Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-17, 22:52
  #1
Medlem
tarek90s avatar
Ja, söker jobb en del så jag undrar hur många gånger kan jag ge min tidigare arbetsgivare som referens innan denne tröttnar?
Händer att man lämnar referens men får inte jobbet sedan skall nästa arbetsgivare också begära det.
Citera
2024-01-17, 23:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Ja, söker jobb en del så jag undrar hur många gånger kan jag ge min tidigare arbetsgivare som referens innan denne tröttnar?
Händer att man lämnar referens men får inte jobbet sedan skall nästa arbetsgivare också begära det.

Jag hoppas verkligen att du stämt av med din referens innan?
Citera
2024-01-17, 23:04
  #3
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Jag hoppas verkligen att du stämt av med din referens innan?
Jo det gör jag men skäms lite över att det blir för många gånger.
Citera
2024-01-17, 23:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Jo det gör jag men skäms lite över att det blir för många gånger.

Det tycker jag absolut inte att du ska behöva göra. Ställer man upp som referens så förstår man nog att det kan röra sig om fler än en bedömning. Men ett tips är att purra din referens innan, för det är alltid bättre att förekomma än att bli förekommen.
Citera
2024-01-17, 23:17
  #5
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Det tycker jag absolut inte att du ska behöva göra. Ställer man upp som referens så förstår man nog att det kan röra sig om fler än en bedömning. Men ett tips är att purra din referens innan, för det är alltid bättre att förekomma än att bli förekommen.
Tack för tipset!
Citera
2024-01-17, 23:36
  #6
Medlem
auruns avatar
Fråga din referens? Hur ska vi veta? Haha. För det andra ser jag inte hur han skulle tröttna om han inte får ett nytt samtal varje dag men då gör du dåliga intervjuer.
Citera
2024-01-17, 23:59
  #7
Medlem
ElakTants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Ja, söker jobb en del så jag undrar hur många gånger kan jag ge min tidigare arbetsgivare som referens innan denne tröttnar?
Händer att man lämnar referens men får inte jobbet sedan skall nästa arbetsgivare också begära det.


Du bör tänka utanför boxen när det kommer till att skaffa nya referenser. Vilken bransch är du i?
Citera
2024-01-18, 00:16
  #8
Medlem
inte svar på frågan men du skanog fråga din referäns alla vanliga frågor som du själv får. På detta vis blir din ref mer påläst och kanske svarar ännu bättre så du får jobbet
Citera
2024-01-18, 00:16
  #9
Medlem
Tropicalss avatar
En seriös arbetsgivare tar inte kontakt med referens förrän mycket kort inpå kontraktsskrivning. I praktiken ska det då till en dålig referens för att inte få jobbet.
Citera
2024-01-18, 00:44
  #10
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
En seriös arbetsgivare tar inte kontakt med referens förrän mycket kort inpå kontraktsskrivning. I praktiken ska det då till en dålig referens för att inte få jobbet.

Exakt, men jag har varit med att arbetsgivare tar referens vid första intervjun, så frågar man sina referenser om det går bra att man använder dom.
Sen går man inte vidare efter den intervjun och då har man kontaktat referenserna helt i onödan.

Så helt klart tycker jag som dig att referenser kan man ge när man är en av dom sista 2-3 som är kvar.

Är det t.ex en första intervju där det är en 10-12 pers som är kvar så är det rätt jävla onödigt och dålig stil av rekryteraren att ta referenser.

Vissa vill tillomed ha referenser när man söker jobbet, de jobben är det lika bra att bara hoppa över.
__________________
Senast redigerad av tram123 2024-01-18 kl. 00:47.
Citera
2024-01-18, 01:04
  #11
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakTant
Du bör tänka utanför boxen när det kommer till att skaffa nya referenser. Vilken bransch är du i?
Fastighetsbranschen
Citera
2024-01-18, 01:07
  #12
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Exakt, men jag har varit med att arbetsgivare tar referens vid första intervjun, så frågar man sina referenser om det går bra att man använder dom.
Sen går man inte vidare efter den intervjun och då har man kontaktat referenserna helt i onödan.

Så helt klart tycker jag som dig att referenser kan man ge när man är en av dom sista 2-3 som är kvar.

Är det t.ex en första intervju där det är en 10-12 pers som är kvar så är det rätt jävla onödigt och dålig stil av rekryteraren att ta referenser.

Vissa vill tillomed ha referenser när man söker jobbet, de jobben är det lika bra att bara hoppa över.
Precis så tänker jag!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback