Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-25, 16:12
  #1
Medlem
fsdfsdfs avatar
Hej,

Jag bor på en plats där stad möter skog och har nästan varje dag besök av flertalet rådjur som kommer i grupper om två och eftersom jag inte odlar tulpaner eller annat just nu är det bara trevligt.

Hursomhelst - sen nyåret ungefär har en råbock varit skadad på ett framben som hänger i knäleden och inte går att stödja på. Den verkar kunna röra sig hyfsat, går och söker föda och kan springa knapphändigt vid behov om den blir skrämd.

Hade liksom hoppats att den skulle bli bättre med tiden, men nu har det gått tre veckor. Pratade också med en jägare jag känner som direkt säger "den lider", måste avlivas etc.

Svårt att säga om den lider tycker jag och att bidra till att den får en kula i sig känns lite som att ange en kompis...

Vad tror ni experter? Vad kan ha hänt? Svårt att se att den blivit påkörd härute, men snavar rådjur i skogen exempelvis i rena "singel"-olyckor? Eller slåss dom på nåt sätt i revirs-kamper?

Men viktigast -dags att ringa kommunens viltvårdare, eller kan den få fortsätta ströva runt, käka mat bland tinande snö och vi kan hoppas på ett bambi-mirakel och tillfrisknande?
__________________
Senast redigerad av fsdfsdf 2024-01-25 kl. 16:26.
Citera
2024-01-25, 16:15
  #2
Medlem
OneTaps avatar
klart den lider din djur plågare. kör en mercy kill o få slut på eländet =)
Citera
2024-01-25, 16:21
  #3
Avstängd
Ring polis så ringer de markägaren.
Citera
2024-01-25, 16:27
  #4
Medlem
Man har ju skyldighet att anmäla om man kör på vilda djur, detsamma borde ju gälla i sådana här fall. Viltvårdare kan ju bäst avgöra i vilket fall.
Citera
2024-01-25, 16:27
  #5
Medlem
fsdfsdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
klart den lider din djur plågare. kör en mercy kill o få slut på eländet =)

Javisst liksom, men jag "led" sist jag stukade fotleden i ett par veckor, också men inte ville jag bli avlivad bara för det. Verkar som att man är snabb att säga samma sak dock för djur.
Citera
2024-01-25, 16:37
  #6
Medlem
Om benet hänger i knäleden så är det brutet, och har förmodligen blivit påkörd. Har upplevt samma sak med ett skadat rådjur alldeles i närheten. Jag ringde till polisen, som sedan kontaktade markägaren. Dessutom så är det ganska så utsatt när det gäller rovdjur, och har ingen möjlighet att fly. Jag hoppas att markägaren kan befria det skadade rådjuret från sina plågor.
__________________
Senast redigerad av Newton555 2024-01-25 kl. 16:40.
Citera
2024-01-25, 16:50
  #7
Medlem
-Andreas-s avatar
Det bör skjutas.
Rådjuren är väldigt vackra djur som också lider av att inte ha samma flyktmöjligheter som resten av flocken, inte kan gå ordentligt i hög snö, över steniga marker, genom tät skog o den bocken är mer utsatt för att kunna bli tagen av rovdjur, inte kunna fly från andra ilska djur o det är för det bästa att den hamnar på stekpannan istället.
Citera
2024-01-25, 17:08
  #8
Medlem
fsdfsdfs avatar
Så benbrott läker alltså inte ihop av sig självt i naturen...?

Allright - tack för bra svar, låter som att jag har mött ett konsensus!
Citera
2024-01-25, 17:23
  #9
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsdfsdf
Så benbrott läker alltså inte ihop av sig självt i naturen...?

Allright - tack för bra svar, låter som att jag har mött ett konsensus!
bedömningen e väl egentligen varken upp till dig eller flashback. överlåt saken till din kommun o jägare som faktiskt sitter på erfarenhet o kunskap o kan göra de rätta beslutet :P
Citera
2024-01-25, 17:27
  #10
Medlem
hieroboams avatar
Det finns viltrehabiliterare som tar hand om skadade vilda djur. Kontakta en sådan. Vet inte om det finns några som tar hand om rådjur i Sverige.
Citera
2024-01-25, 18:17
  #11
Medlem
Jordgubbes avatar
Nog ganska vanligt att rådjur stapplar omkring. Och kollar man på inrapporterade statistiken ser man att nästan tusen rådjur i veckan blir påkörda (avser 2023). Av dessa dör 38 procent direkt på olycksplatsen. Tolv procent "återfinns inte". Rådjur går ju mest och betar, jagar inte antiloper (och som lejon dör om de inte kan), så onödigt springa och skjuta dem bara för att de haltar lite medan de luktar på blommorna. Tycker jag.
Citera
2024-01-25, 18:54
  #12
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Det finns viltrehabiliterare som tar hand om skadade vilda djur. Kontakta en sådan. Vet inte om det finns några som tar hand om rådjur i Sverige.
Ge dig! Killen är knappast markägare eller jakträttsinnehavare. Det är dom som ska hantera det här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback