Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Jag skulle säga att en typisk klassmarkör är t ex att inte kunna skilja på de/dem i skriftspråk.
En annan kan vara att tala med brytning, att avslöja sin bakgrund som invandrare.
Men bryr sig vänstern? Förr, när arbetarrörelsen fanns var folkbildning viktigt för dem. De bildade sig själva och varandra.
Dagens vänster tycks ju mer intresserad av identitetspolitik, men att vara bög är ju inte samma som att vara underklass... de anlagen tyckas mig klasslösa. Och ofta hör man debattörer här på FB med dragning åt vänster förbanna sig över "white trash" (dvs underklass)... vad är det för märklig vänster?
Oavsett om ni bryr er eller inte, vad skulle ni säga vara tydliga klassmarkörer i dagens samhälle?
Hade en lång diskussion med en vänstermänniska på dejt en gång om just detta.
Klassamhället såsom Vänstern definierade det från början existerar ju inte längre. Att vara arbetare och alienerad från sitt arbete eller att äga produktionsmedlen, för att ta två ytterligheter, är inte längre förenat med ekonomiskt ansvar.
En entreprenör investerar över the long run och kanske äger sitt företag men tjänar mindre än sina anställda. En anställd arbetare kan tjäna rätt bra med pengar idag.
Arbetsuppgifter som tidigare ansetts vara arbetarklass, kanske rörpulare, utförs av en egenanställd företagare som tjänar som en annan välbeställd företagare o s v
Bildningsidealet du nämner skiftades under socialdemokratin från borgerligheten till arbetaren i en demokratiseringsprocess som får ses som beundransvärd. Men sen hände något.
Därmed lever vi i en postmodern uppfattning om klass, där utbildning inte egentligen säger något, ej heller ekonomi. Men det finns några klara markörer;
Skulder, och jag menar inte huslån eller billån, är en typisk klassmarkör. Sämre impulskontroll för meningslösa inköp är tecken på att man är född inom lägre klass.
Skräpmat är en annan markör. Antingen har man ingen ork att laga mat p g a hög arbetsbelastning, eller så har man aldrig lärt sig laga mat. Att unna sig McDonalds någon gång gör alla, jag menar mer som en vana med flera besök per vecka. Särskilt om man har pengar och ändå väljer skräpmat, avslöjar det en bakgrund i lägre klass.
Dyra kläder men inga investeringar i övrigt (typ bostad, eller ens en ordentlig dammsugare) vittnar om att man tror att ens värde mäts i hur man ser ut för omvärlden med utvalda märken.
Om man vänder på det så är allmänbildning en klassmarkör uppåt. Att kunna versera kring vilka ämnen som helst är tecken på bildningsideal av det snitt som endast överlevt i medel- till överklassen.
Språk är en annan sådan markör. Frånvaron av utpräglad slang/ortensvenska är oftast signifikant ju bättre bakgrund du har. Men även ditt sätt att föra dig i salonger berättar vem du är. Kan du prata med äldre på ett sätt de förstår och respekterar dig?