Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-14, 23:13
  #1
Medlem
ATT ODLA UTE I SVERIGE.
Kort guide. Ej avancerat. Alla med IQ över 70 klarar av detta.

SORTER/TYPER/STRAINS.
Auto. Möglar gärna. Tidig skörd. Låg vikt/planta. Blommar efter mognad ej ljus. Sällan över 120cm.
Ex. Dieselryder.

Early. Stora som faan. Sen skörd och lite av en chansning +61N. Potenta. Underbara. Går både efter ljus och mognad (där anser jag genetiken inte är helt 100% klarlagd). Tidiga stora damer helt enkelt. Jag har sett 800g på en planta 60N i Sverige. Kan bli +3m.
Ex Royal Dane , Thyphoon, Royal Nepal.

SPOT.
Fri sol sydost/syd (morgonsol är viktigt för att undvika mögel). Ej ren barrskog (kalka).
Helst inte en massa högt gräs (ökad marknära rh=mögel).

BÄDD
10autos 3 early
8x40L koskit/p-jord (ex granngårdens naturgödsel/p-jord) . Typ 400kr + ett paket benmjöl.

Trampa till gräset på din spot. Kratta/hacka lite om du pallar annars skit i det (jobb in=lön ut).
Häll ut all skit (4x40L) rätt på marken som en limpa.
Häll sen på en halv påse benmjöl och på med all p-jord.
Gör helst detta i mars-ish innan skit har börjat växa.
Täck din bädd med torrt gräs från spoten. 5cm tjockt helst.
Nu får din bädd koka till sig lite.

SÅDD
Naturen säger till när det är dags. Om du förgror inne eller direktsår så får inget fart innan det är varmt nog i jorden vid utplantering. När brännässlorna tittar upp är det varmt nog ute för att de ska braka iväg.
Förtidig utplantering kan ge senare och sämre skörd.
Vattna som faan (40-50L eller efter flera dagars regn) vid utplantering och låt dom sen sköta vattenbiten själva.
Repa gräs och skit som växer upp runt bädden och lägg det på bädden ( snabb gröngödsling N rik, vegg).

Vattna bara i extremfall +20-ish heta dagar utan regn, rötterna ska ner i backen. Det pajar du om du vattnar för mycket. Du binder ris vid egen rygg.

SKÖRDA. Kör fram till du ser första antydning till mögel sen hugger du dom. Autos vid ok säsong i augusti. Early från sep-okt.


Lägg inte alla ägg i samma korg. Dela upp bädden eller gör fler. Kör både early och auto.
Här hade jag köpt frön https://nordicgenetics.net/
Nej deras frön kommer inte i fancy paket men det är åratal av selektion bakom. En av få gånger pris och kvalitet ej hänger ihop. Bra forumskit.

Där har ni 1A enkel odling med bra skörd och minimalt med jobb.
Kopiera fritt till valfri slö idiot som inte orkar googla.
Citera
2024-01-14, 23:16
  #2
Medlem
Efter några år nu så har jag insett att det kanske är bra att skriva en Q&A för denna tråd då EXAKT samma frågor återkommer år efter år.

Q: Jag vill odla i hink/kruka. Hur blandar jag jorden?

A: Använd samma recept som odlingsguiden. Dvs hälften planteringsjord och hälften kogödsel eller naturgödsel. Med kogödsel/naturgödsel i botten på krukan/hink och planteringsjord ovanpå. GLÖM INTE ATT GÖRA DRÄNERINGS HÅL!

Q: Fröbanken säger att min auto strain blir klar på 50-60 dagar. Kan jag lita på det?

A: NEJ! Fröbankerna vill bara sälja frön och dom skriver va som helst. Om det inte passar så anmäl fröbanken till allmänna reklamationsnämnden. Dessutom odlar du utomhus och då tar det alltid lite längre. Tumregeln är 3-3,5 månader för en auto. Kan gå lite snabbare och lite längre.

Q: Jag odlar random strain, ett frö som jag hittade i en påse weed och den blommar inte. Hur ska jag göra? Kan jag göra det mörkt 12/12 med ex presenning och lura plantan att blomma?

A: Visst kan du. Det går säkert att gå på knäna från Skåne till Norrland men inte fan är det någon som gör det. Kasta plantan eller låt den vara och hoppas på det bästa.

Q: Ska odla en Auto som
heter Super Duper/OG/Motherfucker/ Skywalker/White Super/ blä blä…. Går den klart i Sverige?

A: Alla autos oavsett flashigt namn går klart i Sverige. Iaf från Skåne till södra Norrland. Högre upp låter jag vara osagt. En enkel tumregel när det kommer till autos, ju större auto ju längre tid tar plantan och tvärtom.

Q: Är det värt att odla utomhus?

A: Röker du 2-4 joint om dagen så är det fett värt. Är du däremot en kronisk cannabis rökare som puffar 5g super duper inomhusröka om dagen så håll dig till det och skippa utomhusodling.

Q: Vilken strain ska jag odla?

A: Är du n00b så rekommenderas alltid en liten och snabb Auto. Finns många olika feta strains som är små och auto. Odlar personligen många små autos. Älskar små snabba jävlar. Mindre risk och chanserna för en lyckad odling ökar!

Mögeltålighet är ett måste och därför är nordiska sorter som acklimatiserats till det nordiska blöta klimatet på sen sommar, det bästa valet,
Seedheaven och nordic genetics har stort utbud på nordiska auto. Dom är gröna i dubbel bemärkelse.

Q: Jag vill odla early. Vad bör jag tänka på?

A: Dom kan bli stora som fan och syns från låååångt håll. Inte så stealthy. Dom går längre än autos, du måste börja tidigt med dom och ju längre dom är ute ju större risk att någon hittar dom och ju större risk att något djur börjar äta på dom eller gräva runt dom i september, oktober. Odla upp 10 autos istället och försvinn fort som fan från spoten. Vill du ändå köra så sätt upp hönsnät med bambupinnar.

Q: Stoppar hönsnät och bambupinnar mot rådjur o vildsvin?

A: Om du nu ska stoppa vilt från att äta på dina plantor så får du sätta upp stolpar som är 10cm diameter och ett speciellt vilt nät på 1.5 m och i värsta falla ett nät med elektricitet…. Det är sanningen om du ska ”stoppa”. Det handlar snarare om att få vilt i skogen att välja en annan väg och för det så duger hönsnät gott o väl.

Q: Ska ändå odla en auto med flashigt namn, hur gör jag?

A: Odla upp den och så fort den går i full blom så MÅSTE du titta till den varannan till var tredje dag. Och vi minsta lilla mögel så klipp ner den DIREKT! Annars har du mögel över hela plantan att se fram emot. 3 månaders jobb rakt ner i toaletten.

Q: Vad använder jag för jord när jag driver upp plantor?

A: Du kan använda naturgödsel men det är inte alla märken som lämpar sig för det. Därför rekommenderas såjord från typ plantagen eller blomsterlandet.

Om man istället vill köra naturgödsel vilket jag alltid gör så rekommenderas Ica maxis naturgödsel. Det är en grön, svart, vit säck. Eller naturgödsel från Bauhaus(kommer dock inte ihåg namnet på säcken). Det är två sorter som jag testat och som jag verkligen gillade. Naturgödsel från Ica gillade jag som fan. Den håller fukt bra och har en fin struktur.

Q: Kan jag torka mina buds ute?

A: Klipp ner budsen så dom blir lika stora som en tumme. Köp sånna där kvinnliga strumpbyxor som är tunna som fan. Ju tunnare ju bättre. Fyll strumpbyxorna med buds och knyt separata korvar. Varje korv i strumpbyxan ska vara ungefär lika stor som en näve. Häng upp byxorna i ett sort jävla träd i en gren nära stammen och vänta ett par veckor.

Q: Får man byta frön med varandra här på forumet?

A: NEJ! Det är strängt förbjudet. Det är Flashbacks regler och man kan bli avstängd.

Q: Hur gör jag egna frö?

A: Först och främst måste du odla regular sorter. Hälften av dina plantor blir hanar och hälften blir honor. Du låter dom alla växa intill varandra och så sköter vinden resten. Med andra ord så gör du ingenting annat än låter allt växa bredvid varandra.

Q: Vilken näring ska jag använda

A: Detta är en lång diskussion men ska försöka göra det kortfattat.

Benmjöl: ekologiskt och bra för blomfasen. Nackdelen är att benmjöl kan lock djur i skogen till din spot.

Blodmjöl: ekologiskt och bra för vegg fasen. Nackdelen är att detta gödsel också lockar till sig andra djur i skogen.

Hönsgödsel: Detta är bland det starkaste ekologiska näring som finns. Mycket effektivt och bra för både vegg och blomfasen.

Blåkorn: Otroligt starkt och skall användas med försiktighet. Bra för både blom och veggfasen. Mycket billigt och man får mycket näring för pengarna. Nackdelen är att det är svår doserat och kan bränna små plantor.

Icke ekologisk flytande växtnäring: Finns många alternativ. Dom billigaste funkar hur bra som helst. Finns i prisklasserna från 20-60kr och funkar utmärkt. Flytande näring är bra ifall du vill ge plantan en snabb boost.

Kogödsel pellets: Funkar utmärkt! Är ett långtidsverkande gödsel som är lätt att sprida.

Ekologisk näring på pellets: Funkar också utmärkt. Läs bara på förpackningen hur man doserar.

Q: Ska jag göra en bädd eller odla i hink?

A: Gör det som passar dig bäst. Fördelen med bädd är att du slipper vattna och att allt sköter sig självt. En annan fördel är att du kan återanvända bädden nästa säsong. Nackdelen är att du inte kan flytta på dina plantor. Ibland vill man flytta på sina plantor av olika anledningar.

Fördelen med hink/kruka är att du som sagt kan flytta på dom. Nackdelen är att hinkar kräver mer underhåll och du kommer få vattna som en idiot.

Q: Finns det något verktyg som du rekommenderar?

A: En ihopfällbar spade på Biltema för ca 75kr. Fett bra att ha om man ska gräva. Den är liten och smidig.

Q: Hur många timmar sol behöver min planta för att växa?

A: Minst 6 timmar direkt sol. Helst mer. Ju mer sol plantan får ju mer växer den och ju mindre risk för mögel. Morgon sol är viktigt om man vill undvika mögel.

Q: Tips på hur jag effektivt kan få ut min jord?

A: Torka jorden så den blir snustorr och packa om jorden i en vandringsryggsäck. Har själv inte gjort det men vet att många gör det. Du får ner vikten avsevärt.

Q: Hur ändrar jag pH i jorden?

A: Använd vanlig hederlig aska från ved. Billigt(gratis) och effektivt som fan. Du får även näring på köpet.

Eller använd kalk, läs på förpackningen om dosering. Jag personligen kör vedaska.

Q: Mina fingrar kliar så utav helvete och jag vill börja så fort som möjligt. När kan jag starta min lilla odling?

A: Från mitten på maj kan man börja. Plus minus någon vecka beroende på vart i landet man bor. Jag personligen brukar föredra att starta mina autos så sent som möjligt, gärna i juni. För om jag börjar tidigt så blir dom oftast uppätna av diverse djur i skogen. Man vill starta när allt grönt i skogen vuxit till sig så det inte bara är dina små fina gröna plantor som står där i mitten på maj. För då kommer djuren äta upp dina plantor. Har hänt mig fleeeeera gånger.

Q: Jag vill ta del av den nordiska utomhusodlings scenen och se hur alla andra nordbor odlar. Vill även se bilder.

A: Skapa ett konto på ICMAG. Finns gått om finnar, norrmän och svenskar där som postar bilder. Visa framfötterna där med lite bilder och knyt kontakter. Fett kul!

Q: Jag är nojig att polisen hittar mina plantor och att dom sen kommer hem till mig.

A: Risken är minimal att dom ens lägger ner tid på att utreda. Speciellt om man bara odlar 20-30 plantor för eget bruk. Dom bara rycker upp fanskapet och går därifrån. Googla ”cannabis i skogen” så får ni se hur polisen jobbar. Dom skiter i att lilla Kalle odlar dödsknark i skogen. Visst om dom skulle ta fast dig precis samtidigt som polisen är på plats så släpper dom dig inte men den risken är låg. Den största risken att åka dit är när du skördat och röker på ute i en park eller något.

Q: Jag vill göra frön på en feminized auto. Går det?

A: Går jätte bra. Men då måste hanen vara regular. Feminized är bara honor och du behöver pollen från en hane. Fröna kommer bli regular, dvs både hanar o honor.

Q: Hur många frön får jag ut om jag gör egna frön på autos?

A: Tillräckligt för att vara självförsörjande på frön i 10 år framåt. Du får säkert ut allt mellan 500-2000 frön på en enda auto hona som är full pollinerad. Ännu mer om det är en stor early.
Citera
2024-01-14, 23:22
  #3
Medlem
Tja alla guerrilla odlare! Hjärtligt välkomna. Arbetet med att sprida cannabisodlandet 2024 har nu börjat. Tack alla som hjälpt till att hålla tråden vid liv och som återkommer år efter år och delar med sig av sina kunskaper. Det har varit skit skön stämning dom sista åren i tråden och jag hoppas vi fortsätter så. Man kan tycka olika men vi behöver inte vara otrevliga mot varandra. Man tycker olika och så är det fine
Citera
2024-01-16, 07:47
  #4
Medlem
Hej!

Sitter i ett mycket varmt land med en cola i näven och väntar på ett flyg till ett business möte och tänker

Undra hur mina odlar kompisar i Sverige har det nu mitt i vintern gräset börjar säkert sina 😂

Går in på Flashback och ser att du äntligen startat årets tråd!

Sjukt tråkig säsong 2023
Galet skev sommar för mina strains trodde inte dom kunde växa så fort!

Beklagar att ni fick mögel på dom!
Dom blev klara på 70 dagar istället för 95-110 dagar och den värmen och fuktigheten tog dom.

Ni som fick äran att prova mina bönor

Vad tycker ni?

Ha det bäst mvh bean
Citera
2024-01-16, 19:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Hej!

Sitter i ett mycket varmt land med en cola i näven och väntar på ett flyg till ett business möte och tänker

Undra hur mina odlar kompisar i Sverige har det nu mitt i vintern gräset börjar säkert sina 😂

Går in på Flashback och ser att du äntligen startat årets tråd!

Sjukt tråkig säsong 2023
Galet skev sommar för mina strains trodde inte dom kunde växa så fort!

Beklagar att ni fick mögel på dom!
Dom blev klara på 70 dagar istället för 95-110 dagar och den värmen och fuktigheten tog dom.

Ni som fick äran att prova mina bönor

Vad tycker ni?

Ha det bäst mvh bean

Dina svenska vänner har det utmärkt! Det är mörkt och kallt. Vi kan inte ha det bättre.

Dina sorter som jag odlade har jag precis rökt upp. Gillade dom. Synd att dom inte fick gå klart.

Röker nu en Guerrilla exodus early som jag snöat in mig på ordentligt. Den smakar jätte bra och budsen blev fina. Massa bruna hår på budsen. Lite ovanligt med det på utomhus buds.

PS. Är det cola i näsan eller cola i näven? 😂
Citera
2024-01-17, 01:54
  #6
Medlem
Någon som har en åsikt vilka plantor man skall odla för att maxa det psykedeliska påslaget. Auto eller early, rena photo? Min kompis har bjudit på några auto sorter de var bra men inte, ”wow, ser du kaninen”.
Citera
2024-01-17, 09:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Dina svenska vänner har det utmärkt! Det är mörkt och kallt. Vi kan inte ha det bättre.

