi oss alla några veckor ???

Hur svårt är det att köpa hem ett antal konservburkar, knäckebröd, och vatten utan kolsyra och förvara mörkt och svalt???? Ett Trangiakök eller en grill att laga/värma mat på om du inte har vedspis inne (vilket få har) ... Ibland undrar jag hur handlingsförlamade svenskar är. Det har varit en uppmaning evigheter nu att ha saker hemma så man klarar sig minst 72 timmar, det ändrades för något år sedan till en vecka. OM man är utfattig småbarnsmamma kan jag begripa att det är problem att se till det men det är inte särskilt många av den sorten här på Flashback eller hur?

Gå ut och köp ett flak ravioli liksom....
Citera
2024-01-14, 16:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Om nu kriget kommer så bör dom skicka en prepplåda hem till alla svenskar vad tycker ni om det så klarar vi oss alla några veckor ???
Verkligen verkligen….
Testa ta ett eget beslut och och ett eget ansvar?
Citera
2024-01-14, 16:51
  #5
Medlem
Några veckor? Inkl kök bränsle mat osv…ja det blir väl en 15+ miljarder, känns som folk får ta eget ansvar och dom skattepengarna är mer välspenderade någon annanstans.
Biltemas spritkök, en 5l dunk t-röd, 2st 25l dunkar vatten man roterar regelbundet och 10 kilo diverse torrvaror som havregryn pasta bönor lite salt och man dör inte av undernäring på ett bra tag.
Och då har man kommit undan billigast möjligt.
Citera
2024-01-14, 16:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Om nu kriget kommer så bör dom skicka en prepplåda hem till alla svenskar vad tycker ni om det så klarar vi oss alla några veckor ???


Och det ska betalas med skattemedel? I helvete. Vuxna människor får klara sig på egen hand. Vad är det för jävla jättebebisfasoner?
Citera
2024-01-14, 17:03
  #7
Medlem
Jag tycker inte att det är någon bra idé. Den information vi fått från MSB är alldeles tillräcklig. Kanske en bra övning för oss alla i att tänka efter själv. Mina behov, mina tillgångar, vilka styrkor har jag, vad kan jag bidra med.
Citera
2024-01-14, 17:18
  #8
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Om nu kriget kommer så bör dom skicka en prepplåda hem till alla svenskar vad tycker ni om det så klarar vi oss alla några veckor ???

Eller så går bara varje person och köper en själv. Det du förespråkar bli ju mest en skatteteknisk fråga, där jag antar du vill att de rika ska betala mer än fattiga för alla dessa prepplådor.

Om vi verkligen ska ha någon fördel av att staten ska lägga sig i tror jag vi bör återgå till hur vi hade det förr, till en bit in på 90-talet. Då fanns lite större beredskapslager av livsförnödenheter som köptes in och underhölls systematiskt av anställda.

Alla kan ju enkelt åka och köpa sig batterier och ravioli. Men det kräver en del disciplin och individuellt arbete att på sikt se efter att allt är ok, och att med jämna mellanrum förbruka och byta ut det som behövs. Här ser jag en poäng med att centralisera en del av beredskapen till större lager, som vi gömmer i lador och liknande. Jag tror det kan bli effektivare för samhället i stort, om några få fokuserar helt på att avgöra när det är dags att ge skolbarnen raviolin och fylla på med nya burkar i ladorna.

Vanligt folk klarar ju knappt byta batteriet i brandvarnaren, fast den talar om när det är dags.

Vore dessutom skönt att veta att det finns en beredskap, även om du är och jobbar i en annan landsända, just när krisen slår till. Jobbigt att behöva ha en fullastad buss packad varje gång du ska mer än 5 mil hemifrån.
Citera
2024-01-14, 17:31
  #9
Medlem
IMBILDENs avatar
Fråga. Vad ska man göra med några vattendunkar och 20 påsar pasta och några konserver?

Blir det krig kommer det behövas förnödenheter för något år. Vi snackar 10 kubik vatten och hundratals konserver, pasta, torrvaror m.m. går elen behövs veduppvärmning. Många kubik med ved.
Citera
2024-01-14, 18:48
  #10
Medlem
Christopher.s avatar
Viktigaste är att ha vapen, det du saknar kan tas med våld, det du har kan tas med våld.
Citera
2024-01-14, 18:51
  #11
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Om nu kriget kommer så bör dom skicka en prepplåda hem till alla svenskar vad tycker ni om det så klarar vi oss alla några veckor ???
Vad ska du med den till? Tanken är att du ska dö i ett dike relativt omgående när du ”gör din plikt för fosterlandet”. Du behöver inga förnödenheter.

Bättre dom pengarna läggs på sådana som kommer att överleva, som politiker och finansmän.
Citera
2024-01-14, 20:51
  #12
Medlem
retinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Om nu kriget kommer så bör dom skicka en prepplåda hem till alla svenskar vad tycker ni om det så klarar vi oss alla några veckor ???

Ska dom även komma och laga mat åt dig? Vagga dig till sömn?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback