Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-28, 14:07
  #1
Medlem
FederalAgents avatar
Det här med "Rapid eye movements" (mitt eget uttryck är att ögonen "fladdrar"), kan detta, för en fullt frisk människa, som inte är påverkad av sjukdom eller mediciner, ske i vaket tillstånd?

Jag har märkt att när jag sluter ögonen och fantiserar så börjar ögonen röra sig väldigt snabbt,
sk rapid eye movements.

Är det så för alla eller är det bara så för mig, att ögonen "fladdrar" när man är vaken och försätter hjärnan i fantasiläge.

Har nu upplevt att era ögon fladdrar när ni fantiserar?
Citera
2024-01-28, 16:34
  #2
Medlem
Man hade sett ut som en psykopat om man satt och tänkte på nåt med tom orörlig blick.
Citera
2024-01-29, 13:36
  #3
Medlem
FederalAgents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Animalright
Man hade sett ut som en psykopat om man satt och tänkte på nåt med tom orörlig blick.

Jo, men det är inte samma sak som att ögonen rör sig väldigt snabbt.
Frågan är om fantasier i vaket tillstånd och drömmar under sömn kan ha samma effekt på ögonen?

Det verkar som jag är ensam om detta, typ.
Citera
2024-01-29, 23:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
Det här med "Rapid eye movements" (mitt eget uttryck är att ögonen "fladdrar"), kan detta, för en fullt frisk människa, som inte är påverkad av sjukdom eller mediciner, ske i vaket tillstånd?

Jag har märkt att när jag sluter ögonen och fantiserar så börjar ögonen röra sig väldigt snabbt,
sk rapid eye movements.

Är det så för alla eller är det bara så för mig, att ögonen "fladdrar" när man är vaken och försätter hjärnan i fantasiläge.

Har nu upplevt att era ögon fladdrar när ni fantiserar?

Exakt hur har du konstaterat detta ögonfladder med slutna ögon?

Upplever du detsamma med öppna ögon, i ett helt mörkt rum?
Citera
2024-01-30, 23:06
  #5
Medlem
FederalAgents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Exakt hur har du konstaterat detta ögonfladder med slutna ögon?

Upplever du detsamma med öppna ögon, i ett helt mörkt rum?

När jag börjar fantisera djupt så börjar ögonen rycka väldigt snabbt på ett sätt som inte går att göra viljemässigt.

Samtidigt som ögonen fladdrar så får min inre fantasivärld ett starkt grepp om mig så den yttre världen försvinner bort ur fokus.

Och ja, jag kan uppleva detta även med ögonen öppna i mörkt eller ljust rum.

Jag äter inga mediciner eller så.
Citera
2024-02-06, 12:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
Jo, men det är inte samma sak som att ögonen rör sig väldigt snabbt.
Frågan är om fantasier i vaket tillstånd och drömmar under sömn kan ha samma effekt på ögonen?

Det verkar som jag är ensam om detta, typ.


Nej, jag tror man lever sig in mer i drömmen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback