Citat:
Ursprungligen postat av
dendarborta
Sjukt! Men tack för svaret! Dock borde det väl ändå vara värt att faktiskt flytta pengarna om man också har ett sparkonto på tex Avanza? Det är så min sits är. Jag har ett ISK på Avanza men även ett sparkonto med 3.6% ränta. Så jag försöker hela tiden lägga alla pengar som inte är i "bruk" i sparkontot istället för att ha dom bara liggandes som saldo på ISK:t. Men det i nnebär ju i praktiken mer flytt av pengarna när de ska ut ur ISK:t och in på sparkontot och sedan tillbaka igen när jag väl ska göra ett köp på ISK:t etc.
Det vore ju smidigt om man faktistk lätt kunde se en uträkning på hur mycket man satt in och vad skatten kommer bli men vet inte om de har en sån funktion.
Om jag räknat rätt så kostar en flytt av 100k in på ISK:t 270kr. Och att ha 100k på ett år i sparkontot genererar 3600kr. Så om jag ändå för in och ut 100k 12 gånger på ett år så borde jag ändå inte gå back? (Om 100k genererar 300kr i månaden i ränta på sparkontot) (Bara som ett exempel och kan inte se att jag skulle flytta den summan in och ut så många gånger)
Ja, så länge du inte flyttar pengarna ut och in för ofta. Kapitalunderlaget baseras som sagt på insättningar och ingående saldo kvartalsvis i jan, april, juli och oktober. Tar du ut pengar i januari vill du sätta in dem först i april för att undvika dubbelbeskattningen.
Om du sätter upp en kredit för ditt ISK så kan du ta ut pengar från kreditkontot istället för ISKt men samtidigt belasta densamma. Skulden reglerar sig själv när du säljer eller får in utdelningar eller flyttar in det utifrån direkt till kreditkontot, vilket inte är till grund för beskattning. På det viset behöver du inte flytta in pengar utifrån till ISK kontot. Arbitraget mellan krediten och sparräntan ger dig dessutom en extra nettointäkt på 0.7% årligen (om jag minns rätt, orkar inte kolla nu - nånstans där), om du lånar upp dig och flyttar även de lånade pengarna till sparkontot (förutsatt att räntan är 1,99% på krediten, vilket den var sist jag kollade).