Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 21:23
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Används för hålla borta rådjur.
Och locka gris o räv som kommer gräva söder hela din spot.
Citera
2024-04-26, 09:47
  #122
Medlem
Vill man spendera lite pengar kan man köpa vargurin eller liknande som skrämmer bort vilt. Jag själv markera revir och har funkat bra, tur kanske?
Men då krävs en spot man kan titta till regelbundet så man kan förnya sina ”dofter”.

Körde femmade autos förra året, blandat resultat pga av allt nederbörd under juli. Dock har jag en fundering då jag hittade ett fåtal frön i några av mina damer.
Kan de vara så att dom blivit pollinerade av industrihampa som bönderna här nere i söder börjat odla? Eller kan de va så att jag fått en transa som pollinerat i smyg? Dock hitta jag ingen som visa tecken på pungkulor.
Citera
2024-04-27, 10:49
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotrock82
Vill man spendera lite pengar kan man köpa vargurin eller liknande som skrämmer bort vilt. Jag själv markera revir och har funkat bra, tur kanske?
Men då krävs en spot man kan titta till regelbundet så man kan förnya sina ”dofter”.

Körde femmade autos förra året, blandat resultat pga av allt nederbörd under juli. Dock har jag en fundering då jag hittade ett fåtal frön i några av mina damer.
Kan de vara så att dom blivit pollinerade av industrihampa som bönderna här nere i söder börjat odla? Eller kan de va så att jag fått en transa som pollinerat i smyg? Dock hitta jag ingen som visa tecken på pungkulor.

Det är som du säger. Antingen en transa eller pollen från industrihampa. Om jag vore du så hade jag odlat ut fröna och se vad det är.
__________________
Senast redigerad av Perlite 2024-04-27 kl. 10:53.
Citera
2024-04-27, 10:50
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotrock82
Vill man spendera lite pengar kan man köpa vargurin eller liknande som skrämmer bort vilt. Jag själv markera revir och har funkat bra, tur kanske?
Men då krävs en spot man kan titta till regelbundet så man kan förnya sina ”dofter”.

Körde femmade autos förra året, blandat resultat pga av allt nederbörd under juli. Dock har jag en fundering då jag hittade ett fåtal frön i några av mina damer.
Kan de vara så att dom blivit pollinerade av industrihampa som bönderna här nere i söder börjat odla? Eller kan de va så att jag fått en transa som pollinerat i smyg? Dock hitta jag ingen som visa tecken på pungkulor.
pollen kan färdas i mil i luften
Citera
2024-04-27, 10:52
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Används för hålla borta rådjur.

Risken är påtaglig att vildsvin och räv kommer gräva upp dina plantor. Bor du i Norrland så kan du nog använda benmjöl eller blodmjöl för det är inte jätte mycket vildsvin i norr men befinner du dig i mellersta Sverige och neråt så hade jag hoppat.
Citera
2024-04-27, 14:19
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotrock82
Vill man spendera lite pengar kan man köpa vargurin eller liknande som skrämmer bort vilt. Jag själv markera revir och har funkat bra, tur kanske?
Men då krävs en spot man kan titta till regelbundet så man kan förnya sina ”dofter”.

Körde femmade autos förra året, blandat resultat pga av allt nederbörd under juli. Dock har jag en fundering då jag hittade ett fåtal frön i några av mina damer.
Kan de vara så att dom blivit pollinerade av industrihampa som bönderna här nere i söder börjat odla? Eller kan de va så att jag fått en transa som pollinerat i smyg? Dock hitta jag ingen som visa tecken på pungkulor.


Kommer du ihåg om du fick frön i en bud ”isolerad del av plantan”

Eller va det frön i många olika buds?

Nya hypade genetiker kan skapa en ”banan” som släpper lite pollen men då stannar det oftast i den budden där bananen va.
Orsak oftast stress eller rot problem.

Om det är en banan så har du feminiserat ett frö och bara plantera men den genetiken är inte ett ”avelsämne” för framtida odling.

Mvh bean
Citera
2024-04-27, 17:54
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Kommer du ihåg om du fick frön i en bud ”isolerad del av plantan”

Eller va det frön i många olika buds?

Nya hypade genetiker kan skapa en ”banan” som släpper lite pollen men då stannar det oftast i den budden där bananen va.
Orsak oftast stress eller rot problem.

Om det är en banan så har du feminiserat ett frö och bara plantera men den genetiken är inte ett ”avelsämne” för framtida odling.

Mvh bean

Det låter som det kan vara en ”banan”!
Låter som det kan vara rotproblem, hade kvar några hemma i lite för små krukor som inte kom ut till spoten i år.
Tack för infon
Citera
2024-04-27, 17:57
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Det är som du säger. Antingen en transa eller pollen från industrihampa. Om jag vore du så hade jag odlat ut fröna och se vad det är.

Ja man är spännande på vad som kan växa till sig. Får ut och leta en go spot i vårvädret!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback