Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-23, 17:27
  #1
Medlem
Är det inte märkligt att friskvården varit satt till 5k nu så länge man kan minnas?
Det betyder ju att vi fått en rejäl realsänkning av friskvården över åren. Borde ju som allt annat baseras på prisbasbelopp?
Citera
2024-01-23, 18:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Är det inte märkligt att friskvården varit satt till 5k nu så länge man kan minnas?
Det betyder ju att vi fått en rejäl realsänkning av friskvården över åren. Borde ju som allt annat baseras på prisbasbelopp?
Allt annat baseras inte på prisbasbelopp.
Citera
2024-01-23, 18:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Allt annat baseras inte på prisbasbelopp.

Det mesta är. Snart kan man ju inte ens dra en vecka till alperna och ta liftkortet på friskvården
Citera
2024-01-23, 22:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Det mesta är. Snart kan man ju inte ens dra en vecka till alperna och ta liftkortet på friskvården

Vad syftar du på med ”det mesta”?
Citera
2024-01-23, 23:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vad syftar du på med ”det mesta”?

Allt från brytpunkter tex VAB osv är baserat på det. Märkligt inte även friskvård är det.
Citera
2024-01-24, 14:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Allt från brytpunkter tex VAB osv är baserat på det. Märkligt inte även friskvård är det.

Nja. Reseavdrag med bil, tröskel för reseavdrag, barnbidrag, bostadsbidrag m m är inte indexerat.
Citera
2024-01-24, 15:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nja. Reseavdrag med bil, tröskel för reseavdrag, barnbidrag, bostadsbidrag m m är inte indexerat.

Visst finns det fler exampel. Men normen är att de baseras på basbelopp. Barnbridaget justeras för inte så många år sedan. Friskvård har varit samma i urminnes
Citera
2024-01-24, 15:59
  #8
Medlem
f30malmos avatar
Jag får inte ens 5000.
Citera
2024-01-24, 16:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Visst finns det fler exampel. Men normen är att de baseras på basbelopp. Barnbridaget justeras för inte så många år sedan. Friskvård har varit samma i urminnes

Det kan jag inte hålla med om. Till 2018 gällde att förmånen skulle vara "av enklare värde" men något belopp fanns inte specificerat av Skatteverket.
Citera
2024-01-24, 16:52
  #10
Medlem
Kan ju tillägga att inget hindrar din arbetsgivare att indexera friskvårdsbidraget.
Citera
2024-01-25, 08:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Kan ju tillägga att inget hindrar din arbetsgivare att indexera friskvårdsbidraget.

Jag får inte betala ut mer än 5k till mig själv så nej
Citera
2024-01-25, 09:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Jag får inte betala ut mer än 5k till mig själv så nej

Jo det kan du. Men det blir beskattat som lön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in