Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
En annan kan vara att tala med brytning, att avslöja sin bakgrund som invandrare.
Jag tror till och med att det kommer finnas gott om vanliga svennar som inte kan sluta prata "blattesvenska". Det är välkänt att unga vita killar är väldigt influerande av blattesvenskan just nu, och jag tror att det kommer bli en klassmarkör att kunna växla mellan de två olika sätten att prata. Arbetarkidsen kommer prata så där stötigt, säga "bror", "jag svär" och "vännen", även i sammanhang där det inte fungerar.
Idrott och träning kommer definitivt att vara en klassmarkör. Vanliga slobs går på sin höjd till gymmet, medan medelklassen löptränar, spelar handboll och går på föreningsmöten.
En annan grej är att duktiga människor kommer kolla på tv-serier, mellan underklassen kommer kolla på youtubers. Många från enkla förhållanden kommer inte alls vara intresserade av historieberättande, utan föredra skvaller, reaktionsvideos och skvallerföljetånger på youtube om olika personer som bara är kända för att de blir skvallrade om, typ Chrippa och Emelie Bumbi.