Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-17, 06:30
  #1
Medlem
Flaskpostenss avatar
Funderar på att bygga små stugor/kojjor runt om i länet där jag bor. Förslagsvis nära bra fiskevatten med inplanerad fisk eller det är god tillgång på naturresurser och långt från närmsta människor. I dessa små stugor kan jag även förvara mat och sätta göra egna odlingar m.m

Något av dessa kan man kanske senare göra mer seriöst och sätta in solceller eller liknande för energi.

Vad bör jag tänka på och hur skulle ni göra?
Citera
2024-01-17, 06:46
  #2
Avstängd
Tänk på att det är din egna mark du bygger på annars får du riva skiten.
Citera
2024-01-17, 06:48
  #3
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Tänk på att det är din egna mark du bygger på annars får du riva skiten.
Menar du på riktigt att du tror att folk bygger stugor och hus på mark som man inte äger?
Hur tänkte du när du skrev till TS. Jag tror väl att alla förstår att man måste äga tomten där man ska bygga någonting. Jag tror att alla förutsätter att man ska ha bygglov också.
Det känns som att det var ett konstigt svar.
Citera
2024-01-17, 06:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Tänk på att det är din egna mark du bygger på annars får du riva skiten.

Kan ju ha något off-grid långt ifrån boende som nödvändigtvis inte måste upptäckas.

Tror mer på något kojj-liknande som ser ut som en kojja men man kan bo i, eventuellt lite gömda saker där. Tveksamt att jägare eller dylikt skulle få för sig att riva en kojja i skogen.
Citera
2024-01-17, 07:01
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Menar du på riktigt att du tror att folk bygger stugor och hus på mark som man inte äger?
Hur tänkte du när du skrev till TS. Jag tror väl att alla förstår att man måste äga tomten där man ska bygga någonting. Jag tror att alla förutsätter att man ska ha bygglov också.
Det känns som att det var ett konstigt svar.
Många som gjort det och dom fått riva. Sen ska det skyfflas bort också glöm inte det.
Citera
2024-01-17, 07:09
  #6
Medlem
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Funderar på att bygga små stugor/kojjor runt om i länet där jag bor. Förslagsvis nära bra fiskevatten med inplanerad fisk eller det är god tillgång på naturresurser och långt från närmsta människor. I dessa små stugor kan jag även förvara mat och sätta göra egna odlingar m.m

Något av dessa kan man kanske senare göra mer seriöst och sätta in solceller eller liknande för energi.

Vad bör jag tänka på och hur skulle ni göra?

Nära bra fiske med inplanterad fisk - låter som välbesökt av sportfiskare, markägaren osv. så där spricker din plan i den delen....
Citera
2024-01-17, 07:22
  #7
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Nära bra fiske med inplanterad fisk - låter som välbesökt av sportfiskare, markägaren osv. så där spricker din plan i den delen....


Finns fullt med små insjöar med inplanerat fisk från förr i tiden. Knappast välbesökt. Jag bor i norra delarna av landet där det är väldigt sällsynt på människor. Självklart kommer jag bygga på statens mark, jag skiter fullständigt i att man inte får. Självklart får man ha vindskydd och liknande ute i skogen.
Citera
2024-01-17, 08:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Menar du på riktigt att du tror att folk bygger stugor och hus på mark som man inte äger?
Hur tänkte du när du skrev till TS. Jag tror väl att alla förstår att man måste äga tomten där man ska bygga någonting. Jag tror att alla förutsätter att man ska ha bygglov också.
Det känns som att det var ett konstigt svar.

Uppenbarligen har hen tänkt göra det.
Citera
2024-01-17, 08:12
  #9
Medlem
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Finns fullt med små insjöar med inplanerat fisk från förr i tiden. Knappast välbesökt. Jag bor i norra delarna av landet där det är väldigt sällsynt på människor. Självklart kommer jag bygga på statens mark, jag skiter fullständigt i att man inte får. Självklart får man ha vindskydd och liknande ute i skogen.

Såklart att lokala fiskenördar vet exakt vart det finns inplanterad fisk att fånga och de kommer att upptäcka din stuga. Sen kommer markägaren och spöar upp dig och eldar ner skiten, så skulle jag själv göra

Eller i värsta fall kommer ett gäng "sista färden-hjon" och använder dig som sexslav medan du får låta som en gris
Citera
2024-01-17, 08:16
  #10
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Såklart att lokala fiskenördar vet exakt vart det finns inplanterad fisk att fånga och de kommer att upptäcka din stuga. Sen kommer markägaren och spöar upp dig och eldar ner skiten, så skulle jag själv göra

Eller i värsta fall kommer ett gäng "sista färden-hjon" och använder dig som sexslav medan du får låta som en gris


Finns ingen markägare på statens mark. Finns knappt några människor en kommun på 9000kvadrat kilometer med 1000 invånare. Lycka till att hitta någon ute i skogen där
Citera
2024-01-17, 08:20
  #11
Medlem
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Finns ingen markägare på statens mark. Finns knappt några människor en kommun på 9000kvadrat kilometer med 1000 invånare. Lycka till att hitta någon ute i skogen där

"Statens mark" i en kommun med 1 000 invånare? Var ligger denna plats?

Jag tror att du har livlig fantasi, inget fel i det
Citera
2024-01-17, 08:26
  #12
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
"Statens mark" i en kommun med 1 000 invånare? Var ligger denna plats?

Jag tror att du har livlig fantasi, inget fel i det

Långt från Stockholm, låt oss säga typ tärnaby.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback