• 1
  • 2
2024-01-21, 19:23
Medlem
Nu när det är vinter så tränar jag på gym, vilket fungerar bra men jag blir osäker på hur man ska springa på ett löpband för att få bäst träning. Jag är mest ute efter att bränna kalorier men även kunna springa längre mm . Springer som det är nu 6 dagar i veckan och ca 12 km varje gång. Har börjat med att köra bandet på 1 procents lutning för det ska tydligen motsvara vanlig utomhuslöpning stämmer det?

Sen spelar det ingen roll om jag har 1-5 procents lutning på bandet jag bränner enligt det samma oavsett lutning mm. Kan man lita på några siffror på ett löpband?
Citera
2024-01-21, 20:35
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Nu när det är vinter så tränar jag på gym, vilket fungerar bra men jag blir osäker på hur man ska springa på ett löpband för att få bäst träning. Jag är mest ute efter att bränna kalorier men även kunna springa längre mm . Springer som det är nu 6 dagar i veckan och ca 12 km varje gång. Har börjat med att köra bandet på 1 procents lutning för det ska tydligen motsvara vanlig utomhuslöpning stämmer det?

Sen spelar det ingen roll om jag har 1-5 procents lutning på bandet jag bränner enligt det samma oavsett lutning mm. Kan man lita på några siffror på ett löpband?

Köp en pulsklocka investera o har till mer. Apple Watch
Ger antal steg o puls o massa mer kul
Citera
2024-01-21, 22:04
Medlem
Ja, 1% lutning ger ungefär samma belastning kardiovaskulärt för att hålla samma fart i farter runt 12-16km/h, uppåt 18-20km/h börjar det närma sig 1.5%. En del föredrar dock att springa med 0% lutning för att inte påverka löpsteget (det blir ju lite annorlunda om man springer lätt uppför). För egen del kör jag med lutning för att få siffrorna jämförbara med utomhuslöpning, men om man inte bryr sig om det blir det ju bara att välja baserat på vad man trivs med (snabbare eller tyngre)

Kalorisiffror är ju egentligen helt irrelevant då det bara blir en gissningslek, men naturligtvis går det åt långt mer med högre lutning. Springa med 5% lutning är ju ett brutalpass om man håller samma fart som på 1%.

Citat:

Citera
2024-01-21, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Köp en pulsklocka investera o har till mer. Apple Watch
Ger antal steg o puls o massa mer kul

Pulsklocka har jag så puls har jag koll på under träning, men samma sak med en klocka den kan ju inte visa rätt kalorier mm
Citera
2024-01-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Ja, 1% lutning ger ungefär samma belastning kardiovaskulärt för att hålla samma fart i farter runt 12-16km/h, uppåt 18-20km/h börjar det närma sig 1.5%. En del föredrar dock att springa med 0% lutning för att inte påverka löpsteget (det blir ju lite annorlunda om man springer lätt uppför). För egen del kör jag med lutning för att få siffrorna jämförbara med utomhuslöpning, men om man inte bryr sig om det blir det ju bara att välja baserat på vad man trivs med (snabbare eller tyngre)

Kalorisiffror är ju egentligen helt irrelevant då det bara blir en gissningslek, men naturligtvis går det åt långt mer med högre lutning. Springa med 5% lutning är ju ett brutalpass om man håller samma fart som på 1%.

Jag springer bra mycket långsammare än så där , jag brukar nog ligga runt 9,5-11 så jag joggar nog mer. Har testat springa runt 11-16 km/h men jag går alltid tillbaka för min kropp mår bäst av lite lungnare tempo. Men säg att man kör 0 i lutning vad förbränner man då ca på en timme? Sen hur mycket mer kan det skilja om man kör med 1 procent i en timme?
Citera
2024-01-21, 23:22
Medlem
Som jag sa, kalorisiffror är bara ren gissningslek då det inte finns tillräckligt med data. Som exempel, jag kollade dagens 15km-pass och där säger Garmin connect 608 kalorier, och smashrun (som baseras på samma data) säger 1226. Löpbandet sa säkert något annat, men den har ju inte ens tillgång till min puls så än mer osäker. Vad ska man ens ha den helt oexakta informationen till?

Ja om du springer 12km dagligen så hoppas jag verkligen att du joggar mesta delen och 11km/h är ju en vanlig lunkfart även för snabbare löpare så inget att se ner på.

Citat:
Jag springer bra mycket långsammare än så där , jag brukar nog ligga runt 9,5-11 så jag joggar nog mer. Har testat springa runt 11-16 km/h men jag går alltid tillbaka för min kropp mår bäst av lite lungnare tempo. Men säg att man kör 0 i lutning vad förbränner man då ca på en timme? Sen hur mycket mer kan det skilja om man kör med 1 procent i en timme?
Citera
2024-01-22, 10:23
Medlem
sinnpajs avatar
Om du vill ha lite variation på bandet kan du ju köra 14 i lutning, 5-6 i fart i 30min. Då bränner iaf jag i princip samma som när jag joggar. Håll händerna bakom huvudet för maximal påverkan av midje- & magpartiet.
Citera
2024-01-23, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinnpaj
Om du vill ha lite variation på bandet kan du ju köra 14 i lutning, 5-6 i fart i 30min. Då bränner iaf jag i princip samma som när jag joggar. Håll händerna bakom huvudet för maximal påverkan av midje- & magpartiet.

Går du eller typ joggar långsamt då eller? Jag är nöjd med min fart och gillar ligga på 9-10 typ. 14 i lutning det är massa ju 😀
Citera
2024-01-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz

När jag kör på en procents lutning så känns det bra mycket jobbigare på bandet än när ja springer ute. Kan det vara samma sak då ? alltså ja blir riktigt trött av 12-13km med 1 i lutning men ute kan ja springa närmare 2 mil och inte bli så trött.
Citera
2024-01-23, 19:44
Medlem
Det kan dels vara den lilla skillnaden i lutning som ger lite annorlunda motorik som du inte är van vid, kan även vara att du på bandet gör precis samma rörelse och således belastar exakt samma muskler medan du utomhus får lite variation och sprider på fler muskler, men mest sannolikt handlar det om att det är mentalt påfrestande, brist på fläkt, eller absolut vanligast dåligt kalibrerat band.

https://www.researchgate.net/publica...utdoor_running

Citat:
När jag kör på en procents lutning så känns det bra mycket jobbigare på bandet än när ja springer ute. Kan det vara samma sak då ? alltså ja blir riktigt trött av 12-13km med 1 i lutning men ute kan ja springa närmare 2 mil och inte bli så trött.
Citera
2024-01-24, 12:43
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Går du eller typ joggar långsamt då eller? Jag är nöjd med min fart och gillar ligga på 9-10 typ. 14 i lutning det är massa ju 😀
När jag joggar kör jag fart 8-8,5 i 0% lutning. Om jag vill PW:a kör jag som jag nämnde
Citera
2024-01-24, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinnpaj
När jag joggar kör jag fart 8-8,5 i 0% lutning. Om jag vill PW:a kör jag som jag nämnde

Okej men 0 i lutning bränner det kalorier? Då jag vill gå ner i vikt är det det som är viktigt för mig. Just nu kör jag 9-10 i fart med 1 i lutning , tycker det är klart mer jobbigt än ett pass ute.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in