Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-18, 10:58
  #1
Avstängd
Mitt twitter konto får mycket spam/fejk konto varje dag i två månader med spam länkar i deras profil. Klickar man på dessa länkar så hamnar man på dåliga hemsidor ger dator virus 🦠 jag blockerar dessa heltiden och anmäler men det kommer nya ändå. Så innan mitt twitter konto blir hackade så vad ska jag göra?

https://postimg.cc/hhT4Tk0H
Citera
2024-01-18, 11:11
  #2
Medlem
swebarbs avatar
Skaffa en email du inte använder någon annanstans och ett mycket starkt lösenord till att börja med så bör du vara rätt så säker.
Citera
2024-01-18, 11:19
  #3
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilovesummer
Mitt twitter konto får mycket spam/fejk konto varje dag i två månader med spam länkar i deras profil. Klickar man på dessa länkar så hamnar man på dåliga hemsidor ger dator virus 🦠 jag blockerar dessa heltiden och anmäler men det kommer nya ändå. Så innan mitt twitter konto blir hackade så vad ska jag göra?

https://postimg.cc/hhT4Tk0H

Du kanske använder svaga lösenord?

Exempel på stark lösenord kdHKz}Db\t%D@WX1

16 tecken
Gemener
Versaler
Siffror
Specialtecken

Och använd självklart inte detta till annat, ha ett lösenordsvalv eller ha en bok för lösenord.
__________________
Senast redigerad av Fummy 2024-01-18 kl. 11:22.
Citera
2024-01-18, 11:41
  #4
Medlem
T2Franks avatar
Du är lite otydlig med vad du försöker få sagt här.

Postar ditt konto någonting varje dag med länkar till skräp - byt lösenord och slå på 2FA.

Får du kommentarer och liknande innehållande skräp? Då är du bara korkad som inte lyckas lösa det på egen hand. Du kan klicka i hur och vilka som ska få kommentera på sina inlägg mm. Det finns också filter du kan sätta upp på ord som ska filtreras bort.


Känns som du egentligen kanske inte har ett problem här.
Citera
2024-01-18, 12:23
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Du är lite otydlig med vad du försöker få sagt här.

Postar ditt konto någonting varje dag med länkar till skräp - byt lösenord och slå på 2FA.

Får du kommentarer och liknande innehållande skräp? Då är du bara korkad som inte lyckas lösa det på egen hand. Du kan klicka i hur och vilka som ska få kommentera på sina inlägg mm. Det finns också filter du kan sätta upp på ord som ska filtreras bort.


Känns som du egentligen kanske inte har ett problem här.
Okej, då går jag in på en hemsida och tar länkar därifrån och gör inlägg av detta. Jag får inte kommentarer på mina inlägg just nu. Kommer ändra vilka som får kommentera på mina inlägg
Citera
2024-01-18, 12:27
  #6
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilovesummer
Okej, då går jag in på en hemsida och tar länkar därifrån och gör inlägg av detta. Jag får inte kommentarer på mina inlägg just nu. Kommer ändra vilka som får kommentera på mina inlägg

Ska du gå in på en webbsida och hämta länkar? Är det inte bättre att du går en kurs eller något annat som tjejer gör när dom inte kan. Att gå direkt till flashback känns ju rätt skitnödigt.

Du har inte ens klargjort vad som är det faktiska problemet här.
Citera
2024-01-18, 12:29
  #7
Medlem
1. Skaffa KeePassXC

2. Skapa lösenord som är 30 tecken långa med A-Z, a-z, 0-9 och specialtecken

3. Skapa en ny emailadress för varje enskild service så du inte återanvänder dem.

4. Använd two-factor authentication (2FA) med Aegis Authenticator

5. Klicka inte på horlänkar

Hur svårt kan det va'?`Är folk helt jävla fuckade i skallen eller?
Citera
2024-01-18, 12:29
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Du kanske använder svaga lösenord?

Exempel på stark lösenord kdHKz}Db\t%D@WX1

16 tecken
Gemener
Versaler
Siffror
Specialtecken

Och använd självklart inte detta till annat, ha ett lösenordsvalv eller ha en bok för lösenord.
Okej då byter jag lösenord
Citera
2024-01-18, 12:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilovesummer
Okej då byter jag lösenord

16 tecken kan man brute force på kort tid.

30 tecken är det som gäller år 2024.
Citera
2024-01-18, 12:36
  #10
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
16 tecken kan man brute force på kort tid.

30 tecken är det som gäller år 2024.

Du missar att en enkel mening "j@g äter k@kor och ä1skar körv" skulle i princip klassas som oknäckbar.
Gör du den sedan längre med lite specialtecken. Ja då sitter du säkert i båten.

Det finns rätt mycket forskning kring att en enkel mening räcker mycket längre än orimligt långa lösenord.
Citera
2024-01-18, 12:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Du missar att en enkel mening "j@g äter k@kor och ä1skar körv" skulle i princip klassas som oknäckbar.
Gör du den sedan längre med lite specialtecken. Ja då sitter du säkert i båten.

Det finns rätt mycket forskning kring att en enkel mening räcker mycket längre än orimligt långa lösenord.

Att det är en mening spelar faktiskt ingen roll. "Forskningen" du pratar om är en välkänd xkcd-bild. I slutändan är det längden på strängen och entropy som avgör hur svår den är att knäcka. Vare sig det inkluderar mellanslag, ord, eller inte.

https://xkcd.com/936/

Poängen med den är att de använder en mening för att det ska vara enkelt att komma ihåg. Den logiken behövs inte om man använder en lösenordshanterare som KeePassXC, vilket i princip alla inom säkerhetsbranschen använder idag. 99.9% av mina lösenord har jag ingen aning om vad de är. De genererar jag och sparar i KeePassXC. Hade du frågat om mitt lösenord till Flashback hade jag inte haft en aning. Det enda jag vet är att det är en 30 tecken lång sträng som skapades med en hög entropy.

Det är uppenbart att lösenordshanterare inte var standard när den xkcd:n skapades... Eller så använde skaparen helt enkelt inte det. Idag är det standard. Givetvis ska de aldrig synca till något cloud. Därför är KeePassXC ett bra val. Det är 100% free open source software.

Använd det i kombination med Aegis Authenticator för two-factor authentication (som också är 100% FOSS) så har du gjort din del. Sen är det upp till webbplatsen/tjänsten att säkra sina system. Så i slutändan ligger allt ansvar hos den som hanterar datan. Därför ska man aldrig återanvända lösenord/användarnamn/email/etc... ifall en dataläcka sker.
__________________
Senast redigerad av Ehandel 2024-01-18 kl. 13:03.
Citera
2024-01-18, 14:58
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Ska du gå in på en webbsida och hämta länkar? Är det inte bättre att du går en kurs eller något annat som tjejer gör när dom inte kan. Att gå direkt till flashback känns ju rätt skitnödigt.

Du har inte ens klargjort vad som är det faktiska problemet här.
Jo det är att jag får spam/fejk följare och jag länkar till en hemsida på min inlägg
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback