Citat:
Ursprungligen postat av
GertBenny
Jag är själv ett arbetarbarn/WT men anser mig vara allmänbildad åtminstone då jag har ett bra minne och är nyfiken på min omvärld. Men jag håller med att det bland arbetare finns ett slags beteende där man är totalt ointresserad av allt utanför sin egna lilla bubbla. Jag har bekanta som i vuxen ålder inte kan räkna upp fler än tre världsdelar, en visste inte om USA låg på vår sida av klotet eller på andra sidan halvklotet. Han trodde även att Albanien och México var grannländer av någon anledning. Detta är personer som gått 12 år i svensk skola samt har tillgång till all världens info via mobiler och datorer, men ändå inte vet något om världen.
Jag håller helt med om att klassbakgrund inte behöver betyda att man behöver följa klasstereotyper, jag har flera vänner med klar arbetarklassbakgrund som har en god allmänbildning, det som är litet tråkigt för deras del är att de ofta känt sig som främmade fåglar i sin egen familj.
Det är dock skrämmade det du skriver, att folk som gått i skola i tolv år har sådan liten kunskap om omvärlden. Jag märker dock hos mina egna ungar, som visserligen inte är på Einsteins nivå men inte heller några dumbommar, att skolan lämnat dem med en hel del ganska skrämmande kunskapsluckor, så en hel del av i alla fall yngre folks okunskap är nog den moderna skolans fel.