Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-30, 00:28
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Snarare har jag ändrat mig. Jag utgick först från saker med 20 års hållbarhet, men jag har sen sagt att det är fullt acceptabelt att göra typ två rotationer om året.

Jag vill inte behöva komma ihåg saker, för jag är rätt disträ. Men om jag samkör rotationen med däckbyte funkar det.
Gör det inte så komplicerat då, köp två påsar av det godis du tycker om och stoppa i handskfacket. En öppnar du och äter av lite då och då, när den börjar ta slut så köper du en ny och öppnar den som legat där.

Du kommer alltid ha en relativt fräsch oöppnad påse samt en halväten med automatisk rotation.
Citera
2024-01-30, 00:47
  #158
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Såg det där på nyheterna när folk i Skåne blev fast i trafiken i över ett dygn. Jag har ju sedan tidigare ganska mycket "bra att ha" i bilen, som startkablar, första hjälpen, lite extra kläder etc.

Men så slog det mig att det skulle vara skönt att ha någon mindre matranson för sådana tillfällen. Men vad ska man ha för något? Det jag tycker kan vara lite trixigt är att det ska vara något som fixar både frysning och hög temperatur. Det ska ju kunna ligga i bilen tills det behövs, och ibland är det vinter med under -20, och ibland är det sommar med gassande sol.

Funderade lite på sådana här nödkakor som har en hållbarhet på 20 år i rumstemperatur https://generalprepper.se/mat-dryck/...ars-hallbarhet

Funkar det? Bryr mig inte om ifall hållbarheten förkortas med ett gäng år, men bara så att det fungerar. Eller har ni något annat tips?

EDIT: Har även vatten i bilen sedan tidigare. Det jag undrar över är mat som klarar att ligga i bilen länge under väldigt varierade temperaturer.

Proteinbars.
Citera
2024-01-30, 01:01
  #159
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Inlagda bönor i tomatsås är helt okej att äta kall. Åt det till frukost fem dagar per vecka i ca två månader en gång. Tålde det inte på flera år

Varför gjorde du det?
Citera
2024-01-30, 01:08
  #160
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Har även alltid vatten, tuggummi, halstabletter, nässpray och toapapper i bilen. Samt såklart kniv, sax och filtar.

Första förbandslåda, och annat som. vatten förstår jag, men varför nässpray?

Varför är det så enormt viktigt att det skall behöva finnas i varenda bil som ni har?
Citera
2024-01-30, 06:30
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Varför gjorde du det?
Var en "expedition eller vad man ska kalla det, det var en av få maträtter som gick fort att äta för det var viktigt att utnyttja de ljusa timmarna, var hygienisk, fanns i länderna vi färdades i, ganska näringsrikt och blir inte lätt förstört.

Så det var inte alltid just fem dagar i veckan, nån enstaka gång var det 6-7 dagar och ibland 3-4 dagar för det berodde på hur långt det var mellan byar som vi kunde proviantera i.
__________________
Senast redigerad av marcandrew 2024-01-30 kl. 06:37.
Citera
2024-01-30, 07:58
  #162
Medlem
Vi som har hjärnor med större kapacitet behöver fylla på med bränsle relativt ofta för att fungera normalt. Det är många i tråden med små energisnåla hjärnor som verkar "fungera" på bara vatten. Skönt för er.

Ett problem med en del "nödsituationer" är att man först i efterhand vet vad som var rätt att göra. När du sitter fast med bilen, oavsett om det är en kö eller om du kört i diket ute på vischan, så sitter man och hoppas att situationen löser sig när som helst. Därför agerar man inte på samma sätt som man hade gjort om man på förhand visste att man skulle bli fast i många timmar eller kanske till och med över natten.

Givetvis ska man ha med sig utrustning för det längre scenariot och inte vara rädd för att använda det. Vad är det värsta som händer om kön plötsligt släpper när du kokar din pasta eller gröt? Avbryt bara uppvärmningen och kör bara försiktigt till närmsta ställe där du kan packa ihop grejerna igen. Ett litet gaskök är absolut säkert att använda i bilen. Ha med en plåt eller skiva som du ställer det på på golvet. En thockare plåt eller skiva ska du ändå ha med för att ställa under domkraften om du behöver lyfta upp bilen utanför betongdjungeln.

Mitt tips är att skaffa en vakuumförpackare. De kostar som tre luncher, så det är inga stora pengar. Med en sån kan man göra egna små portionspaket av lite allt möjligt. Jag har tex havregryn och salt för en portion havregrynsgröt. Skriv bara med tusch hur mycket vatten som ska tillsättas, så har du en färdigrätt för några enstaka kronor. Och den får plats i en ficka. Perfekt även för vandring eller liknande.
Vidare så kan du vakuumförpacka ombyten för att få dina kläder att ta minimal plats i ett vattentätt paket.

Sen får du, som någon annan var inne på, lägga mat och kläder mustätt. Gärna i någon låda eller så. Möss har ett fantastiskt luktsinne och hittar med lätthet in i en bil där det finns mat. Det har hänt mig flera gånger.
Citera
2024-01-30, 08:18
  #163
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Första förbandslåda, och annat som. vatten förstår jag, men varför nässpray?

Varför är det så enormt viktigt att det skall behöva finnas i varenda bil som ni har?

För det finns inget värre än att vara täppt eller snorig i näsan i en bil. Vi har bara en bil så det är lugnt, den ligger fint där i handskfacket och tar ingen direkt plats. Men är guld värld när den behövs!
Citera
2024-01-30, 08:46
  #164
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderotica
Sen får du, som någon annan var inne på, lägga mat och kläder mustätt. Gärna i någon låda eller så. Möss har ett fantastiskt luktsinne och hittar med lätthet in i en bil där det finns mat. Det har hänt mig flera gånger.
Väldigt bra tips. Det visste jag inte.
Citera
2024-01-30, 11:12
  #165
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Var en "expedition eller vad man ska kalla det, det var en av få maträtter som gick fort att äta för det var viktigt att utnyttja de ljusa timmarna, var hygienisk, fanns i länderna vi färdades i, ganska näringsrikt och blir inte lätt förstört.

Så det var inte alltid just fem dagar i veckan, nån enstaka gång var det 6-7 dagar och ibland 3-4 dagar för det berodde på hur långt det var mellan byar som vi kunde proviantera i.

Ahh. Låter som det var en spännande resa (ja, förutom maten då)!

Citat:
Ursprungligen postat av Murderotica
Mitt tips är att skaffa en vakuumförpackare. De kostar som tre luncher, så det är inga stora pengar. Med en sån kan man göra egna små portionspaket av lite allt möjligt. Jag har tex havregryn och salt för en portion havregrynsgröt. Skriv bara med tusch hur mycket vatten som ska tillsättas, så har du en färdigrätt för några enstaka kronor. Och den får plats i en ficka. Perfekt även för vandring eller liknande.
Vidare så kan du vakuumförpacka ombyten för att få dina kläder att ta minimal plats i ett vattentätt paket.

Bra tips!

Själv har vi en liknande sådan här vakuumkammarmaskin som jag kan rekommendera över de billigaste varianterna (som bara suger luft externt ur en påse):

https://www.sousvidetools.com/eu/vac...-vacuum-sealer


Citat:
Ursprungligen postat av Murderotica
Sen får du, som någon annan var inne på, lägga mat och kläder mustätt. Gärna i någon låda eller så. Möss har ett fantastiskt luktsinne och hittar med lätthet in i en bil där det finns mat. Det har hänt mig flera gånger.

Antar att om man vakuumförpackat en proteinbar i plast så borde det vara OK?

Vill absolut inte locka till mig möss i våra bilar!
Citera
2024-01-30, 23:42
  #166
Medlem
Drozds avatar
Saupiquets tonfisksallader är prima campingmat med lång hållbarhet. Konservburkar som kan öppnas utan konservöppnare (lite osäker på hur de klarar frost och langvarig värme dock).

Glöm inte Mariekexen, världens prisvärdaste och hållbaraste prepper-kex!
Citera
2024-02-05, 17:38
  #167
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 130kgsvensktstal
Det är inte lätt när man är förståndshandikappad. Snubben du svarade på är förövrigt en undergiven cuck.

Dock så ger inte jordnötter energi och choklad är ger dig bara kort och snabb energi.

Alla är fria att cucka. Snabb energi var tanken, inte läge att duka fram ett gästabud i bilen.
Citera
2024-02-05, 18:55
  #168
Medlem
448s avatar
Finns faktiskt en riktigt bra nödproviant och det är en påse chips.

Proffset som inser detta tömmer ur påsen på luft och krossar chipsen och vakuumpackar påsen.

Minskar risken o fuläta för er gottegrisar

Blir ett litet paket med smulor

Sen tejpar ni en sked utanpå.

Sen en 2.5l dunk med vatten ej helt fylld så den kan frysa.
2L max

Nån bar med dextrosol/sockersnask kanske
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback