2024-01-24, 19:14
Medlem
Elbil är medelklass.
Citera
2024-01-24, 19:27
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Att använda sig av avancerat språkbruk är absolut inget tecken på intellektuellt kapital, det är endast en markör för uppblåsta pretentioner.

Intellektuellt kapital är att besitta förmågan att förklara avancerade koncept på ett sätt så att en person helt utan förkunskap kan förstå vad du pratar om.

Håller med dig till viss del, men ditt resonemang förutsätter att ordvalet är aktiva för att vara för mer. Om det istället rör sig om sociolekt och den som pratar inte är medveten om att ordet de använder är "avikande" blir det en klassmarkör. Prinsessan Madeleines "tihiti" i klippet när förlovningen tillkännagavs var ju ett exempel på sociolekt som klassmarkör då det tolkades på väldigt många sätt beroende på socioekonomisk tillhörighet.
Citera
2024-01-24, 19:32
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Är dom här kläderna en klassmarkör?

https://www.def-shop.se/c/brands/ams...lastSelected=1

Stora loggor, så ja om man är över 23 blir det en klassmarkör. Ju högre klass ju mindre och diskretare märken.
Citera
2024-01-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Är dom här kläderna en klassmarkör?

https://www.def-shop.se/c/brands/ams...lastSelected=1
Ja - dessa är typiska för blatter och underklass
Citera
2024-01-24, 20:24
Medlem
MadBalts avatar
Ni kanske bör kolla in Pierre Bourdieus tankar om klass. Jag tror det hade varit givande för er som skriver i den här tråden.

Här är en ok start.
https://www.youtube.com/watch?v=A8F6N8MQq4I
Citera
2024-01-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Jag är själv ett arbetarbarn/WT men anser mig vara allmänbildad åtminstone då jag har ett bra minne och är nyfiken på min omvärld. Men jag håller med att det bland arbetare finns ett slags beteende där man är totalt ointresserad av allt utanför sin egna lilla bubbla. Jag har bekanta som i vuxen ålder inte kan räkna upp fler än tre världsdelar, en visste inte om USA låg på vår sida av klotet eller på andra sidan halvklotet. Han trodde även att Albanien och México var grannländer av någon anledning. Detta är personer som gått 12 år i svensk skola samt har tillgång till all världens info via mobiler och datorer, men ändå inte vet något om världen.

Jag håller helt med om att klassbakgrund inte behöver betyda att man behöver följa klasstereotyper, jag har flera vänner med klar arbetarklassbakgrund som har en god allmänbildning, det som är litet tråkigt för deras del är att de ofta känt sig som främmade fåglar i sin egen familj.

Det är dock skrämmade det du skriver, att folk som gått i skola i tolv år har sådan liten kunskap om omvärlden. Jag märker dock hos mina egna ungar, som visserligen inte är på Einsteins nivå men inte heller några dumbommar, att skolan lämnat dem med en hel del ganska skrämmande kunskapsluckor, så en hel del av i alla fall yngre folks okunskap är nog den moderna skolans fel.
Citera
2024-01-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Så sant.

Ja, ser man på Moderaternas kulturpolitik är man benägen att hålla med….
Citera
2024-01-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Ja, danskarna har ju hållit sin nu nyligen pensionerade rökande WT-drottning högt i decennier. Så har vi minst en tatuerad WT-prinsessa i svenska kungahuset. På min WT-skola fick barnen lära sig att aldrig börja en mening med ordet och. Det går utför för klassamhället.

HUGEDAMIG.

Ojoj, så fel. Drottning Margarethe är en mycket sällsynt fågel-en mycket bildad och synnerligen skärpt monark( nu f d monark ). Hon talar flytande franska och översatte franska böcker till danska tillsammans med sin franske man. Hon har en gedigen universietsutbildning från Cambridge ( arkeologi), hon är även en talangfull konstnär och scenograf. Finns det en enda kunglighet som absolut inte är WT är det hon! Vår kung däremot, vars enda intressen förefaller vara snabba bilar, båtar och sport vore själva sinnebilden för WT om han nu inte råkade vara just kung, enbart ställningen räddar honom från wt-träsket.
Citera
2024-01-24, 22:14
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Ja, och sann. Du är urtypen för antisemiisisk WT. ”Jewtube”, vilken jävla WT rasiiststisk clown du är. Detta kommer att färga alla dina inlägg. Tidigare och kommande. En pajas de luxe är vad du är. Ingen kan numera någonsin ta dina inlägg på allvar eftersom alla vet att du är en antisemit.

Det är mycket konstigt du utläser av ett skämt.

En fråga då: Vilken sida tror du jag föredrar i konflikten mellan Israel och Palestina?
Citera
2024-01-25, 09:45
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Håller med dig till viss del, men ditt resonemang förutsätter att ordvalet är aktiva för att vara för mer. Om det istället rör sig om sociolekt och den som pratar inte är medveten om att ordet de använder är "avikande" blir det en klassmarkör. Prinsessan Madeleines "tihiti" i klippet när förlovningen tillkännagavs var ju ett exempel på sociolekt som klassmarkör då det tolkades på väldigt många sätt beroende på socioekonomisk tillhörighet.

Det är en viktig distinktion du gör här, håller med.
Citera
2024-01-25, 10:57
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Det är den samhällsbärande klassen som bestämmer livsreglerna i ett samhälle.

Allt sedan Parisvåren år 1968 är det i Västvärlden den ekonomiskt välbeställda, politiskt radikala Mede klassen i maskopi med det vinststyrda Närigslivet som rattar. Detta, långt bortom vilket riksdagsparti som tillfälligt av "Folkviljans utslag" tror sig "styra Sverige". Nästa valperiod så växlar vi om igen. Tummen i röven, tummen i ögat, lr hur nu skärpte användaren Carl Serung beskriver morgongymnastiken.

Att vara Antifascist, vara för Mångkultur och för Islam och för Palestinas sak, samt markörer som den egna bostaden och den leasade elbilen, är år 2024 grunden för hur de som bestämmer vårt lands framtid bedömer sin omvärld.

Våra bekanta i sin borätt vid Vasaparken har inga som helst svårigheter att skilja goda människor ifrån onda.
Citera
2024-01-28, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
På vilket sätt står Lisa högre Lasse? Hon kan en massa trams, men hon kan inte ett skit som äranvändbart. En sak om lisa civilekonomi eller cilvilingejör. Men vanliga socinom lisa, som inte gör någon större nytta för samhället än sitta på soc kontor och dela ut skattepengar.
Jag förstår att du har din åsikt om Lisa och hennes yrkesval. Det är viktigt att komma ihåg att olika yrken och utbildningar kan ha olika betydelse och bidra på olika sätt till samhället. Alla har olika styrkor och intressen, och det är det som gör samhället mångsidigt och dynamiskt.

Den största klassmarkörer är vilka droger du tar, kokain är oftast överklassen som riksdagsman och chefer. Medelklassen kör kanske amfetamin och Lsd medan arbetarna äter potatis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in