Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-17, 17:00
  #1
Medlem
NightWalker1s avatar
jag har en LG 42LD450N men jag lyckas inte få ljud från tv:n till stereon.
har kopplat in en audiokabel (röd/vit) i tvn:s komponentuttag för ljud och stereons aux in men det blir inget ljud. kollade i inställningarna på tvn men hittade inget där.

har jag kopplat rätt?
Citera
2024-01-17, 17:05
  #2
Medlem
eldrattans avatar
Ne du kan ju inte koppla i komponent om det är ljud in. Kolla om du har optisk ut. Brukar finnas på de flesta tv och stereo.
Citera
2024-01-17, 17:08
  #3
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ne du kan ju inte koppla i komponent om det är ljud in. Kolla om du har optisk ut. Brukar finnas på de flesta tv och stereo.

vart ska jag då koppla den röda och vita? har inte optisk kabel
Citera
2024-01-17, 17:11
  #4
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
vart ska jag då koppla den röda och vita? har inte optisk kabel

Det ska stå "out" på tv. Börjar bli allt mer ovanligt att tv har sådan nuförtiden. Det är optisk ut som är vanligt bland tv nuförtiden. Går även koppla till hörlursuttaget fast då får du ha en 3.5mm kontakt.
Citera
2024-01-17, 17:13
  #5
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
vart ska jag då koppla den röda och vita? har inte optisk kabel
Det finns ingen sådan UTgång. Kolla manualen om det inte går att läsa på själva TV:n
https://gscs-b2c.lge.com/downloadFil...M000265440.pdf

Bäst är att skaffa en optisk kabel (förutsatt att din stereo har optisk ingång).

Annars får du leta fram eller köpa en "3,5mm till 2xRCA" kabel och jacka in (på sidan av din TV)
https://www.kjell.com/se/produkter/l...m-svart-p39680
Citera
2024-01-17, 17:15
  #6
Medlem
VoktorDodkas avatar
Optisk kabel brukar vara ett säkert kort, kostar inte många kronor. Jag har optisk från min moderna tv till min hembioreciever från nittonhundratalet och det funkar hur bra som helst.
Citera
2024-01-17, 17:21
  #7
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
jag har en LG 42LD450N men jag lyckas inte få ljud från tv:n till stereon.
har kopplat in en audiokabel (röd/vit) i tvn:s komponentuttag för ljud och stereons aux in men det blir inget ljud. kollade i inställningarna på tvn men hittade inget där.

har jag kopplat rätt?
Nej, du har kopplat fel. TVn har en hörlursutgång, där kopplar du din stereo med lämplig kabel.
Citera
2024-01-17, 17:22
  #8
Medlem
Bluetooth via hörlursuttaget i värsta fall kanske.
Citera
2024-01-17, 17:25
  #9
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det ska stå "out" på tv. Börjar bli allt mer ovanligt att tv har sådan nuförtiden. Det är optisk ut som är vanligt bland tv nuförtiden. Går även koppla till hörlursuttaget fast då får du ha en 3.5mm kontakt.
mm jag förstod det sen, att det måste finnas "out".
jo men om jag kopplar till hörlur så måste man koppla ur den hela tiden om man vill ha ljud från tv som vanligt igen, uttaget sitter trångt till.

tvn har optiskt ut såg jag nu, ska kolla om min stereo har optisk in


Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Det finns ingen sådan UTgång. Kolla manualen om det inte går att läsa på själva TV:n
https://gscs-b2c.lge.com/downloadFil...M000265440.pdf

Bäst är att skaffa en optisk kabel (förutsatt att din stereo har optisk ingång).

Annars får du leta fram eller köpa en "3,5mm till 2xRCA" kabel och jacka in (på sidan av din TV)
https://www.kjell.com/se/produkter/l...m-svart-p39680
kollar om stereon har optisk in. för annars behöver man väl koppla 3,5mm till 2xRCA till hörlursuttaget fram på stereon, för bak finns inget sånt uttag, och det blir fult

Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Bluetooth via hörlursuttaget i värsta fall kanske.
gammal stereo, ingen bt
Citera
2024-01-17, 17:29
  #10
Medlem
eldrattans avatar
Beror på, vissa tv kan ha sådan funktion att du både kan få ljud på tv och i hörlurarna samtidigt. En del klarar det inte. En fördel med koppla via hörlursutgången är att du kan höja ljudet med tvfjärrisen. Är inte alltid det går göra så när du kopplar optisk ut. Då måste du använda stereons fjärr oftast.

Det finns optisk--> analog omvandlare. Kolla på amazon etc.
Citera
2024-01-17, 17:33
  #11
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Beror på, vissa tv kan ha sådan funktion att du både kan få ljud på tv och i hörlurarna samtidigt. En del klarar det inte. En fördel med koppla via hörlursutgången är att du kan höja ljudet med tvfjärrisen. Är inte alltid det går göra så när du kopplar optisk ut. Då måste du använda stereons fjärr oftast.

Det finns optisk--> analog omvandlare. Kolla på amazon etc.
stereon har ingen optisk ingång tyvärr.
och provade koppla i hörlursuttaget och då blir det bara ljud där, ej från tvn samtidigt
Citera
2024-01-17, 17:36
  #12
Medlem
godboys avatar
Har du optisk ingång på stereon så kör på optisk kabel, kostar inte jättemycket. Annars är det hörlursutgång som gäller om du har sådan. Jag kör själv optisk till min ljudanläggning som dock är dedikerad till TV:n.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback