Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-16, 20:46
Moderator
Hjv9s avatar
Vrldsungdoms-OS i Gangwon, Sydkorea. 19 januari till 1 februari 2024.

Den fjrde upplagan av vrldsungdoms-OS avgrs i r i Sydkorea. Till stor del p samma banor och arenor som under OS 2018. Nstan 2000 aktiva frn 79 lnder tvlar i 15 sporter om medaljer i 81 grenar. Sverige skickar en trupp p 53 aktiva vilket r nytt rekord fr Ungdoms-OS.

Senaste Ungdoms-OS avgjordes 2020 och det blev en stor framgng fr Sverige med hela 17 medaljer. Medaljrer d var bland annat Edvin Anger, Mrta Rosenberg och Sara Andersson.

Hemsida: https://olympics.com/en/gangwon-2024/
Program: https://olympics.com/gangwon-2024/en...2024-01-19.htm
Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/2024_W...Youth_Olympics
Svensk tvlingsguide: https://sok.se/olympiska-spel/tavlin...ngsguiden.html
Svensk teambook:
https://sok.se/download/18.7c53bc8b1...G_Teambook.pdf

Livestreaming: Eurosport snder vissa tvlingar. I vrigt finns stream via Olympic Channel https://olympics.com/en/live/

Svenska truppen
Citat:
ALPINT
Astrid Hedin, Sundsvalls Slalomklubb
Alexander Ax Swartz, Liding Slalomklubb
Louise Lundqvist, Saltsjbadens SLK
Elliot Westlund. Kungsbergets AK
Liam Liljenborg, IFK Falun Alpint
Lina Gustafsson, Karlstads SK

Ledare: Andr Bjrk, Erika Holmberg, Mathias Moberg, din Hjartarson

CURLING

MIXED
Astrid Linder, Sundbybergs CK
Ivan Almeling, Hrnsands CK
Matilda Lindberg, CK
Vilmer Nygren, Ume CK
MIXED DUBBEL
Jonatan Meyerson, IK Fyris Uppsala
Maja Roxin, IK Fyris Curling
Ledare: Axel Sjberg, Fanny Sjberg

ISHOCKEY
MLVAKTER
#1 Meja Engelin, Frlunda HC
#30 Elin Lwenadler, Karlskrona HK
#35 Tilde Wyckman, IK Oskarshamn
BACKAR
#2 Chloe Berndtsson, Lule Hockey
#3 Selma Karlsson, rebro HK
#4 Malva Lindgren, rebro HK
#5 Vilda Nordh, Foc Farsta IF
#6 Alva Vitalisson, IK Gta Traneberg
#7 Ebba Westerlind, Vnersborgs HC
FORWARDS
#10 Judith Andersson, Vnersborgs HC
#11 Disa Carlsson, SHK Hockey Club
#12 Tilde Grillfors, Leksands IF
#13 Ida Melin, Mora IK
#14 Nellie Norn, Frjestad BK
#15 Nova Segerljung Svanefjord, Bjrklven
#16 Tillie Ytfeldt, Leksands IF
#17 Maja kerlund, Timr IK
#18 Matilda sterman, Nykpings Sportklubb
Ledare: Emil Karnatz, Magnus stlund, Maria Swrsudd, Martin Lindh, Morgan Johansson, Anna Kallin Lundberg

KONSTKNING

Elias Sayed, Enkpings Konstkningsklubb
Ledare: Mosa Sayed

LNGDSKIDOR
Elsa Tnglander, stersunds SK
Kajsa Johansson, Hgglunds Skiteam sk
Mns Ravald, s IF
Tage Brjesson, stersunds Skidlpareklubb
Ledare: Christina Fransson, Daniel Halvarsson, David Frisk, Matilda Melander

PUCKEL
Elis Moberg, re SLK Freestyle
Noel Gravenfors, re SLK Freestyle
Nova Nilsson, re SLK Freestyle
Olivia Hedberg, Vrmd Freestyle Mogulteam
Ledare: Mrten Holmgren, Fredrik Andersson.'

RODEL
Johanna Kohala, Skrgrdens Rodel och Klkklubb
Ledare: Hans Kohala

SKICROSS
Alexandra Nilsson, re SLK
Mns Abersten, Sundsvalls SK
Uma Kruse Een, Slens IF
William Young Shing, IFK Mora Alpina
Ledare: Axel Frost, Otto Hult

SKIDSKYTTE
Anine Karlsson, Mora Biathlon
Anton Modigs, Orns IK
Arvid Trofast, Mora Biathlon
Maya Rennermalm, Lima SKG
Mrta Wernersson, IF Hallby SOK
Nilla Norberg Grnborg, Sundsvall Biathlon
Olle Gedda, OK Landehof
Thijn Omblets, Mora Biathlon
Ledare: Emelie Walheim, Mns Sunesson, rjan Stefansson, Daniel Richardsson.

SKRIDSKO

Josephine Grill, Sdermalms IK
Ledare: Erik Wetterdal

Lausanne 2020

Lillehammer 2016

Innsbruck 2012

Tidigare trdar fr Ungdoms-OS:
(FB) Ungdoms-OS i Lausanne 2020
(FB) Ungdoms-OS Lillehammer 2016
(FB) Ungdoms-OS i Innsbruck 2012
Citera
2024-01-16, 20:47
Moderator
Hjv9s avatar
Alpint

Sverige stller upp med tre tjejer och tre killar.

Tjejer

Astrid Hedin frn Sundsvall har beskrivits som en stor talang och vann frra ret bland annat fyra guld p USM. Denna ssongen, den frsta som junior, r hon efter fyra tvlingar i ledning i den svenska inhemska cupen Alpine Elite Tour (AET). Tv segrar och en andraplats har det blivit i slalom. S hr sger hon infr UOS:

Citat:
Det knns sjukt mktigt. Det ska bli s kul och en jtterolig upplevelse man inte kommer f s ofta. Jag ska bara ka dit, ha kul och kra min kning s fr vi se, sger hon.

ker du dit med ngra frvntningar?
Ja, lite smtt. Att ta en medalj hade ju inte varit fel. Jag ska kra fr det s fr vi se.

Andra tjej i truppen r Lina Gustafsson frn Karlstad. ven hon frstrsjunior och ligger fr nrvarande tre i AET efter b.la. en seger i storslalom. Bde hon och Astrid r toppar FIS listan i slalom fr tjejer fdda 07.

Tredje tjej i truppen r Louise Lundquist som har blivit inkallad efter att Linnea Nilsson Hgg skadat sig och tvingats lmna terbud. Louise var med redan p EYOF ifjol och var d en diskning ifrn en silvermedalj i slalomen. Inga segrar under ssongen hittills men ngra pallplatser i FIS-tvlingar.

Killar

P killsidan r alla tre uttagna fdda 2006. Den som str ut hr r Liam Liljenborg frn IFK Falun Alpint som ligger tva i AET efter att ha vunnit en storslalom och placerat sig bra i vrigt. Han toppar ocks FIS punktlista i slalom fr pojkar fdda 06. Bde han och Elliot Westlund studerar tillsammans p skidgymnasiet i Malung. Utdrag frn lokaltidningen:

Citat:
Det ska bli kul att f mta de bsta i vrlden, sger Kungsberget-karen.

Vldigt intressant och det kommer bli en stor skillnad kulturellt, sger Elliot.

Det kommer att bli bttre samanhllning eftersom man knner de flesta i laget sen innan. Ett roligt gng som r med p resan, sger Elliot Westlund.

Vl p plats i Pyeongchang kommer det inte finnas s mycket fritid berttar Elliot. Enligt honom kommer han nstan bara att rra sig mellan backen och hotellet.

Det r nstan som ett form av utegngsfrbud som ledarna sjlva har satt upp, sger han.

Om det kommer bli nya medaljer eller inte fr Elliots del kan han inte svara p men, det r ngot han siktar p.

Jttesvrt att svara p men, man har lite frhoppningar. Jag hoppas p topp fem eller en medalj.

Curling

I curling stller Sverige upp med lag i mixed och i mixed dubbel. Lag Nygren i mixed r detsamma som kom fyra i EYOF frra ret.

Citat:
Det ska bli jtteroligt att ka till Sydkorea och tvla, sger Nygren.

Vad tror du om era chanser dr?

Jag vill inte ta ut ngot i frvg men jag vill nd tro att det kan g ganska bra. Vi blev fyra i europaungdoms-OS och knde d att vi hade mer att ge. S allt kan hnda.
Jonatan Meyerson och Maja Roxin utgr mixed dubbel paret efter att ha vunnit kvalet tidigare i november. Jonatan:

Citat:
- Det knns kul att f spela internationellt och representera Sverige! Det r ven vrdefullt att som junior skaffa erfarenhet av strre tvlingar.

Maja och Jonatan tillhr samma klubb, men Jonatan gr curlinggymnasiet i Hrnsand s de har inte kunnat trna eller spela ihop sig s mycket sedan tidigare.
- Vi spelade ngra trningsmatcher innan kvalet hemma i Uppsala. Men det kndes nd bra, vi lyckades vldigt bra med dragfarterna och d gr det ofta bra i Mixed Dubbel.
Ishockey

Som vanligt r det flickornas U16 landslag som hr fr respresentera Sverige. Frn frbundet:
Citat:
Vi har haft bra samlingar med vra camper och har tagit ut en vldigt intressant trupp infr det hr msterskapet. Det blir frsta gngen som den hr rskullen fr mta sig internationellt, s det r lite svrt att sga vart vi str, men det finns vldigt fina kvaliter i den hr truppen. Nu nr uttagningen r gjord brjar arbetet med att bygga laget och gruppen fram till dess att turneringen startar, sger Morgan Johansson. Frbundskapten fr Damlandslaget U16.

SVT Vrmland har trffat forwarden Nellie Norn:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-os-i-sydkorea

Konstkning

Sverige har med en kare. Elias Sayed, Enkpings KK. Frn frbundet:

Citat:
Den nyblivne svenske juniormstaren Elias Sayed r uttagen att representera Sverige. Sayed tog klivet in i landslaget infr denna ssong och har under hsten gjort sina frsta internationella juniortvlingar i landslagstrjan.
- Elias har under ssongen gtt frn klarhet till klarhet. Frn det att ssongen startade har han visat hg mlmedvetenhet, goda tvlingsresultat och en fortsatt stigande utvecklingskurva. Detta kommer bli Elias frsta riktigt stora internationella tvling, frnsett Junior Grand Prix, och det kommer bli spnnande att se hur lngt han kan g om han fr till alla sina svrigheter.
Citera
2024-01-16, 20:47
Moderator
Hjv9s avatar
(fortsttning frn fregende inlgg)

Lngdskidor

Fyra kare, tv tjejer och tv killar, fr ran att representera Sverige i rets upplaga av Ungdoms-OS.

Tjejer

Elsa Tnglander, stersunds SK
Elsa visade sig redan tidigt vara en stor talang. Sedan man sg henne fr frsta gngen under rullskidskytte-SM 2021 har hon dominerat det mesta hon krt, i svl lngd som i skidskytte. Frra ssongen tog hon hem USM medaljer i bda sporterna och var dessutom fyra p JVM i skidskytte.

I valet av gymnasium blev det till slut lngd i Sollefte och det r frmst det hon fokuserat p i r. I Bauhaus Cup har hon vunnit bda loppen som krts denna ssong och var drtill fyra p JVM-testet dr hon mtte flera r ldre juniorer. Hon gr nu in i spelen som Sveriges hetaste medaljkandidat. Utdrag frn en intervju i P:

Citat:
16-ringen har ftt en lovande start p ssongen som r hennes frsta som junior.
Steget har inte varit s tufft som jag trodde att det skulle vara. Jag tvlar mot de som r ett r ldre, med flera startande och lngre tvlingar, men det passar nd mig bttre. Det r tuffare motstnd men jag motiveras av det, sger hon.
Hon har varit etta p sprinten och distansloppet i Bauhaus Cup. Utver det var hon ven fyra p JVM-testet som en av de yngsta deltagarna.
Det har gtt vldigt bra, ver frvntan faktiskt. Det betyder vldigt mycket och ger ett lugn infr fortsttningen. Det r vldigt roligt nr det gr bra i det man verkligen satsar p.
I sprint har hon utvecklats.
Jag har inte krt s mnga sprintar frut. Jag visste inte var jag stod i det, men det gick vldigt bra i Boden nr jag vann. Jag har haft bttre uthllighet n snabbhet, det var nd lite frvnande.

Terminen p skidgymnasiet och sommartrningen har gett effekt.
Det har verkligen gtt bra. Jag har lagt ner mycket tid och trning p det som jag har varit smre p. Det r frmst tekniken och sedan har jag krt ganska mycket stakning i sommar och en del snabbhet.

Kajsa Johansson, Hgglunds Ski Team SK

Kajsa kom fram andra halvan av frra ssongen med ngra riktigt fina resultat dr hon till exempel tog hem distanssegern i Nordiska Juniorlandskampen. Den hr ssongen har hon placerat sig som tva och trea i de cuptvlingar som krts.

Citat:
Blev du verraskad ver platsen i det svenska OS-laget?
Lite verraskad, men samtidigt vet jag att jag kan ligga i toppen om jag har en bra dag.

Om cuptvlingarna i Boden:

Knslan var helt okej i Boden, men jag har en vxel till. Det lilla extra fanns inte i Boden, men det gr t rtt hll. Nu gller det att hlla sig frisk.
Vilken distans ser du mest fram emot?
7,5 kilometer r en distans som jag tycker om och gillar klassiskt mer, sger Kajsa Johansson.

Killar

Tage Brjesson, stersunds Skidlpareklubb

Tage r en intressant talang som under flera r dominerat loppen i sina ldersklasser. Nr han denna ssong tog klivet upp som junior chockade han nog mnga i Idre nr han vann 10 km skejt med en frkrossande marginal p 1 och en halv minut. En tid som placerat han s bra som nia i seniorloppet och inte alls lngt efter de bsta nationella seniorerna. I cuptvlingarna i Boden blev det en andra och tredjeplats i yngre klassen vilket rckte bra fr att bli uttagen till U-OS.

Mns Ravald, s IF

Mns tillhrde redan ifjol en av de bttre yngre juniorerna i landet och fick ka juniorlandskampen dr han kom 3:a i distansloppet. Under innevarande ssong kan noteras frn Bauhaus Cup i Boden dr han vann det klassiska distansloppet och kom tva i sprinten.

Puckelpist

Puckelpist gr debut p U-OS programmet. Sverige snder fyra aktiva. Blott fjortonriga Oliva Hedberg r en av de uttagna:

Citat:
Det r verkligen det strsta jag varit med om. Hoppas bara att jag fr ledigt frn skolan, sger hon till NVP.

Olivia Hedberg har trnat och tvlat puckelpist i fem r, men hon kom inte till freestylen frn ngon annan skidsport.
Nej, jag r truppgymnast i Nacka gymnastikfrening ocks. Jag har gymnastiken att tacka fr mycket nr det gller volter och luftknsla, sger hon.

Jag r rtt snabb och gr vl bra hopp. Men egentligen r jag som bst i parallellpuckel, med en motstndare bredvid ker jag snabbare och bttre, sger hon.

Jag knner i alla fall tjejen i truppen bra. Killarna har jag trffat ibland p tvlingar. Sen r det tv ledare med p resan ocks. Vi r borta i en vecka.
Rodel

Sverige har med en kare. Johanna Kohala. SR har intervjuat:

https://sverigesradio.se/artikel/joh...mpat-for-detta

Skicross

I skicross har vi med tv kare, Alexandra Nilsson och William Young Shing som tog medalj p EYOF ifjol.

William till lokaltidningen:
Citat:
Det blir helt klart min strsta tvling hittills, nu r det riktiga ungdoms-OS, sger William Young Shing som fr lite tid fr terhmtning hemma i Bollns under jullovet frn skicrossgymnasiet i Jrpen.