Dina sorter som jag odlade har jag precis rökt upp. Gillade dom. Synd att dom inte fick gå klart.

Röker nu en Guerrilla exodus early som jag snöat in mig på ordentligt. Den smakar jätte bra och budsen blev fina. Massa bruna hår på budsen. Lite ovanligt med det på utomhus buds.

PS. Är det cola i näsan eller cola i näven? 😂



Vad bra att du trivs i kylan
klart godbitarna tog slut först! Kan du inte bara erkänna att det är det bästa du rökt från en utomhusodling 😂

Ja det va jäkla synd att dom inte klarade den hettan och fukten! Men det va en ovanligt konstig sommar i fjol!

Exodus låter cool! Är den från finnen?
Vart den stor?

Cola på burk! Jag använder inte droger längre! Blev en tråkig nykterist för ett år sedan 😂

Saknar en fet jävla joppe! Inte rökt på 1.5 år

Men det botaniska intresset fortsätter!

Mvh bean
Citera
2024-01-17, 20:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Vad bra att du trivs i kylan
klart godbitarna tog slut först! Kan du inte bara erkänna att det är det bästa du rökt från en utomhusodling 😂

Ja det va jäkla synd att dom inte klarade den hettan och fukten! Men det va en ovanligt konstig sommar i fjol!

Exodus låter cool! Är den från finnen?
Vart den stor?

Cola på burk! Jag använder inte droger längre! Blev en tråkig nykterist för ett år sedan 😂

Saknar en fet jävla joppe! Inte rökt på 1.5 år

Men det botaniska intresset fortsätter!

Mvh bean

Va gäller kylan så var jag sarkastisk haha

Dom var helt klart grymma. Mycket trikomer och jag blev ganska wasted på dom.

Yes det är från finnen och dom blev inte jätte stora men det var för att jag hade dom jätte tight så dom hade det inte optimalt. Mellan 50-100g per planta på early. Odlade också i skogsjorden. Med lite mer utrymme och bättre näring så kan dom lätt ge över 200g per planta. Jätte fina buds också med typisk citrus lukt. Du borde prova dom. Dom hinner gå klart hos dig utan problem.
Citera
2024-01-17, 21:07
  #9
Medlem
Tidigare odlat inne o har ett 5-10 tal fröer av auto kvar, funderar på att låta naturen sköta dessa till våren alternativt sälja dem bara. Men vore ju kul att bara stoppa ut på en spot o se vad som händer, blire så blire liksom.
Citera
2024-01-18, 19:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmegaHaccintosh
Tidigare odlat inne o har ett 5-10 tal fröer av auto kvar, funderar på att låta naturen sköta dessa till våren alternativt sälja dem bara. Men vore ju kul att bara stoppa ut på en spot o se vad som händer, blire så blire liksom.

Då ska du kanske prova att driva upp dina plantor hemma i 3 veckor och sen ut i lite över 2 månader.
Citera
2024-01-18, 20:02
  #11
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Tja alla guerrilla odlare! Hjärtligt välkomna. Arbetet med att sprida cannabisodlandet 2024 har nu börjat. Tack alla som hjälpt till att hålla tråden vid liv och som återkommer år efter år och delar med sig av sina kunskaper. Det har varit skit skön stämning dom sista åren i tråden och jag hoppas vi fortsätter så. Man kan tycka olika men vi behöver inte vara otrevliga mot varandra. Man tycker olika och så är det fine

Anledningen till den goda stämningen de senaste åren beror nog delvis på min passivitet. Jag anses rätt otrevlig. En jävla surgubbe in short.

Med det sagt så önskar jag alla ett trevligt och säkert odlingsår 2024.
Citera
2024-01-19, 06:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Anledningen till den goda stämningen de senaste åren beror nog delvis på min passivitet. Jag anses rätt otrevlig. En jävla surgubbe in short.

Med det sagt så önskar jag alla ett trevligt och säkert odlingsår 2024.

Du och din jävla humor 😂
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback