Ja, 1% lutning ger ungefär samma belastning kardiovaskulärt för att hålla samma fart i farter runt 12-16km/h, uppåt 18-20km/h börjar det närma sig 1.5%. En del föredrar dock att springa med 0% lutning för att inte påverka löpsteget (det blir ju lite annorlunda om man springer lätt uppför). För egen del kör jag med lutning för att få siffrorna jämförbara med utomhuslöpning, men om man inte bryr sig om det blir det ju bara att välja baserat på vad man trivs med (snabbare eller tyngre)
Kalorisiffror är ju egentligen helt irrelevant då det bara blir en gissningslek, men naturligtvis går det åt långt mer med högre lutning. Springa med 5% lutning är ju ett brutalpass om man håller samma fart som på 1%.
Citat:
Ursprungligen postat av
yihaaa
Nu när det är vinter så tränar jag på gym, vilket fungerar bra men jag blir osäker på hur man ska springa på ett löpband för att få bäst träning. Jag är mest ute efter att bränna kalorier men även kunna springa längre mm . Springer som det är nu 6 dagar i veckan och ca 12 km varje gång. Har börjat med att köra bandet på 1 procents lutning för det ska tydligen motsvara vanlig utomhuslöpning stämmer det?
Sen spelar det ingen roll om jag har 1-5 procents lutning på bandet jag bränner enligt det samma oavsett lutning mm. Kan man lita på några siffror på ett löpband?