Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-29, 14:01
Medlem
Haajibs avatar
Nu vet jag inte om TS har någon form av grov diabetes. Och därför behöver äta. Men som nämns tidigare i tråden så är det inte helt fel att ha en dunk vatten med sig, och huvudvärkstabletter.

Det som gick galet på E22 var att folk blev törstiga och fick gå ut i skogen och plocka snö.
Citera
2024-01-29, 14:05
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det visste jag inte. Har dock inte en ny bil.

Ölkorv hade jag gärna haft. Känner mig dock lite skeptisk till sådan om den utsatts för bastuvärme i flera månader.
Det viktigaste är vintern, då är det kallt större risk för att fastna. Konserver är dumt för det är osmidigt att äta sådant i bil.
Prova ut en god ölkorv som inte behöver förvaras i kylskåp. När du byter till vinterdäck lägger du ett paket korv i bilen, när våren närmar sig köper du öl, byter till sommardäck, dricker upp ölen och äter upp korven.
Vid längre resor, oavsett årstid, kompletterar du med kaffe, bulle, smörgåsar mm efter behov.
Citera
2024-01-29, 14:06
Medlem
Ken Drydens avatar
Vatten, choklad och Renat.
Citera
2024-01-29, 14:08
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Såg det där på nyheterna när folk i Skåne blev fast i trafiken i över ett dygn. Jag har ju sedan tidigare ganska mycket "bra att ha" i bilen, som startkablar, första hjälpen, lite extra kläder etc.

Men så slog det mig att det skulle vara skönt att ha någon mindre matranson för sådana tillfällen. Men vad ska man ha för något? Det jag tycker kan vara lite trixigt är att det ska vara något som fixar både frysning och hög temperatur. Det ska ju kunna ligga i bilen tills det behövs, och ibland är det vinter med under -20, och ibland är det sommar med gassande sol.

Funderade lite på sådana här nödkakor som har en hållbarhet på 20 år i rumstemperatur https://generalprepper.se/mat-dryck/...ars-hallbarhet

Funkar det? Bryr mig inte om ifall hållbarheten förkortas med ett gäng år, men bara så att det fungerar. Eller har ni något annat tips?

EDIT: Har även vatten i bilen sedan tidigare. Det jag undrar över är mat som klarar att ligga i bilen länge under väldigt varierade temperaturer.
Intressant fråga. Jag googlade lite:

https://www.sosproducts.com/Datrex-F...ie-p/35020.htm

"Withstands temperature range of -22°F to +149°F", dvs -30C till +65C

För övrigt kan man ha sovsäck i bilen. Tar mycket lite plats och värmer bra.
Senast redigerad av Madagascar 2024-01-29 kl. 14:12.
Citera
2024-01-29, 14:10
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant fråga. Jag googlade lite:

https://www.sosproducts.com/Datrex-F...ie-p/35020.htm

"Withstands temperature range of -22°F to +149°F"

För övrigt kan man ha sovsäck i bilen. Tar mycket lite plats och värmer bra.
Jag har alltid gummistövlar och yllefiltar i bilen.
Citera
2024-01-29, 14:12
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Nu vet jag inte om TS har någon form av grov diabetes. Och därför behöver äta. Men som nämns tidigare i tråden så är det inte helt fel att ha en dunk vatten med sig, och huvudvärkstabletter.

Det som gick galet på E22 var att folk blev törstiga och fick gå ut i skogen och plocka snö.
Nix, har inte diabetes, men fungerar definitivt bättre när jag inte är hungrig. Har redan skrivit att jag har vatten. Huvudvärkstabletter

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det viktigaste är vintern, då är det kallt större risk för att fastna. Konserver är dumt för det är osmidigt att äta sådant i bil.
Prova ut en god ölkorv som inte behöver förvaras i kylskåp. När du byter till vinterdäck lägger du ett paket korv i bilen, när våren närmar sig köper du öl, byter till sommardäck, dricker upp ölen och äter upp korven.
Vid längre resor, oavsett årstid, kompletterar du med kaffe, bulle, smörgåsar mm efter behov.
Att byta sortiment två gånger om året är helt acceptabelt. Kaffe och smörgåsar brukar jag ta med vid längre resor, men det är inte svaret på det jag undrar i den här tråden.
Citera
2024-01-29, 14:15
Medlem
Kex: Digestive, Singoalla o likn. Ravioli på burk, godis, juice o likn i pappförpackning (tål att isutvidgas bättre än aluminium och glas). Chips o nötter.
Citera
2024-01-29, 14:25
Medlem
Germanofils avatar
- Olika typer av salta kex
- Skorpor
- Jordnötssmör
- Vingummi och liknande godis
Citera
2024-01-29, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jordnötssmör
En klar hit. Borde köpa och ha hemma för att öva på, inför en kommande kris.
Citera
2024-01-29, 14:38
Medlem
Jordnötter, såvida man inte är allergisk. Massor av energi. 500 g jordnötter ger dagsbehovet av energi för en vuxen man. Massa fett o protein så man blir mätt. Ganska tråkigt att äta jordnötter, därför goda chanser att man inte okynnesglufsar i sig dem när det inte är nödläge.

Som med all preppermat bör man dock rotera förrådet.
Citera
2024-01-29, 14:45
Medlem
StigEngstroms avatar
Visst, vuxna ska väl klara sig ett tag utan att behöva äta men man kan ju ha småbarn i bilen, klarar väl sig dom också men inte så roligt varken för dom eller förälder att inte att ha något att ge om dom blir hungriga.
Jag skulle säga nått lätt, godis och kex bara för att få i sig något.
Citera
2024-01-29, 14:49
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Såg det där på nyheterna när folk i Skåne blev fast i trafiken i över ett dygn. Jag har ju sedan tidigare ganska mycket "bra att ha" i bilen, som startkablar, första hjälpen, lite extra kläder etc.

Men så slog det mig att det skulle vara skönt att ha någon mindre matranson för sådana tillfällen. Men vad ska man ha för något? Det jag tycker kan vara lite trixigt är att det ska vara något som fixar både frysning och hög temperatur. Det ska ju kunna ligga i bilen tills det behövs, och ibland är det vinter med under -20, och ibland är det sommar med gassande sol.

Funderade lite på sådana här nödkakor som har en hållbarhet på 20 år i rumstemperatur https://generalprepper.se/mat-dryck/...ars-hallbarhet

Funkar det? Bryr mig inte om ifall hållbarheten förkortas med ett gäng år, men bara så att det fungerar. Eller har ni något annat tips?

EDIT: Har även vatten i bilen sedan tidigare. Det jag undrar över är mat som klarar att ligga i bilen länge under väldigt varierade temperaturer.

Jordnötssmör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in