• 1
  • 2
2024-01-23, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Japp, det är så det fungerar. Därför flyttar man inte in och ut pengar ur ISK kontot för det kan bli jävligt dyrt jävligt fort. Särskilt i dagens situation med höga räntor eftersom att schablonbeskattningen för ISK och KF baseras på just styrräntan som riksbanken satt i november föregående år.

Sjukt! Men tack för svaret! Dock borde det väl ändå vara värt att faktiskt flytta pengarna om man också har ett sparkonto på tex Avanza? Det är så min sits är. Jag har ett ISK på Avanza men även ett sparkonto med 3.6% ränta. Så jag försöker hela tiden lägga alla pengar som inte är i "bruk" i sparkontot istället för att ha dom bara liggandes som saldo på ISK:t. Men det i nnebär ju i praktiken mer flytt av pengarna när de ska ut ur ISK:t och in på sparkontot och sedan tillbaka igen när jag väl ska göra ett köp på ISK:t etc.

Det vore ju smidigt om man faktistk lätt kunde se en uträkning på hur mycket man satt in och vad skatten kommer bli men vet inte om de har en sån funktion.

Om jag räknat rätt så kostar en flytt av 100k in på ISK:t 270kr. Och att ha 100k på ett år i sparkontot genererar 3600kr. Så om jag ändå för in och ut 100k 12 gånger på ett år så borde jag ändå inte gå back? (Om 100k genererar 300kr i månaden i ränta på sparkontot) (Bara som ett exempel och kan inte se att jag skulle flytta den summan in och ut så många gånger)
Senast redigerad av dendarborta 2024-01-23 kl. 23:43.
Citera
2024-01-24, 00:02
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Har ditt år 5 kvartal? Eller missar jag något?

4 kvartal och insättningar.
Citera
2024-01-24, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Sjukt! Men tack för svaret! Dock borde det väl ändå vara värt att faktiskt flytta pengarna om man också har ett sparkonto på tex Avanza? Det är så min sits är. Jag har ett ISK på Avanza men även ett sparkonto med 3.6% ränta. Så jag försöker hela tiden lägga alla pengar som inte är i "bruk" i sparkontot istället för att ha dom bara liggandes som saldo på ISK:t. Men det i nnebär ju i praktiken mer flytt av pengarna när de ska ut ur ISK:t och in på sparkontot och sedan tillbaka igen när jag väl ska göra ett köp på ISK:t etc.

Det vore ju smidigt om man faktistk lätt kunde se en uträkning på hur mycket man satt in och vad skatten kommer bli men vet inte om de har en sån funktion.

Om jag räknat rätt så kostar en flytt av 100k in på ISK:t 270kr. Och att ha 100k på ett år i sparkontot genererar 3600kr. Så om jag ändå för in och ut 100k 12 gånger på ett år så borde jag ändå inte gå back? (Om 100k genererar 300kr i månaden i ränta på sparkontot) (Bara som ett exempel och kan inte se att jag skulle flytta den summan in och ut så många gånger)
Ja, så länge du inte flyttar pengarna ut och in för ofta. Kapitalunderlaget baseras som sagt på insättningar och ingående saldo kvartalsvis i jan, april, juli och oktober. Tar du ut pengar i januari vill du sätta in dem först i april för att undvika dubbelbeskattningen.

Om du sätter upp en kredit för ditt ISK så kan du ta ut pengar från kreditkontot istället för ISKt men samtidigt belasta densamma. Skulden reglerar sig själv när du säljer eller får in utdelningar eller flyttar in det utifrån direkt till kreditkontot, vilket inte är till grund för beskattning. På det viset behöver du inte flytta in pengar utifrån till ISK kontot. Arbitraget mellan krediten och sparräntan ger dig dessutom en extra nettointäkt på 0.7% årligen (om jag minns rätt, orkar inte kolla nu - nånstans där), om du lånar upp dig och flyttar även de lånade pengarna till sparkontot (förutsatt att räntan är 1,99% på krediten, vilket den var sist jag kollade).
Citera
2024-01-24, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Ja, så länge du inte flyttar pengarna ut och in för ofta. Kapitalunderlaget baseras som sagt på insättningar och ingående saldo kvartalsvis i jan, april, juli och oktober. Tar du ut pengar i januari vill du sätta in dem först i april för att undvika dubbelbeskattningen.

Om du sätter upp en kredit för ditt ISK så kan du ta ut pengar från kreditkontot istället för ISKt men samtidigt belasta densamma. Skulden reglerar sig själv när du säljer eller får in utdelningar eller flyttar in det utifrån direkt till kreditkontot, vilket inte är till grund för beskattning. På det viset behöver du inte flytta in pengar utifrån till ISK kontot. Arbitraget mellan krediten och sparräntan ger dig dessutom en extra nettointäkt på 0.7% årligen (om jag minns rätt, orkar inte kolla nu - nånstans där), om du lånar upp dig och flyttar även de lånade pengarna till sparkontot (förutsatt att räntan är 1,99% på krediten, vilket den var sist jag kollade).

Ok tack. Det blir nog lite mycket huvudbry att försöka tajma insättningar och uttag efter kvartal. Så som jag gör i praktiken är att om jag tex säljer en aktie för säg 10k på ISK:t så flyttar jag sedan ut den summan till sparkontot på 3.6% så de pengarna får ligga och gro där tills jag ska göra ett annat köp på ISK:t då jag för då tillbaka pengar till ISK:t och gör köpet osv. Så jag försöker ha allt liggandes "saldo" som inte gör något på sparkontot istället för på ISKt. Det känns som det är logiskt nu vid så hög ränta men om den sjunker så kanske det bara blir kontraproduktivt senare.

Förstod inte riktigt det där med kredit kontot och hur jag ska kunna uttnyttja sparkontot samtidigt då jag även där försöker hålla det så neutralt som möjligt genom att balansera med mitt saldo. 1.99% på kredit är den lägsta gränsen sedan går det upp ända till 7.99% ränta beroende på hur mycket man lånar.

Eller menar du att istället för att flytta in pengar från mitt Sparkonto till mitt ISK så kan jag istället flytta in pengarna till mitt Kreditkonto och såldedes slippa beskattning för det och ändå kunna använda de pengarna för att köpa akiter på ISKt? Om så vore fallet så finns det ingen anledning att någonsin föra över pengar direkt till ISK igen utan istället bara flytta pengar mellan sparkonto och kreditkonto ?
Senast redigerad av dendarborta 2024-01-24 kl. 14:55.
Citera
Igår, 11:54
Medlem
Jag har en liten fundering.

Kan det vara så att nuvarande regering lockar över folk att flytta över sitt beskattade kapital till ISK genom att befria de första 150.000kr från beskattning och sedan ytterligare 150.000kr år 2026. för att sedan när Socialdemokraterna vinner nästa val så tar de bort ISK helt och inför en kapitalskatt på ISK på 30%.

vips så har staten kommit åt 30% av folks redan beskattade kapital. nuvarande regering kan säga att de sänkte skatten fast det i själva verket har varit en planerad höjning framöver.

Vad tror ni?
Citera
Igår, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Kan det vara så att nuvarande regering lockar över folk att flytta över sitt beskattade kapital till ISK genom att befria de första 150.000kr från beskattning och sedan ytterligare 150.000kr år 2026. för att sedan när Socialdemokraterna vinner nästa val så tar de bort ISK helt och inför en kapitalskatt på ISK på 30%.

Socialdemokraterna diskuterade tak på ISK när de var vid makten, men de gick inte vidare med det. Frågan är hur det praktiskt skulle gå till. Det skulle väl vara enklare att höja ISK-skatten i sådant fall för kapital över en viss gräns. Men det är kanske vad som avsågs med ett tak.

Citat:
”Vi har inte satt ned foten, men vid 3 miljoner är det väl svårt att säga att man är småsparare längre. Men om partiet väljer att gå vidare med det här förslaget så får man ju i så fall precisera det”, svarar Magdalena Andersson.

https://www.dagensps.se/bors-finans/...-mycket-hogre/
Citera
Igår, 16:10
Medlem
Ja men kanske är det dom gör. de lockar över folks pengar till ISK nu. sedan chockhöjer de när de tar makten igen.
Citera
Igår, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Jag har en liten fundering.

vips så har staten kommit åt 30% av folks redan beskattade kapital. nuvarande regering kan säga att de sänkte skatten fast det i själva verket har varit en planerad höjning framöver.

Vad tror ni?

Ja men då tar du ju bara ut pengarna innan skatten införs. Retroaktiv beskattning är inte tillåtet.
Citera
Igår, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ja men då tar du ju bara ut pengarna innan skatten införs. Retroaktiv beskattning är inte tillåtet.

Nice tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in