Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-17, 17:31
  #1
Medlem
Under torsdagen kommer EU-parlamentet att rösta om att kriminalisera ”hatbrott” och ”hatpropaganda” på EU-nivå.

Svenska Miljöpartiets parlamentariker och förhandlare Alice Bah Kuhnke är en av dem som lobbat för en hård lagstiftning gällande brott begångna mot olika minoriteter och menar att ”hat leder till våld och död”.

https://nyadagbladet.se/utrikes/milj...hatpropaganda/

Hur kommer detta påverka Alt-media?
Kommer fler organisationer att förbjudas?
Påverkar detta din syn på EU?
Citera
2024-01-17, 17:31
  #2
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Miljöpartiet kräver EU-lag mot ”hatpropaganda”

Under torsdagen kommer EU-parlamentet att rösta om att kriminalisera ”hatbrott” och ”hatpropaganda” på EU-nivå.

Svenska Miljöpartiets parlamentariker och förhandlare Alice Bah Kuhnke är en av dem som lobbat för en hård lagstiftning gällande brott begångna mot olika minoriteter och menar att ”hat leder till våld och död”.

[...]

Särskilt vill Bah Kuhnke värna samerna och har enligt Miljöpartiet krävt att alla medlemsstater i unionen ”måste öka insatserna för att utreda och åtala hatbrott mot minoriteter och urfolk”.

[...]

För att det ska bli verklighet krävs dock att samtliga medlemmar i ministerrådet röstar ja, och hittills har man inte kunnat komma överens.
Mod.
Citera
2024-01-17, 17:35
  #3
Medlem
Fosterlands avatar
Problemet med "hatpropaganda" är att vänsternissar anser att kritik är samma sak som hat. De tål inte att deras cirklar rubbas. Dessutom, vem bestämmer vad som är hat? Vad händer vid ett maktskifte?
Citera
2024-01-17, 17:36
  #4
Medlem
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litorinahavet
Under torsdagen kommer EU-parlamentet att rösta om att kriminalisera ”hatbrott” och ”hatpropaganda” på EU-nivå.

Svenska Miljöpartiets parlamentariker och förhandlare Alice Bah Kuhnke är en av dem som lobbat för en hård lagstiftning gällande brott begångna mot olika minoriteter och menar att ”hat leder till våld och död”.

https://nyadagbladet.se/utrikes/milj...hatpropaganda/

Hur kommer detta påverka Alt-media?
Kommer fler organisationer att förbjudas?
Påverkar detta din syn på EU?

På tiden !!

Hoppas att de stänger ner samnytt och fria tider m.fl. hatsajter jävla skit.
Citera
2024-01-17, 17:47
  #5
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
På tiden !!

Hoppas att de stänger ner samnytt och fria tider m.fl. hatsajter jävla skit.

Vad har vi här då? Skriver hatfyllda inlägg, ser jag.
Citera
2024-01-17, 17:48
  #6
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litorinahavet
Påverkar detta din syn på EU?

Nej det kan jag inte säga att det gör, mer påverkar det min syn på att politikens konformistiska rörelse och att talet om yttrandefrihet å ena sidan och yttrandeförbud å andra sidan, till slut blir frihet att yttra vissa åsikter. Men allt är i linje med den auktoritära tidsandan, och miljöpartiet är ett av de partier som går med glädje i denna riktning. Det är ett nödvändigt steg för dem för att den stora klimat- och samhällsomställningen ska kunna genomdrivas, för den får inte motsättas.

Att ha hatparagrafer i lagboken är en bra övning för dem för att öva på hur åsikter bryts ned, för vad är "hat"? Är inte det precis vad vi alla senast skrev på nätet?
Citera
2024-01-17, 18:08
  #7
Medlem
All form av propaganda bör kriminaliseras!
Speciell politisk!
Citera
2024-01-17, 18:17
  #8
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litorinahavet
Hur kommer detta påverka Alt-media?
Kommer fler organisationer att förbjudas?
Påverkar detta din syn på EU?

Förhoppningsvis inte alls? Vem har snackat om att förbjuda organisationer, det framgår inte av artikeln?

Det som föreslås är väl att inskränka vissa organisationers rättigheter (NMR nämns t.ex.) och även om jag tycker att det är berättigat just när det gäller efterblivna dyngskallar som NMR så är jag inte så överförtjust i censur. Och grejen är den att censuren påverkas ju av den som för tillfället bestämmer. Kommer man censurera Hamas och deras uttalanden exempelvis? Förmodligen inte.

Min syn på EU påverkas inte av ett förslag. Hur de röstar om det däremot. Å andra sidan har de redan beslutat om så mycket dumt så min bild är redan ganska cementerad.
Citera
2024-01-17, 18:19
  #9
Medlem
calvinclowns avatar
Problemet är också att populism definierar hat. Ingen kan rubba det förrän populismen förändrats. Det blir därför svårt med sådana lagar och bör därför aldrig införas.
Citera
2024-01-17, 19:13
  #10
Moderator
Ancistruss avatar
Poängen med yttrandefrihet är att skydda så att även de kontroversiella åsikterna får uttryckas, de okontroversiella behöver inget skydd.

Jag utgår från att det främst är åsikter som ligger långt ifrån MP:s åsikter de önskar förbjuda såsom t.ex. kritik mot olika etniska, kulturella och religiösa grupper eller mot HTBQ-grupper osv. Och sannolikt inte ett smack om Vänsterns klasskamp med hat mot kapitalägare och liknade. Förmodligen inte ens mot så fullständigt extrema saker som revolution och införande av prolitariatets diktatur eller jihad mot västerländska värderingar och införande av sharialagar. Alltså verkliga hot som tagit livet av miljontals människor.
Citera
2024-01-17, 19:45
  #11
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litorinahavet
Under torsdagen kommer EU-parlamentet att rösta om att kriminalisera ”hatbrott” och ”hatpropaganda” på EU-nivå.

Svenska Miljöpartiets parlamentariker och förhandlare Alice Bah Kuhnke är en av dem som lobbat för en hård lagstiftning gällande brott begångna mot olika minoriteter och menar att ”hat leder till våld och död”.

https://nyadagbladet.se/utrikes/milj...hatpropaganda/

Hur kommer detta påverka Alt-media?
Kommer fler organisationer att förbjudas?
Påverkar detta din syn på EU?

Ja vår frihet blir alltmer kringskuren för var dag på många fronter så detta är bara ett led i införande av total diktatur och åsiktsofrihet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback