2024-01-23, 17:33
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Ja, danskarna har ju hållit sin nu nyligen pensionerade rökande WT-drottning högt i decennier. Så har vi minst en tatuerad WT-prinsessa i svenska kungahuset. På min WT-skola fick barnen lära sig att aldrig börja en mening med ordet och. Det går utför för klassamhället.

HUGEDAMIG.
Om ’och’; http://www4.sprakochfolkminnen.se/cg...&log_id=525697

Det heter ’Hujedamig’; https://www.astridlindgren.com/se/om...t-barn-han-var

Bristande källkontroll och kunskap är ytterligare en klassmarkör.
Citera
2024-01-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Att röka är en typisk markör. Att vara tatuerad. Att inte kunna klä sig eller föra sig på restaurang. Och som alltid, att tala illa, dvs att inte behärska sitt språk.

Här är många bra svar och att röka har nog blivit en klassmarkör.

Språk är nog på ett eller annat vis alltid det.

Och övning ger färdighet på resturanter, har man inte råd att lägga en tusing på en måltid lär man sig ju inte.

Många bra svar i tråden tycker jag!
Citera
2024-01-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Språket. Den råa populasen svänger sig med svordomar, utpräglad dialekt och har knapert ordförråd.

Högt BMI > 27. Förr ansågs övervikt/ fetma vara förknippat med rikedom. Idag är det tvärtom och en stor kroppshydda hyllas av underklassen . Den som äger en stor kropp blir till underklassens överklass i kraft av sin kroppsstorlek.

Matvanor. Underklassen håller sig till skräpmat, meden överklassen äter nyttigt och i påvra portioner.

Att inte läsa böcker, förakta konst och kultur är en välkänd markör.

Undrar om utpräglad dialekt är så liktydigt med underklass. Babben är ju inte underklass t ex. Småländska industrifamiljer inte heller. Kamprad var liksom inte underklass, även om hans småländska framträdde.

Däremot om man hör att någon kommer från orten i städerna. Då vet man ju att de är underklass.

Så tror jag nog att dåliga hälsoval seglar upp till att vara en klassmarkör som du säger.

Förut var det snarast tvärtom, att överklass åt onyttigare än underklass. Underklassen kunde laga mat då, med hemmafruar, sill och potatis är hyffsat nyttigt.
Citera
2024-01-23, 17:55
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag skulle säga att en typisk klassmarkör är t ex att inte kunna skilja på de/dem i skriftspråk.

En annan kan vara att tala med brytning, att avslöja sin bakgrund som invandrare.

Men bryr sig vänstern? Förr, när arbetarrörelsen fanns var folkbildning viktigt för dem. De bildade sig själva och varandra.

Dagens vänster tycks ju mer intresserad av identitetspolitik, men att vara bög är ju inte samma som att vara underklass... de anlagen tyckas mig klasslösa. Och ofta hör man debattörer här på FB med dragning åt vänster förbanna sig över "white trash" (dvs underklass)... vad är det för märklig vänster?

Oavsett om ni bryr er eller inte, vad skulle ni säga vara tydliga klassmarkörer i dagens samhälle?
Hade en lång diskussion med en vänstermänniska på dejt en gång om just detta.

Klassamhället såsom Vänstern definierade det från början existerar ju inte längre. Att vara arbetare och alienerad från sitt arbete eller att äga produktionsmedlen, för att ta två ytterligheter, är inte längre förenat med ekonomiskt ansvar.

En entreprenör investerar över the long run och kanske äger sitt företag men tjänar mindre än sina anställda. En anställd arbetare kan tjäna rätt bra med pengar idag.

Arbetsuppgifter som tidigare ansetts vara arbetarklass, kanske rörpulare, utförs av en egenanställd företagare som tjänar som en annan välbeställd företagare o s v

Bildningsidealet du nämner skiftades under socialdemokratin från borgerligheten till arbetaren i en demokratiseringsprocess som får ses som beundransvärd. Men sen hände något.

Därmed lever vi i en postmodern uppfattning om klass, där utbildning inte egentligen säger något, ej heller ekonomi. Men det finns några klara markörer;

Skulder, och jag menar inte huslån eller billån, är en typisk klassmarkör. Sämre impulskontroll för meningslösa inköp är tecken på att man är född inom lägre klass.

Skräpmat är en annan markör. Antingen har man ingen ork att laga mat p g a hög arbetsbelastning, eller så har man aldrig lärt sig laga mat. Att unna sig McDonalds någon gång gör alla, jag menar mer som en vana med flera besök per vecka. Särskilt om man har pengar och ändå väljer skräpmat, avslöjar det en bakgrund i lägre klass.

Dyra kläder men inga investeringar i övrigt (typ bostad, eller ens en ordentlig dammsugare) vittnar om att man tror att ens värde mäts i hur man ser ut för omvärlden med utvalda märken.

Om man vänder på det så är allmänbildning en klassmarkör uppåt. Att kunna versera kring vilka ämnen som helst är tecken på bildningsideal av det snitt som endast överlevt i medel- till överklassen.

Språk är en annan sådan markör. Frånvaron av utpräglad slang/ortensvenska är oftast signifikant ju bättre bakgrund du har. Men även ditt sätt att föra dig i salonger berättar vem du är. Kan du prata med äldre på ett sätt de förstår och respekterar dig?
Citera
2024-01-23, 17:58
Medlem
Skullknights avatar
Citat:
Men bryr sig vänstern? Förr, när arbetarrörelsen fanns var folkbildning viktigt för dem. De bildade sig själva och varandra.
Så är det fortfarande. Vänstern värdesätter även skola och utbildning, till skillnad från högerkanten som tycker det är ”indoktrinering”.

Citat:
vad är det för märklig vänster?
Du kanske ska vara försiktig med att stämpla alla oliktänkande som vänster?
Citera
2024-01-23, 18:11
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Om ’och’; http://www4.sprakochfolkminnen.se/cg...&log_id=525697

Det heter ’Hujedamig’; https://www.astridlindgren.com/se/om...t-barn-han-var

Bristande källkontroll och kunskap är ytterligare en klassmarkör.

Bör WT-ungarna i lågstadiet börja kontrollera källorna på språkregler som lärs ut i skolorna, menar du? Min fröken sa så.

Varning för lågstadier i WT-områden.
Undrar vad vänstern säger om det?
Senast redigerad av BewilderedHulder 2024-01-23 kl. 18:17.
Citera
2024-01-23, 18:21
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Bör WT-ungarna i lågstadiet börja kontrollera källorna på språkregler som lärs ut i skolorna, menar du? Min fröken sa så.

Varning för lågstadier i WT-områden.
Undrar vad vänstern säger om det?
Nej, WT-ungarna bör lära sig språkregler i lågstadiet för att slippa göra en Dunning-Kruger här långt senare.
Då behöver de inte kolla källor, eftersom de redan vet, och kan.
Mendez är aldrig försent att lära sig
Citera
2024-01-23, 18:42
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Hade en lång diskussion med en vänstermänniska på dejt en gång om just detta.

Klassamhället såsom Vänstern definierade det från början existerar ju inte längre. Att vara arbetare och alienerad från sitt arbete eller att äga produktionsmedlen, för att ta två ytterligheter, är inte längre förenat med ekonomiskt ansvar.

En entreprenör investerar över the long run och kanske äger sitt företag men tjänar mindre än sina anställda. En anställd arbetare kan tjäna rätt bra med pengar idag.

Arbetsuppgifter som tidigare ansetts vara arbetarklass, kanske rörpulare, utförs av en egenanställd företagare som tjänar som en annan välbeställd företagare o s v

Bildningsidealet du nämner skiftades under socialdemokratin från borgerligheten till arbetaren i en demokratiseringsprocess som får ses som beundransvärd. Men sen hände något.

Därmed lever vi i en postmodern uppfattning om klass, där utbildning inte egentligen säger något, ej heller ekonomi. Men det finns några klara markörer;

Skulder, och jag menar inte huslån eller billån, är en typisk klassmarkör. Sämre impulskontroll för meningslösa inköp är tecken på att man är född inom lägre klass.

Skräpmat är en annan markör. Antingen har man ingen ork att laga mat p g a hög arbetsbelastning, eller så har man aldrig lärt sig laga mat. Att unna sig McDonalds någon gång gör alla, jag menar mer som en vana med flera besök per vecka. Särskilt om man har pengar och ändå väljer skräpmat, avslöjar det en bakgrund i lägre klass.

Dyra kläder men inga investeringar i övrigt (typ bostad, eller ens en ordentlig dammsugare) vittnar om att man tror att ens värde mäts i hur man ser ut för omvärlden med utvalda märken.

Om man vänder på det så är allmänbildning en klassmarkör uppåt. Att kunna versera kring vilka ämnen som helst är tecken på bildningsideal av det snitt som endast överlevt i medel- till överklassen.

Språk är en annan sådan markör. Frånvaron av utpräglad slang/ortensvenska är oftast signifikant ju bättre bakgrund du har. Men även ditt sätt att föra dig i salonger berättar vem du är. Kan du prata med äldre på ett sätt de förstår och respekterar dig?

Sjukdomar kan också klassindelas. Ändtarmscancer = arbetarklass (dåliga matvanor, rökning etcetera). Malignt Melanom (hudcancer = överklass, hög exponering för soljus = många utlandsemestrar).

Skräpmat. Alla gillar skräpmat någon gång. Lustigt. På Sibylla - "sibben" - i Djursholm äter för det mesta de hantverkare som arbetar i området. Men en och annan local slinker in för att få sig ett skrovmål och då söker man sig som regel långt in i lokalen för att inte vara synlig från något fönsterbord.

Så kan det vara.
Citera
2024-01-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skullknight
Så är det fortfarande. Vänstern värdesätter även skola och utbildning, till skillnad från högerkanten som tycker det är ”indoktrinering”.

Du kanske ska vara försiktig med att stämpla alla oliktänkande som vänster?

Nej, det har ändrats. Underklassen bildar sig inte idag. Det är ett faktum att de har svårt att klara den skola vi har idag.

Oliktänkande vet jag inte, men det är något jag noterat. Ofta skylls nyhögern för att vara WT och ha ett större straffregister. Visst, den infödda underklassen hamnar ju idag ofta i högern, men det är ju inget skäl att spy ut sitt klassförakt (där det nog ofta är den gröna urbana akademikerklassen som är rättesnöret)
Citera
2024-01-23, 19:05
Medlem
BorduriskOfficers avatar
Klass är ett väldigt krångligt och svårt begrepp:

Lasse, hantverkare, 45 000 kr/månaden och skuldfri.
Lisa, doktorand i litteraturvetenskap, 30 000 kr/månanden och 150 000 kr i studieskulder.

Vem står överst i klasspyramiden? Ekonomiskt är det såklart Lasse, men i många andra avseenden Lisa.

Men som svar på TS fråga, om vi tar bort ekonomi/lön så är beteende många gånger avslöjande. En hög lön och en märkeströja för 2000 kr med blaffiga loggor förflyttar dig inte uppåt, om du samtidigt slafsar vid matbordet, rapar, dräller och inte vet skillnaden på riksdag och regering.
Citera
2024-01-23, 19:20
Medlem
C.B.G.s avatar
Tatueringar som nämnts i tråden av flera tycker jag inte håller som klassmarkör. Jag tycker själv att det är fult som stryk men känner likväl flera personer med akademisk utbildning som är tatuerade.

Tatueringar finns nog i alla samhällsklasser. En underklassmarkör skulle möjligen vara sådana som är tatuerade i ansiktet och på halsen.

Sen tycker jag att det inte alltid går att sätta likhetstecken mellan klass och bildning. Alla som hör till medelklassen är inte bildade. Jag känner då ingen med teknisk akademisk bakgrund som kan ståta med någon större bildning.
Citera
2024-01-23, 19:24
Avstängd
53280s avatar
Röka tobak måste vara en klassmarkör till det sämre.
Tatueringar är riktig jävla WT eller när dom har stora ringar öronsnibben

Citat:
Ursprungligen postat av BorduriskOfficer
Klass är ett väldigt krångligt och svårt begrepp:

Lasse, hantverkare, 45 000 kr/månaden och skuldfri.
Lisa, doktorand i litteraturvetenskap, 30 000 kr/månanden och 150 000 kr i studieskulder.

Vem står överst i klasspyramiden? Ekonomiskt är det såklart Lasse, men i många andra avseenden Lisa.

Men som svar på TS fråga, om vi tar bort ekonomi/lön så är beteende många gånger avslöjande. En hög lön och en märkeströja för 2000 kr med blaffiga loggor förflyttar dig inte uppåt, om du samtidigt slafsar vid matbordet, rapar, dräller och inte vet skillnaden på riksdag och regering.

På vilket sätt står Lisa högre Lasse? Hon kan en massa trams, men hon kan inte ett skit som äranvändbart. En sak om lisa civilekonomi eller cilvilingejör. Men vanliga socinom lisa, som inte gör någon större nytta för samhället än sitta på soc kontor och dela ut skattepengar.
Senast redigerad av 53280 2024-01-23 kl. 19:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in