Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2024-11-07, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Tror inte att man kan säga att de alltid mår sämst. Någon i gruppen är drivande och drar med sig de andra. Möjligen den som inte vågar annat än att vara med och mobba, trots att den tycker att det är fel. Vissa är nog bara översittare som tycker sig ha rätten att mobba. Det är inte synd om dem. Den det är synd om är den mobbade!
Instämmer. Men det är synd om dom på olika sätt. Det är synd att den mobbade ska behöva bli mobbad. Men det är synd om mobbaren att hans enda strategi till att hantera sina känslor är att just mobba. Det är ju det mest tragiska i mina ögon.
Citera
2024-11-07, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drcagliari
När jag ser tillbaka till min högstadietid ser jag inte med nöje. Jag blev mobbad och det återkommer med flashbacks.
Med jämna mellanrum intalar några till mig att det var mobbare som mår sämst. Så är inte riktigt mitt intryck. Mina plågoandar var i princip populära och fick mest tjejer med mera. Det är något som är skevt och ljuger. Och jag är trött på invanda lögner.

Tror mig ha läst att de som blivit mobbade mår sämre. Mobbarna kan nog ha varierande grad av samvete. Vissa kanske tänker på dumma saker de gjort och och har dåligt samvete för det, men vissa saknar ju helt empatisk förmåga och dessa tänker inte på vad de gjort. Skulle gissa på att mobbade mår betydligt sämre än de som mobbar.
Skulle önska att det vore annorlunda, men så är det nog. Det fanns en del skitmänniskor när man gick i skolan. Jag var fasligt fysiskt kompetent så jag brydde mig inte så mycket, men visst fanns det riktiga demoner.
Många av dem gjorde skit av sitt liv och är riktiga losers idag. Vissa av dem relativt framgångsrika. Ingen tydlig trend.

Hela tanken på att det skulle vara synd om grava mobbare och sadistiska kriminella etc. finner jag rätt dum.
Visst finns de lidande människor som låter andra lida för det, men skulle gissa på att det ofta ät tvärtom. Vissa har det för bra och sätter inget värde på andra. Det är så klart offren det är synd om.Om det finns ett överdrivet fokus på att tycka synd om mobbare, kriminella etc. så glömmer man bort de som faktiskt far illa av dessa.
Senast redigerad av Dyckertca150st 2024-11-07 kl. 03:52.
Citera
2024-11-07, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man sa så på min tid. Men det har ju gjort undersökningar efter det som visar på att mobbare inte mår dåligt. Trodde man tagit till sig detta. De flesta mobbare älskar att mobba. Det bara är så. De kan komma från jättebra hem. De kan komma från dåliga hem där man löser allt med våld. De som jag tror mår dåligt är dem som backar upp mobbarna fast de inte vill och bara är rädda att bli mobbade.

Många människor kan ta den rollen. Syltryggar. Inte värre än "huvudmobbaren", men inte mycket bättre.
Citera
2024-11-07, 04:01
Medlem
Vettigast för en själv är att inte lägga tid att tänka på idioter. Jag har sagt till enstaka människor att jag tycker att de är rövhål när jag stött på dem av slump långt senare, men det är egentligen också onödigt.
Senast redigerad av Dyckertca150st 2024-11-07 kl. 04:40.
Citera
2024-11-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisseH
Instämmer. Men det är synd om dom på olika sätt. Det är synd att den mobbade ska behöva bli mobbad. Men det är synd om mobbaren att hans enda strategi till att hantera sina känslor är att just mobba. Det är ju det mest tragiska i mina ögon.

De som leder mobbning är det inte synd om. Bättre att lägga skulden där den hör hemma.
Citera
2024-11-08, 12:16
Medlem
psaks avatar
Nej. Mitt intryck är att mobbare helt enkelt vill göra sig roliga på andras bekostnad. Trakasserier är ofta komiskt (varför skulle annars elak humor vara en framgångsrik genre?)
Det finns en del lätta offer att ge sig på. De mobbare jag råkat på har inte gett några tecken på att må dåligt. Med det sagt har jag mestadels sett mildare former av mobbning dvs inga blåtiror eller dylikt.

En jämförelse med våldsbrottslingar vore kanske lämplig: mår dessa alltid dåligt och i så fall hur?
Citera
2024-11-08, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Nej. Mitt intryck är att mobbare helt enkelt vill göra sig roliga på andras bekostnad. Trakasserier är ofta komiskt (varför skulle annars elak humor vara en framgångsrik genre?)
Det finns en del lätta offer att ge sig på. De mobbare jag råkat på har inte gett några tecken på att må dåligt. Med det sagt har jag mestadels sett mildare former av mobbning dvs inga blåtiror eller dylikt.
Mobbare är ELAKA, och inte alltid men ofta VEKLINGAR, eftersom de ger sig på svaga och ofta flera mot en...
Men jag använde elak humor MOT MOBBARNA, gjorde bort dem inför publik, då jag jobbat för att stoppa mobbarna. Även med risk för kroppsskada för mig, eftersom där jag växte upp var det även mycket kroppslig mobbning. T ex en gång stoppade jag en mobbningsledare upp och ned i en stor soptunna i skolan där många passerade, för han slutade inte mobba sitt offer då jag sa åt honom, så hans ben splattrade ett tag innan han kom upp
Men oftast räckte det med att göra bort mobbarna med ord.
Citera
2024-11-08, 14:43
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Mobbare är ELAKA, och inte alltid men ofta VEKLINGAR, eftersom de ger sig på svaga och ofta flera mot en...
Men jag använde elak humor MOT MOBBARNA, gjorde bort dem inför publik, då jag jobbat för att stoppa mobbarna. Även med risk för kroppsskada för mig, eftersom där jag växte upp var det även mycket kroppslig mobbning. T ex en gång stoppade jag en mobbningsledare upp och ned i en stor soptunna i skolan där många passerade, för han slutade inte mobba sitt offer då jag sa åt honom, så hans ben splattrade ett tag innan han kom upp
Men oftast räckte det med att göra bort mobbarna med ord.
Ja visst vet jag att det är de elaka som mobbar och ja visst är det inte de tuffa killarna som blir mobbade. Rätt logiskt.
Jaha, det var ju bra jobbat av dig i så fall.
Senast redigerad av psak 2024-11-08 kl. 14:58.
Citera
2024-11-08, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Ja visst vet jag att det är de elaka som mobbar och ja visst är det inte de tuffa killarna som blir mobbade.
Jaha, det var ju bra jobbat av dig i så fall.
De blev extra bortgjorda då det blev slagsmål, för jag SÅG mycket klen ut, men väldigt få hade någon chans, jag kunde lyfta dubbla min vikt även då de gjorde motstånd och jag var snabb.
-Hur kan du våga slåss mot mycket större och flera?? undrade några kompisar.
-Det spelat ingen roll om de slår hårt då de missar...

Senast jag blev träffad var då jag var 10 år ensam mot tre, blev arg på mig själv efteråt för att jag varit så otaktiskt lät dem greppa mig.

Men nu skulle jag få stryk av en femåring, behöver bara sparka mig på trasigt knä
Citera
2024-11-09, 20:30
Medlem
snurresprettiss avatar
Finns garanterat en hel drös med mobbare som inte har det minsta dåligt samvete för vad dom ställt till med.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in