2024-01-14, 23:13
Medlem
ATT ODLA UTE I SVERIGE.
Kort guide. Ej avancerat. Alla med IQ ver 70 klarar av detta.

SORTER/TYPER/STRAINS.
Auto. Mglar grna. Tidig skrd. Lg vikt/planta. Blommar efter mognad ej ljus. Sllan ver 120cm.
Ex. Dieselryder.

Early. Stora som faan. Sen skrd och lite av en chansning +61N. Potenta. Underbara. Gr bde efter ljus och mognad (dr anser jag genetiken inte r helt 100% klarlagd). Tidiga stora damer helt enkelt. Jag har sett 800g p en planta 60N i Sverige. Kan bli +3m.
Ex Royal Dane , Thyphoon, Royal Nepal.

SPOT.
Fri sol sydost/syd (morgonsol r viktigt fr att undvika mgel). Ej ren barrskog (kalka).
Helst inte en massa hgt grs (kad marknra rh=mgel).

BDD
10autos 3 early
8x40L koskit/p-jord (ex granngrdens naturgdsel/p-jord) . Typ 400kr + ett paket benmjl.

Trampa till grset p din spot. Kratta/hacka lite om du pallar annars skit i det (jobb in=ln ut).
Hll ut all skit (4x40L) rtt p marken som en limpa.
Hll sen p en halv pse benmjl och p med all p-jord.
Gr helst detta i mars-ish innan skit har brjat vxa.
Tck din bdd med torrt grs frn spoten. 5cm tjockt helst.
Nu fr din bdd koka till sig lite.

SDD
Naturen sger till nr det r dags. Om du frgror inne eller direktsr s fr inget fart innan det r varmt nog i jorden vid utplantering. Nr brnnsslorna tittar upp r det varmt nog ute fr att de ska braka ivg.
Frtidig utplantering kan ge senare och smre skrd.
Vattna som faan (40-50L eller efter flera dagars regn) vid utplantering och lt dom sen skta vattenbiten sjlva.
Repa grs och skit som vxer upp runt bdden och lgg det p bdden ( snabb grngdsling N rik, vegg).

Vattna bara i extremfall +20-ish heta dagar utan regn, rtterna ska ner i backen. Det pajar du om du vattnar fr mycket. Du binder ris vid egen rygg.

SKRDA. Kr fram till du ser frsta antydning till mgel sen hugger du dom. Autos vid ok ssong i augusti. Early frn sep-okt.

Lgg inte alla gg i samma korg. Dela upp bdden eller gr fler. Kr bde early och auto.
Hr hade jag kpt frn https://nordicgenetics.net/
Nej deras frn kommer inte i fancy paket men det r ratal av selektion bakom. En av f gnger pris och kvalitet ej hnger ihop. Bra forumskit.

Dr har ni 1A enkel odling med bra skrd och minimalt med jobb.
Kopiera fritt till valfri sl idiot som inte orkar googla.
Citera
2024-01-14, 23:16
Medlem
Efter ngra r nu s har jag insett att det kanske r bra att skriva en Q&A fr denna trd d EXAKT samma frgor terkommer r efter r.

Q: Jag vill odla i hink/kruka. Hur blandar jag jorden?

A: Anvnd samma recept som odlingsguiden. Dvs hlften planteringsjord och hlften kogdsel eller naturgdsel. Med kogdsel/naturgdsel i botten p krukan/hink och planteringsjord ovanp. GLM INTE ATT GRA DRNERINGS HL!

Q: Frbanken sger att min auto strain blir klar p 50-60 dagar. Kan jag lita p det?

A: NEJ! Frbankerna vill bara slja frn och dom skriver va som helst. Om det inte passar s anml frbanken till allmnna reklamationsnmnden. Dessutom odlar du utomhus och d tar det alltid lite lngre. Tumregeln r 3-3,5 mnader fr en auto. Kan g lite snabbare och lite lngre.

Q: Jag odlar random strain, ett fr som jag hittade i en pse weed och den blommar inte. Hur ska jag gra? Kan jag gra det mrkt 12/12 med ex presenning och lura plantan att blomma?

A: Visst kan du. Det gr skert att g p knna frn Skne till Norrland men inte fan r det ngon som gr det. Kasta plantan eller lt den vara och hoppas p det bsta.

Q: Ska odla en Auto som
heter Super Duper/OG/Motherfucker/ Skywalker/White Super/ bl bl. Gr den klart i Sverige?

A: Alla autos oavsett flashigt namn gr klart i Sverige. Iaf frn Skne till sdra Norrland. Hgre upp lter jag vara osagt. En enkel tumregel nr det kommer till autos, ju strre auto ju lngre tid tar plantan och tvrtom.

Q: r det vrt att odla utomhus?

A: Rker du 2-4 joint om dagen s r det fett vrt. r du dremot en kronisk cannabis rkare som puffar 5g super duper inomhusrka om dagen s hll dig till det och skippa utomhusodling.

Q: Vilken strain ska jag odla?

A: r du n00b s rekommenderas alltid en liten och snabb Auto. Finns mnga olika feta strains som r sm och auto. Odlar personligen mnga sm autos. lskar sm snabba jvlar. Mindre risk och chanserna fr en lyckad odling kar!

Mgeltlighet r ett mste och drfr r nordiska sorter som acklimatiserats till det nordiska blta klimatet p sen sommar, det bsta valet,
Seedheaven och nordic genetics har stort utbud p nordiska auto. Dom r grna i dubbel bemrkelse.

Q: Jag vill odla early. Vad br jag tnka p?

A: Dom kan bli stora som fan och syns frn lngt hll. Inte s stealthy. Dom gr lngre n autos, du mste brja tidigt med dom och ju lngre dom r ute ju strre risk att ngon hittar dom och ju strre risk att ngot djur brjar ta p dom eller grva runt dom i september, oktober. Odla upp 10 autos istllet och frsvinn fort som fan frn spoten. Vill du nd kra s stt upp hnsnt med bambupinnar.

Q: Stoppar hnsnt och bambupinnar mot rdjur o vildsvin?

A: Om du nu ska stoppa vilt frn att ta p dina plantor s fr du stta upp stolpar som r 10cm diameter och ett speciellt vilt nt p 1.5 m och i vrsta falla ett nt med elektricitet. Det r sanningen om du ska stoppa. Det handlar snarare om att f vilt i skogen att vlja en annan vg och fr det s duger hnsnt gott o vl.

Q: Ska nd odla en auto med flashigt namn, hur gr jag?

A: Odla upp den och s fort den gr i full blom s MSTE du titta till den varannan till var tredje dag. Och vi minsta lilla mgel s klipp ner den DIREKT! Annars har du mgel ver hela plantan att se fram emot. 3 mnaders jobb rakt ner i toaletten.

Q: Vad anvnder jag fr jord nr jag driver upp plantor?

A: Du kan anvnda naturgdsel men det r inte alla mrken som lmpar sig fr det. Drfr rekommenderas sjord frn typ plantagen eller blomsterlandet.

Om man istllet vill kra naturgdsel vilket jag alltid gr s rekommenderas Ica maxis naturgdsel. Det r en grn, svart, vit sck. Eller naturgdsel frn Bauhaus(kommer dock inte ihg namnet p scken). Det r tv sorter som jag testat och som jag verkligen gillade. Naturgdsel frn Ica gillade jag som fan. Den hller fukt bra och har en fin struktur.

Q: Kan jag torka mina buds ute?

A: Klipp ner budsen s dom blir lika stora som en tumme. Kp snna dr kvinnliga strumpbyxor som r tunna som fan. Ju tunnare ju bttre. Fyll strumpbyxorna med buds och knyt separata korvar. Varje korv i strumpbyxan ska vara ungefr lika stor som en nve. Hng upp byxorna i ett sort jvla trd i en gren nra stammen och vnta ett par veckor.

Q: Fr man byta frn med varandra hr p forumet?

A: NEJ! Det r strngt frbjudet. Det r Flashbacks regler och man kan bli avstngd.

Q: Hur gr jag egna fr?

A: Frst och frmst mste du odla regular sorter. Hlften av dina plantor blir hanar och hlften blir honor. Du lter dom alla vxa intill varandra och s skter vinden resten. Med andra ord s gr du ingenting annat n lter allt vxa bredvid varandra.

Q: Vilken nring ska jag anvnda

A: Detta r en lng diskussion men ska frska gra det kortfattat.

Benmjl: ekologiskt och bra fr blomfasen. Nackdelen r att benmjl kan lock djur i skogen till din spot.

Blodmjl: ekologiskt och bra fr vegg fasen. Nackdelen r att detta gdsel ocks lockar till sig andra djur i skogen.

Hnsgdsel: Detta r bland det starkaste ekologiska nring som finns. Mycket effektivt och bra fr bde vegg och blomfasen.

Blkorn: Otroligt starkt och skall anvndas med frsiktighet. Bra fr bde blom och veggfasen. Mycket billigt och man fr mycket nring fr pengarna. Nackdelen r att det r svr doserat och kan brnna sm plantor.

Icke ekologisk flytande vxtnring: Finns mnga alternativ. Dom billigaste funkar hur bra som helst. Finns i prisklasserna frn 20-60kr och funkar utmrkt. Flytande nring r bra ifall du vill ge plantan en snabb boost.

Kogdsel pellets: Funkar utmrkt! r ett lngtidsverkande gdsel som r ltt att sprida.

Ekologisk nring p pellets: Funkar ocks utmrkt. Ls bara p frpackningen hur man doserar.

Q: Ska jag gra en bdd eller odla i hink?

A: Gr det som passar dig bst. Frdelen med bdd r att du slipper vattna och att allt skter sig sjlvt. En annan frdel r att du kan teranvnda bdden nsta ssong. Nackdelen r att du inte kan flytta p dina plantor. Ibland vill man flytta p sina plantor av olika anledningar.

Frdelen med hink/kruka r att du som sagt kan flytta p dom. Nackdelen r att hinkar krver mer underhll och du kommer f vattna som en idiot.

Q: Finns det ngot verktyg som du rekommenderar?

A: En ihopfllbar spade p Biltema fr ca 75kr. Fett bra att ha om man ska grva. Den r liten och smidig.

Q: Hur mnga timmar sol behver min planta fr att vxa?

A: Minst 6 timmar direkt sol. Helst mer. Ju mer sol plantan fr ju mer vxer den och ju mindre risk fr mgel. Morgon sol r viktigt om man vill undvika mgel.

Q: Tips p hur jag effektivt kan f ut min jord?

A: Torka jorden s den blir snustorr och packa om jorden i en vandringsryggsck. Har sjlv inte gjort det men vet att mnga gr det. Du fr ner vikten avsevrt.

Q: Hur ndrar jag pH i jorden?

A: Anvnd vanlig hederlig aska frn ved. Billigt(gratis) och effektivt som fan. Du fr ven nring p kpet.

Eller anvnd kalk, ls p frpackningen om dosering. Jag personligen kr vedaska.

Q: Mina fingrar kliar s utav helvete och jag vill brja s fort som mjligt. Nr kan jag starta min lilla odling?

A: Frn mitten p maj kan man brja. Plus minus ngon vecka beroende p vart i landet man bor. Jag personligen brukar fredra att starta mina autos s sent som mjligt, grna i juni. Fr om jag brjar tidigt s blir dom oftast upptna av diverse djur i skogen. Man vill starta nr allt grnt i skogen vuxit till sig s det inte bara r dina sm fina grna plantor som str dr i mitten p maj. Fr d kommer djuren ta upp dina plantor. Har hnt mig fleeeeera gnger.

Q: Jag vill ta del av den nordiska utomhusodlings scenen och se hur alla andra nordbor odlar. Vill ven se bilder.

A: Skapa ett konto p ICMAG. Finns gtt om finnar, norrmn och svenskar dr som postar bilder. Visa framftterna dr med lite bilder och knyt kontakter. Fett kul!

Q: Jag r nojig att polisen hittar mina plantor och att dom sen kommer hem till mig.

A: Risken r minimal att dom ens lgger ner tid p att utreda. Speciellt om man bara odlar 20-30 plantor fr eget bruk. Dom bara rycker upp fanskapet och gr drifrn. Googla cannabis i skogen s fr ni se hur polisen jobbar. Dom skiter i att lilla Kalle odlar ddsknark i skogen. Visst om dom skulle ta fast dig precis samtidigt som polisen r p plats s slpper dom dig inte men den risken r lg. Den strsta risken att ka dit r nr du skrdat och rker p ute i en park eller ngot.

Q: Jag vill gra frn p en feminized auto. Gr det?

A: Gr jtte bra. Men d mste hanen vara regular. Feminized r bara honor och du behver pollen frn en hane. Frna kommer bli regular, dvs bde hanar o honor.

Q: Hur mnga frn fr jag ut om jag gr egna frn p autos?

A: Tillrckligt fr att vara sjlvfrsrjande p frn i 10 r framt. Du fr skert ut allt mellan 500-2000 frn p en enda auto hona som r full pollinerad. nnu mer om det r en stor early.
Citera
2024-01-14, 23:22
Medlem
Tja alla guerrilla odlare! Hjrtligt vlkomna. Arbetet med att sprida cannabisodlandet 2024 har nu brjat. Tack alla som hjlpt till att hlla trden vid liv och som terkommer r efter r och delar med sig av sina kunskaper. Det har varit skit skn stmning dom sista ren i trden och jag hoppas vi fortstter s. Man kan tycka olika men vi behver inte vara otrevliga mot varandra. Man tycker olika och s r det fine
Citera
2024-01-16, 07:47
Medlem
Hej!

Sitter i ett mycket varmt land med en cola i nven och vntar p ett flyg till ett business mte och tnker

Undra hur mina odlar kompisar i Sverige har det nu mitt i vintern grset brjar skert sina 😂

Gr in p Flashback och ser att du ntligen startat rets trd!

Sjukt trkig ssong 2023
Galet skev sommar fr mina strains trodde inte dom kunde vxa s fort!

Beklagar att ni fick mgel p dom!
Dom blev klara p 70 dagar istllet fr 95-110 dagar och den vrmen och fuktigheten tog dom.

Ni som fick ran att prova mina bnor

Vad tycker ni?

Ha det bst mvh bean
Citera
2024-01-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Hej!

Sitter i ett mycket varmt land med en cola i nven och vntar p ett flyg till ett business mte och tnker

Undra hur mina odlar kompisar i Sverige har det nu mitt i vintern grset brjar skert sina 😂

Gr in p Flashback och ser att du ntligen startat rets trd!

Sjukt trkig ssong 2023
Galet skev sommar fr mina strains trodde inte dom kunde vxa s fort!

Beklagar att ni fick mgel p dom!
Dom blev klara p 70 dagar istllet fr 95-110 dagar och den vrmen och fuktigheten tog dom.

Ni som fick ran att prova mina bnor

Vad tycker ni?

Ha det bst mvh bean

Dina svenska vnner har det utmrkt! Det r mrkt och kallt. Vi kan inte ha det bttre.

Dina sorter som jag odlade har jag precis rkt upp. Gillade dom. Synd att dom inte fick g klart.

Rker nu en Guerrilla exodus early som jag snat in mig p ordentligt. Den smakar jtte bra och budsen blev fina. Massa bruna hr p budsen. Lite ovanligt med det p utomhus buds.

PS. r det cola i nsan eller cola i nven? 😂
Citera
2024-01-17, 01:54
Medlem
Ngon som har en sikt vilka plantor man skall odla fr att maxa det psykedeliska pslaget. Auto eller early, rena photo? Min kompis har bjudit p ngra auto sorter de var bra men inte, wow, ser du kaninen.
Citera
2024-01-17, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Dina svenska vnner har det utmrkt! Det r mrkt och kallt. Vi kan inte ha det bttre.

Dina sorter som jag odlade har jag precis rkt upp. Gillade dom. Synd att dom inte fick g klart.

Rker nu en Guerrilla exodus early som jag snat in mig p ordentligt. Den smakar jtte bra och budsen blev fina. Massa bruna hr p budsen. Lite ovanligt med det p utomhus buds.

PS. r det cola i nsan eller cola i nven? 😂

Vad bra att du trivs i kylan
klart godbitarna tog slut frst! Kan du inte bara erknna att det r det bsta du rkt frn en utomhusodling 😂

Ja det va jkla synd att dom inte klarade den hettan och fukten! Men det va en ovanligt konstig sommar i fjol!

Exodus lter cool! r den frn finnen?
Vart den stor?

Cola p burk! Jag anvnder inte droger lngre! Blev en trkig nykterist fr ett r sedan 😂

Saknar en fet jvla joppe! Inte rkt p 1.5 r

Men det botaniska intresset fortstter!

Mvh bean
Citera
2024-01-17, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Vad bra att du trivs i kylan
klart godbitarna tog slut frst! Kan du inte bara erknna att det r det bsta du rkt frn en utomhusodling 😂

Ja det va jkla synd att dom inte klarade den hettan och fukten! Men det va en ovanligt konstig sommar i fjol!

Exodus lter cool! r den frn finnen?
Vart den stor?

Cola p burk! Jag anvnder inte droger lngre! Blev en trkig nykterist fr ett r sedan 😂

Saknar en fet jvla joppe! Inte rkt p 1.5 r

Men det botaniska intresset fortstter!

Mvh bean

Va gller kylan s var jag sarkastisk haha

Dom var helt klart grymma. Mycket trikomer och jag blev ganska wasted p dom.

Yes det r frn finnen och dom blev inte jtte stora men det var fr att jag hade dom jtte tight s dom hade det inte optimalt. Mellan 50-100g per planta p early. Odlade ocks i skogsjorden. Med lite mer utrymme och bttre nring s kan dom ltt ge ver 200g per planta. Jtte fina buds ocks med typisk citrus lukt. Du borde prova dom. Dom hinner g klart hos dig utan problem.
Citera
2024-01-17, 21:07
Medlem
Tidigare odlat inne o har ett 5-10 tal frer av auto kvar, funderar p att lta naturen skta dessa till vren alternativt slja dem bara. Men vore ju kul att bara stoppa ut p en spot o se vad som hnder, blire s blire liksom.
Citera
2024-01-18, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmegaHaccintosh
Tidigare odlat inne o har ett 5-10 tal frer av auto kvar, funderar p att lta naturen skta dessa till vren alternativt slja dem bara. Men vore ju kul att bara stoppa ut p en spot o se vad som hnder, blire s blire liksom.

D ska du kanske prova att driva upp dina plantor hemma i 3 veckor och sen ut i lite ver 2 mnader.
Citera
2024-01-18, 20:02
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Tja alla guerrilla odlare! Hjrtligt vlkomna. Arbetet med att sprida cannabisodlandet 2024 har nu brjat. Tack alla som hjlpt till att hlla trden vid liv och som terkommer r efter r och delar med sig av sina kunskaper. Det har varit skit skn stmning dom sista ren i trden och jag hoppas vi fortstter s. Man kan tycka olika men vi behver inte vara otrevliga mot varandra. Man tycker olika och s r det fine

Anledningen till den goda stmningen de senaste ren beror nog delvis p min passivitet. Jag anses rtt otrevlig. En jvla surgubbe in short.

Med det sagt s nskar jag alla ett trevligt och skert odlingsr 2024.
Citera
2024-01-19, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Anledningen till den goda stmningen de senaste ren beror nog delvis p min passivitet. Jag anses rtt otrevlig. En jvla surgubbe in short.

Med det sagt s nskar jag alla ett trevligt och skert odlingsr 2024.

Du och din jvla humor 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in