Vad r din frmsta styrka i en tuff alpin gren?
Det r nog starten, och den r s viktig ocks. Den som kommer ivg frst har en bra chans att ligga kvar dr hela vgen. Det gller att vara stark och explosiv i verkroppen, vi kr mycket fystrning p skolan. Jag r ocks bra p att st stadigt, jag viker inte av utan vgar hlla min plats.

Vilken typ av bana vill du grna se i Sydkorea?
Jag gillar tekniska banor bst, grna med stora hopp. Det r roligare och jag kan dra mer frdel av min fysiska styrka.
Och hur hgt lgger du ribban i ett vrldsungdoms-OS?
Jag vill vinna, helt klart! Pallen r absolut en realistisk mlbild.

Skidskytte

Hr har vi med hela tta stycken. Fyra + fyra. Anton Modigs var med p EYOF ifjol men vriga i truppen r debutanter i OS-sammanhang. SVT Dalarna har trffats ngra av de uttagna:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...-os-i-sydkorea

Skridsko

En tjej, Josephine Grill frn Stockholm. Ja
Citera
2024-01-16, 20:48
Moderator
Hjv9s avatar
vriga intressanta trupper:

Norge:

Finland:
Citera
2024-01-16, 20:49
Moderator
Hjv9s avatar
Kanada:

Tyskland:
Citera
2024-01-16, 20:49
Moderator
Hjv9s avatar

USA

Storbrittanien:

Citera
2024-01-18, 21:02
Medlem
SOK har uppdaterat schemat med svenskar, men TV-schemat ser magert ut, jag ser inte varken rodeln, skidskytte eller det alpina i endera Olympic Channel eller Discovery's TV-guider(n s lnge) frn dom tv frsta ntterna vilket r sporter som brukar TV-produceras i bde EYOF och Universiaderna. Frst tnkte jag dom kanske var exklusiva fr Discovery men dom finns som sagt inte i den tabln heller. Dom har dessutom fullt upp med Australien Open s jag tvivlar p att dom kommer snda en enda sndning live i Eurosport1/2?

Det ska tillggas att det finns en extra main-stream i Olympic Channel's tabl frn tvlingarna som inte r event-specifik med sndningsstart kl. 00:55 varje natt, om den kanske frhoppningsvis kan innehlla mer sndningar live n det som har individuella event-streams? I trden frn frra UOS s fanns tydligen vissa sndningar utspridda p andra sajter, bl a lngdskidorna som lg p en FIS-sajt. Kollade sledes EurovisionSports-tabln men dr fanns inget skidskytte.

Hr r en mer utfrlig TV-tabl i klassiskt format uppifrn och ner, men det finns inget alpint, lngd, rodel eller skidskytte i den heller.

https://olympics.com/en/gangwon-2024/live-stream

Hittade ven en annan artikel om just det alpina som jag skte fram via Google genom "how to watch alpine skiing at Gangwon", och den har ett mrkligt stycke text med lngst ner:

Citat:
How to watch alpine skiing at Gangwon 2024 Youth Olympic Games
Action from the Gangwon 2024 Winter Youth Olympics tis available live, worldwide, and without subscription on Olympic Channel via Olympics.com and the official Olympics app.

Full replays and highlights of all six competition days for alpine skiing will be available, and you can catch highlights, reaction interview clips, news articles, and full results across the website and official Olympics social media accounts.

Den sista meningen kan tolkas som att det alpina bara kommer kunna ses i efterhand, eftersom det i den meningen nmns alpint specifikt, vilket det omvnt inte grs i frsta stycket om vad som r live. Men d spkar ju ordet replays, sportsndningar som bara finns eftersnt brukar vl kallas delayed eller as-live

https://olympics.com/en/news/alpine-...-full-schedule

Det finns ven livestreams hos Youtube som antagligen r lite mer lttstreamat fr dom flesta. Iom att sndningarna r frn Asien kan man hoppas att dom kommer anvnda en 60fps-feed som klla s det inte blir frame rate-mismatch i Youtube-streamarna. Isdana fall r dessa att fredra ver Olympic Channel, i synnerhet fr ishockeyn ven om dom bara r p 30fps, fr dom dr 5 extra bildrutorna gr stor skillnad, pucken i ishockey blir extremt otydlig om streamen r 25fps, ven med TVn's motion interpolation p MAX-niv. 30fps dremot kan TV-apparater interpolera riktigt snyggt s det blir nstan likabra som 50fps.

Ska nmnas att Olympic channel r inte heller helt perfekta p att undvika frame rate-mismatch sedan dom till synes gick ver till uteslutande 25fps-streams fr svenska tittare varvid dom alltid behver anvnda en 50fps-feed, bl a r sndningarna frn breaking, land hockey och en del andra sporter ofta defekta med frame rate-mismatch.

Bildkllan mste matcha utsndnings bildfrekvens om man inte vill ha hrdkodade ryck i bilden, s har det varit i 80r sedan 1930-talet(eftersom den hr dumma jvla planeten r uppdelad i 50- och 60Hz-lnder, vilket historiskt frts ver till TV-apparater), men den kunskapen verkar fanimej vara nrmast helt frsvunnen hos en vxande skara av dagens stream/sndningstekniker.

Tabln frn SOK:

Citat:
fredag 19 jan

12.00 Invigningsceremoni

lrdag 20 jan

00.30 Klksport rodel, flickor individuellt, Johanna Kohala
kl 00.30 k 1
kl 01.40 k 2

02.00 Curling mixed lag, round robin omg 1
grupp A: Nya ZeelandSverige (Ivan Almeling/Vilmer Nygren/Astrid Linder/Matilda Lindberg)

03.00 Skidskytte flickor, 10 km distans
Anine Karlsson, Nilla Norberg Grnborg, Maya Rennermalm, Mrta Wernersson

06.00 Skidskytte pojkar, 12,5 km distans
Anton Modigs, Arvid Trofast, Olle Gedda, Thijn Omblets

10.00 Curling mixed lag, round robin omg 2
grupp A: NorgeSverige (Ivan Almeling/Vilmer Nygren/Astrid Linder/Matilda Lindberg)

sndag 21 jan

02.00 Alpint flickor, super-g
Astrid Hedin, Lina Gustafsson, Louise Lundquist

03.00 Skidskytte singelmixedstafett, 6 km+7,5 km
04.00 Alpint pojkar, super-g
Alexander Ax Swartz, Elliot Westlund, Liam Liljenborg

06.00 Curling mixed lag, round robin omg 3
grupp A: JapanSverige (Ivan Almeling/Vilmer Nygren/Astrid Linder/Matilda Lindberg)

mndag 22 jan

01.00 Alpint flickor, kombination
kl. 01.00 super-G
kl 05.00 slalom

02.00 Curling mixed lag, round robin omg 4
grupp A: Sverige (Ivan Almeling/Vilmer Nygren/Astrid Linder/Matilda Lindberg)Turkiet

02.20 Alpint pojkar, kombination
kl 02.20 super-G
kl 06.15 slalom

03.00 Skridsko flickor 500 m
Josephine Grill

10.00 Curling mixed lag, round robin omg 5
grupp A: Sverige (Ivan Almeling/Vilmer Nygren/Astrid Linder/Matilda Lindberg)Kina

tisdag 23 jan

02.00 Alpint flickor, storslalom
kl 02.00 k 1
kl 04.45 k 2

02.30 Skidskytte pojkar, 7,5 km sprint
Anton Modigs, Arvid Trofast, Olle Gedda, Thijn Omblets

03.00 Freestyle Skicross, individuellt
Mns Abersten, William Young Shing, Alexandra Nilsson, Uma Kruse Een

03.30 Skridsko flickor 1500 m
Josephine Grill

05.30 Skidskytte flickor 6 km sprint
Anine Karlsson, Nilla Norberg Grnborg, Maya Rennermalm, Mrta Wernersson

06.00 Curling mixed lag, round robin omg 6
grupp A: USASverige (Ivan Almeling/Vilmer Nygren/Astrid Linder/Matilda Lindberg)

onsdag 24 jan

01.00 Curling mixed lag, round robin omg 7
grupp A: Sverige (Ivan Almeling/Vilmer Nygren/Astrid Linder/Matilda Lindberg)Nigeria

02.00 Alpint pojkar, storslalom
kl. 02.00 k 1
kl. 04.45 k 2

02.30 Skidskytte mixedstafett, 4x6 km
02.45 Freeskiing skicross, mixed lagtvling
11.00 Curling mixed lag, kvalificeringsmatcher

torsdag 25 jan

01.00 Curling mixed lag, semifinaler
01.30 Alpint flickor, slalom
kl. 01.30 k 1
kl. 05.45 k 2

02.45 Alpint pojkar, slalom
kl. 02.45 k 1
kl. 06.45 k 2

06.30 Curling mixed lag, finaler
kl. 06.30 bronsmatch
kl. 10.00 final

fredag 26 jan

03.00 Alpint mixed team, parallell
kl 03.00 1/8-delsfinaler
kl 03.40 kvartsfinaler
kl 04.00 semifinaler
kl 04.10 B-final
kl 04.15 A-final

03.30 Skridsko flickor masstart
kl 03.30 semifinaler Josephine Grill
kl 04.52 final

05.00 Freeskiing puckelpist, mixed team parallell
kl 05.00 1/8-delsfinaler
kl 05.50 kvartsfinaler
kl 06.30 semifinaler
kl 06.50 lilla finalen
kl 05.55 stora finalen

10.00 Curling mixed dubbel, round robin omg 1
grupp B: Sverige (Jonatan Meyerson/Maja Roxin)Norge

lrdag 27 jan

02.30 Freestyle flickor parallellpuckel
kl 02.30 gruppomgngar Nova Nilsson, Olivia Hedberg
kl 04.00 semifinal 1
kl 04.05 semifinal 2
kl 04.10 lilla finalen
kl 04.15 stora finalen

03.00 Ishockey flickor grupp B, NorgeSverige
05.30 Freestyle pojkar parallellpuckel
kl 05.30 gruppomgngar Noel Gravenfors, Elis Moberg
kl 07.00 semifinal 1
kl 07.05 semifinal 2
kl 07.10 lilla finalen
kl 07.15 stora finalen

06.00 Curling mixed dubbel, round robin omg 2
grupp B: USASverige (Jonatan Meyerson/Maja Roxin)

08.00 Konstkning pojkar, kortprogram
Elias Sayed

sndag 28 jan

10.00 Curling mixed dubbel, round robin omg 3
grupp B: Sverige (Jonatan Meyerson/Maja Roxin)Slovenien

mndag 29 jan

02.30 Lngdskidor sprint
kl 02.30 flickor, kval Elsa Tnglander, Kajsa Johansson
kl 03.05 pojkar, kval Mns Ravald, Tage Brjesson
kl 04.30 flickor, kvartsfinaler
kl 04.55 pojkar, kvartsfinaler
kl 05.20 flickor, semifinaler
kl 05.30 pojkar, semifinaler
kl 05.40 flickor, final
kl 05.45 pojkar, final

03.00 Ishockey flickor, gruppspel, SverigeJapan
06.00 Konstkning pojkar, fritt program
Elias Sayed

10.00 Curling mixed dubbel, round robin omg 4
grupp B: Sverige (Jonatan Meyerson/Maja Roxin)Ukraina

tisdag 30 jan

02.30 Lngdskidor flickor, 7,5 km klassisk stil
Elsa Tnglander, Kajsa Johansson

03.00 Ishockey flickor, semifinaler
kl. 03.00 semifinal 1
kl. 09.00 semifinal 2

05.00 Lngdskidor pojkar, 7,5 km klassisk stil
Mns Ravald, Tage Brjesson

06.00 Curling mixed dubbel
grupp B: QatarSverige (Jonatan Meyerson/Maja Roxin)

onsdag 31 jan

02.00 Ishockey flickor, final
kl. 02.00 bronsmatch
kl. 08.00 final

11.00 Curling mixed dubbel, kvartsfinaler

torsdag 1 feb

01.00 Curling mixed dubbel, semifinaler
02.30 Lngdskidor mixedstafett 4x5 km
05.00 Curling mixed dubbel, final
kl. 05.00 bronsmatch
kl. 08.00 final

12.00 Avslutning

Jag har hga frvntningar p maskoten, ser ut som en helvild galen katt redo fr snbollskrig. Tror den hette Gangchoo?
Citera
2024-01-19, 10:04
Moderator
Hjv9s avatar
Alpinkaren Louise Lundquist och skidskytten Anton Modigs blir Sveriges fanbrare under invigningen.
Citera
2024-01-19, 12:07
Medlem
Korea verkar ha samma problem med stkiga elever i skolan som vi har i Sverige, totalvgrar sitta still i bnkarna. Det var mer n jag visste.

Youtube-streamen lider tyvrr av frame rate-mismatch, s Olympic Channel r att fredra.

Edit: Jag tror aldrig jag har sett en president sitta s intrngt frut i hela mitt liv.

Edit2: Imponerande att publiken sitter med trdlsa medaljer som blinkar nrmast perfekt synkroniserat, man blir lite nyfiken p tekniken bakom, om det r radiostyrda(frn atomuren) klockor eller nn lokal radiosynk i lokalen.

Edit3:
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Alpinkaren Louise Lundquist och skidskytten Anton Modigs blir Sveriges fanbrare under invigningen.
Bildproducenten lyckades ven fnga upp ngra svenska flaggor i publiken, inte dligt.

Edit4: Ser dock vldigt fattigt ut nr det bara r flaggbrarna som vandrar ensamma, istllet fr hela nationens lag.
Senast redigerad av pumahunter 2024-01-19 kl. 12:28.
Citera
2024-01-20, 01:08
Medlem
Nu har frvisso inte den generella streamen kommit igng n, den brjar kl. 01:55, men om den inte innehller ngot extra live utver det som finns som eventstreams, hur sjutton tnker dom? Nu r det direktsnd TV-produktion frn en trningsrunda i backhoppning, men TV-produktion frn nattens medaljevent i skidskytte och rodel finns inte med i tabln. Inte heller hos Discovery. r det mjligtvis s att Discovery tnkt eftersnda dom medaljeventen i Eurosport1/2 och drfr krvt att ingen ska kunna se dom live p Olympic Channel?

Edit: Men d borde det vl nd snts live p EurosportPlayer/Discovery+ vilket det inte gr, s det r vl bara att gmma det alpina, lngden och skidskyttet frn detta Ungdoms-OS d. Uselt. Det r allts 8st svenskar som ska tvla om medaljer i nattens skidskytte, utan stream.

Jag hade hoppats att Tove Kohala skulle kunna vara med bttre i top 10 i rodeln nu iom att den ldre eliten frn vrldscupen saknas, men icke, hon ligger 24'a k1 utav 31 startande, 2,408s efter.

OffTopic r det puckelpist p Viaplay, men jag fr ont i knna bara av att kolla p den sporten. ven synkroniserad konstkning frn USA p Youtube. Jag fr vl kolla hur det gr fr norskorna och finskorna i OS-backhoppningen innan det r dags att sova infr SkiClassics och damernas storslalom.

Edit2: Sverige spelar ven mixed i curling bde kl. 02:00 och 10:00, men enligt tabln r det inte Sveriges matcher som kommer visas i dagens curling-streams.

Edit3: Nu har den generella Gangwon-livestreamen frsvunnit frn tabln, s d blir det garanterat ingenting.
Senast redigerad av pumahunter 2024-01-20 kl. 01:50.
Citera
2024-01-20, 02:51
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Jag hade hoppats att Tove Kohala skulle kunna vara med bttre i top 10 i rodeln nu iom att den ldre eliten frn vrldscupen saknas, men icke, hon ligger 24'a k1 utav 31 startande, 2,408s efter.

Det r ju Johanna Kohala som deltar hr. Antar det r lillasyster eller nt. Hon klttrade upp ngra placeringar i andra ket.
Citera
2024-01-20, 04:14
Moderator
Hjv9s avatar
Som vntat r de svenska tjejerna helt chanslsa nr Tnglander inte r med.

Edit: Maya Rennermalm bst som 51:a, trots bara tre bom..
Senast redigerad av Hjv9 2024-01-20 kl. 04:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in