Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-25, 21:09
  #1
Medlem
Kan jag sjukskriva mig efter jag har fått läkarintyg? för då kan jag vara sjuk i 14 dagar.
Vill inte sjukskriva mig innan jag har fått läkarintyg, (då är de max 7 dagar)
Funderar hur de funkar, om detta är tillåtet.
Kan ju vara man besöker läkare och han tycker man ska vara sjukskriven och därför gör man på detta viset.
Citera
2024-01-25, 21:21
  #2
Medlem
Du kan sjukskriva dig och sen besöka läkare och få läkarintyg och förlängd sjukskrivning.
Citera
2024-01-25, 21:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Du kan sjukskriva dig och sen besöka läkare och få läkarintyg och förlängd sjukskrivning.
Vill inte göra i den ordningen. Vill ha de på papper först. Känns bara bättre. Antingen 14 dagar eller inget alls...
Citera
2024-01-25, 21:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dastajv
Vill inte göra i den ordningen. Vill ha de på papper först. Känns bara bättre. Antingen 14 dagar eller inget alls...

Då är du knappast sjuk.
Citera
2024-01-25, 22:14
  #5
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dastajv
Kan jag sjukskriva mig efter jag har fått läkarintyg? för då kan jag vara sjuk i 14 dagar.
Vill inte sjukskriva mig innan jag har fått läkarintyg, (då är de max 7 dagar)
Funderar hur de funkar, om detta är tillåtet.
Kan ju vara man besöker läkare och han tycker man ska vara sjukskriven och därför gör man på detta viset.

Du kan vara hemma en vecka (5 arbetsdagar) utan utan läkare intyg.

När du går till läkaren är det ju doktorn som avgör OM du skall sjukskrivas längre än den "fria veckan" eller hur många veckor.
Du kan aldrig själv begära en viss mängd veckor.

Sedan är dom väldigt restriktiva med sjukskriva folk

Sedan är det inte klart där utan du måste ju anmäla till försäkringskassan om det är över 14 dagar du är sjukskriven , och dom är fan i mig ännu hårdare om man skall få ersättning eller inte.
Citera
2024-01-25, 22:44
  #6
Medlem
killawifes avatar
Du kan sjukskriva dig i sju dagar utan läkarintyg. Om du ska vara sjukskriven längre så måste en läkare godkänna detta. För att man ska göra det så ska man vara sjuk eller kunna lura i en läkare att man är sjuk. Psykisk sjukdom räknas dock också.
Citera
2024-01-25, 23:37
  #7
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Nej, du kan inte sjukskriva dig. Det är läkare som sjukskriver.
Däremot kan du sjukanmäla dig till din arbetsgivare.
Skicka läkarintyget till arbetsgivaren, och är du sjuk längre än 14 dagar gör du en ansökan om sjukpenning till Försäkringskassan.
Citera
2024-01-26, 03:50
  #8
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Du kan sjukskriva dig och sen besöka läkare och få läkarintyg och förlängd sjukskrivning.

Är det inte läkaren som bestämmer om man ska bli sjukskriven eller inte?
Citera
2024-01-26, 04:29
  #9
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Är det inte läkaren som bestämmer om man ska bli sjukskriven eller inte?
Nej, läkare utfärdar bara intyg.
Citera
2024-01-26, 04:56
  #10
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Är det inte läkaren som bestämmer om man ska bli sjukskriven eller inte?

Om du inte får ett läkarintyg kommer du inte heller få några pengar, det är främst därför man får sjukskrivningsintyg från läkaren. Du kan ju sjuka dig till din arbetsplats även utan intyg, men om du inte kan inkomma med rätt intyg i tid eller rätt uppgifter kommer du sonika inte få betalt. Däremot kan man få sjukskrivning retroaktiv, dvs om du måste vara hemma längre än tillåtet med sjuklön men inte kan få en läkartid fören efter, då kan läkaren skriva intyg som gäller från dagen då du behöver det.
Citera
2024-01-26, 05:43
  #11
Medlem
dandelion47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dastajv
Kan jag sjukskriva mig efter jag har fått läkarintyg? för då kan jag vara sjuk i 14 dagar.
Vill inte sjukskriva mig innan jag har fått läkarintyg, (då är de max 7 dagar)
Funderar hur de funkar, om detta är tillåtet.
Kan ju vara man besöker läkare och han tycker man ska vara sjukskriven och därför gör man på detta viset.
Jag tycker du ska förtidspensionera dig låter som ett bättre alternativ
Citera
2024-01-26, 06:27
  #12
Medlem
Handlar det om psykisk ohälsa så kan din läkare skriva ett läkarintyg åt dig, även för depression samt utbrändhet.
Kruxet är bara att få sjukpenning beviljat av Försäkringskassan då dom älskar att avslå folks ansökningar trots att folk har läkarintyg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback