• 1
  • 2
2024-01-21, 11:42
Medlem
Programledaren i dagens nyhetmorgon resonerar kring att vissa gymövningar känns som att hon tränar andra muskelgrupper än vad maskinen säger vilka muskelgruoper som kommer att aktiveras.

Flicka 1 = programledaren (maria forsblom)
Flicka 2 = flickgymcoachen (petra)

Flicka 1 - vissa övningar jag gör känns som att andra muskelgrupper än vad skylten säger aktiveras.

Flicka2 - Ja, då gör du fel.

Flicka 1 - men kan det vara som så att gymmaskiner är skapta till män?

Flicka2 - ja, så är det absolut. Men det börjar bli bättre utbud för flickor, bla bla

Flicka2 tvekar inte ens, utan förstår precis vad Flicka1 vill ha sagt, att det är den vita mannens fel att hon tränar fel muskelgrupp och går helt ifrån sitt konstaterande att hon troligen gör övningen fel. Helt plötsligt sitter de där och är helt finstämda i att det är mannens fel att flicka1 får ont i ryggen.

Spola till 8:50 i detta klipp:
https://www.tv4.se/klipp/va/20769148...&utm_campaign=

Vad menar flicka1, är verkligen gymmaskiner till för män och flickor borde hålla sig borta från gymmet?
Senast redigerad av kastenhof 2024-01-21 kl. 11:49.
Citera
2024-01-21, 11:50
Medlem
Jag tror flicka 1 ska börja konstruera gymmaskiner och rikta dig mot kvinnor - lyckas hon har hon rätt och har tjänat en slant. Att dessa människor som klagar på allt hela tiden istället för att se möjligheter, vilket vi vita män gör hela tiden - problem är till för att lösas, inte gnällas om!
Citera
2024-01-21, 11:50
Avstängd
Xpander-s avatar
jag har sett många kvinnor träna på gym, Med tanke på hur låga vikter de använder kan man ifrågasätta om gym verkligen behövs. De skulle lika gärna kunna göra liknande rörelser i köket och få samma träning.
Citera
2024-01-21, 11:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Såklart det är alltid männens fel. När det gör ont och de börjar undra. Det skulle varit mycket lättare med skor skapta för kvinnor? Hur exakt skulle det vara det? Men inget dessa idioter behöver fundera på.
Citera
2024-01-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Jag tror flicka 1 ska börja konstruera gymmaskiner och rikta dig mot kvinnor - lyckas hon har hon rätt och har tjänat en slant. Att dessa människor som klagar på allt hela tiden istället för att se möjligheter, vilket vi vita män gör hela tiden - problem är till för att lösas, inte gnällas om!

Det verkar vara något symptomatiskt tvångsbeteende bland den kvinnliga överklassen att ge den vita mannen skulden när något blir för avancerat för en kvinna.

Men det känns som att man borde rannsaka sig själv när man ger mannen skulden för sin ryggvärk
Citera
2024-01-21, 11:57
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Programledaren i dagens nyhetmorgon resonerar kring att vissa gymövningar känns som att hon tränar andra muskelgrupper än vad maskinen säger vilka muskelgruoper som kommer att aktiveras.

Flicka 1 = programledaren (maria forsblom)
Flicka 2 = flickgymcoachen (petra)

Flicka 1 - vissa övningar jag gör känns som att andra muskelgrupper än vad skylten säger aktiveras.

Flicka2 - Ja, då gör du fel.

Flicka 1 - men kan det vara som så att gymmaskiner är skapta till män?

Flicka2 - ja, så är det absolut. Men det börjar bli bättre utbud för flickor, bla bla

Flicka2 tvekar inte ens, utan förstår precis vad Flicka1 vill ha sagt, att det är den vita mannens fel att hon tränar fel muskelgrupp och går helt ifrån sitt konstaterande att hon troligen gör övningen fel. Helt plötsligt sitter de där och är helt finstämda i att det är mannens fel att flicka1 får ont i ryggen.

Spola till 8:50 i detta klipp:
https://www.tv4.se/klipp/va/20769148...&utm_campaign=

Vad menar flicka1, är verkligen gymmaskiner till för män och flickor borde hålla sig borta från gymmet?

Det finns gymmaskiner som inte fungerar bra för mig som man, pga av förhållande mellan olika kroppsdelar.
Då måste dessa vara byggda för kvinnor då, enligt deras logik?
Citera
2024-01-21, 12:02
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
jag har sett många kvinnor träna på gym, Med tanke på hur låga vikter de använder kan man ifrågasätta om gym verkligen behövs. De skulle lika gärna kunna göra liknande rörelser i köket och få samma träning.
Din kommentar fick mig att börja gapskratta. Säg det där om köket till kvinnor.

Som glad amatör och man har jag tänkt samma sak om träningsmaskiner. Att jag kanske inte tränar 100% det som står på skylten. Fast då har ju min första tanke varit att jag kanske gör rörelserna lite fel, eller tex har för lite eller för mycket vikter på. Det känns rimligt att börja där när man kanske inte kan så mycket.

Kanske borde jag redan från början ha sett mig själv som ett offer och antagit att maskinerna är tillverkade för miljöpartister.
Citera
2024-01-21, 12:08
Hehe, av tillfällighet - eller inte - såg jag en kommentar i mitt Instagramflöde som sa just detta bara igår eller för nån dag sen. Så det är säkerligen inte en originell observation av den här tjejen på TV4, utan något folk numera säger/skriver då och då på Insta och TikTok.

Det är så nyheter blir till numera.

Kommentaren var för övrigt till en sån där kort video av en tjej i tätt åtsittande träningstights och -top. Som på ytan handlar om en viss övning, men alltid exponerar bakdel och bröst på ett, ehem, rätt anmärkningsvärt sätt...

Sen låter väl inte påståendet helt befängt i sig. Man kan ju tex tycka att armstöden är lite långt ifrån varandra på såna där stående situpsmaskiner (där man hänger och drar upp knäna mot magen). Vad var det för maskin hon tänkte på?
Citera
2024-01-21, 12:12
Medlem
tastass avatar
Det är väl enkelt nog att skippa maskinerna och använda frivikter för att adressera de muskelgrupper man vill träna.
Citera
2024-01-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Din kommentar fick mig att börja gapskratta. Säg det där om köket till kvinnor.

Som glad amatör och man har jag tänkt samma sak om träningsmaskiner. Att jag kanske inte tränar 100% det som står på skylten. Fast då har ju min första tanke varit att jag kanske gör rörelserna lite fel, eller tex har för lite eller för mycket vikter på. Det känns rimligt att börja där när man kanske inte kan så mycket.

Kanske borde jag redan från början ha sett mig själv som ett offer och antagit att maskinerna är tillverkade för miljöpartister.

Ja, precis. En normalt fungerande människa borde landa i slutsatsen att man gör övningen fel om man känner att fel muskelgrupper aktiveras.

Men det är få män som kan föreställa sig hur det låter runt gymmaskinen när tre kvinnor i medelåldern som bestämt att gemensamt ta ett gympass.

Kvinna1 - det står att jag ska träna lår på denna maskinen. Men jag känner att jag aktiverar triceps.
Kvinna2 - ja, jag läste att gymmaskiner är skapta för män. Där har du anledningen.
Kvinna3 - jag tycker vi går till trappmaskinen. Den vet jag är utvecklad av en kvinna och den enda maskin som jag vet hur den fungerar. Anledningen till varför jag inte vet hur andra maskiner fungerar är pga att de är skapta till män.
Kvinna1 - så är det gumman, girlpower
Senast redigerad av kastenhof 2024-01-21 kl. 12:34.
Citera
2024-01-21, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Såklart det är alltid männens fel. När det gör ont och de börjar undra. Det skulle varit mycket lättare med skor skapta för kvinnor? Hur exakt skulle det vara det? Men inget dessa idioter behöver fundera på.
Nej då, det är inte männens fel. Men då den huvudsakliga målgruppen traditionellt varit män så har de utformats för att fungera för män. Inte något konstigt med det. Jag håller dock med i själva sakfrågan. Vissa maskiner fungerar bäst om man är minst 175 cm lång. Crosstrainer t.ex. och vissa maskiner för överkroppsträning förutsätter att man har en viss axelbredd. Jag måste hålla mina armar alltför brett och det blir fel muskler som får jobba. Ibland når jag inte handtagen med hela handen trots att jag ställer in på lägsta bredden. Men det är bra att det uppmärksammas då kanske det blir efterfrågan.
Citera
2024-01-21, 13:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Nej då, det är inte männens fel. Men då den huvudsakliga målgruppen traditionellt varit män så har de utformats för att fungera för män. Inte något konstigt med det. Jag håller dock med i själva sakfrågan. Vissa maskiner fungerar bäst om man är minst 175 cm lång. Crosstrainer t.ex. och vissa maskiner för överkroppsträning förutsätter att man har en viss axelbredd. Jag måste hålla mina armar alltför brett och det blir fel muskler som får jobba. Ibland når jag inte handtagen med hela handen trots att jag ställer in på lägsta bredden. Men det är bra att det uppmärksammas då kanske det blir efterfrågan.

Mitt gym ville bli kvinnovänligt. De köpte in en Sissy Squat maskin. Det fick faktiskt verkan. Fler kvinnor kom in för att träna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in