Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-29, 14:52

Nä men jag har druvsocker och flapjacks och beef jerkey samt tuggummi.

helt OT har jag alltid värmeljus och tändare med på vintern.
Citera
2024-01-29, 14:57
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
En klar hit. Borde köpa och ha hemma för att öva på, inför en kommande kris.

Hur bra som helst. En riktigt bra proteinkälla
Citera
2024-01-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Interpersonal
helt OT har jag alltid värmeljus och tändare med på vintern.
Värmeljus har tunna vekar, och ger inte så mycket värme, trots deras namn. Vanliga stearinljus ger betydligt mer. Men då behövs en ljusstake.

Namnet kommer ifrån att de ska värma något ovanför, typ en liten bägare med sås eller liknande. Inte av att det blir speciellt varmt runt dem.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-29 kl. 15:01.
Citera
2024-01-29, 14:58
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Hade glömt en choklad i handskfacket under en sommar. Den var inte så trevlig sen

Innehåller energi oavsett. Ett tips är en EDC som innehåller sådant man har nytta av när läget blivit brunt.
Citera
2024-01-29, 15:03
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Såg det där på nyheterna när folk i Skåne blev fast i trafiken i över ett dygn. Jag har ju sedan tidigare ganska mycket "bra att ha" i bilen, som startkablar, första hjälpen, lite extra kläder etc.

Men så slog det mig att det skulle vara skönt att ha någon mindre matranson för sådana tillfällen. Men vad ska man ha för något? Det jag tycker kan vara lite trixigt är att det ska vara något som fixar både frysning och hög temperatur. Det ska ju kunna ligga i bilen tills det behövs, och ibland är det vinter med under -20, och ibland är det sommar med gassande sol.

Funderade lite på sådana här nödkakor som har en hållbarhet på 20 år i rumstemperatur https://generalprepper.se/mat-dryck/...ars-hallbarhet

Funkar det? Bryr mig inte om ifall hållbarheten förkortas med ett gäng år, men bara så att det fungerar. Eller har ni något annat tips?

EDIT: Har även vatten i bilen sedan tidigare. Det jag undrar över är mat som klarar att ligga i bilen länge under väldigt varierade temperaturer.

Jag har några snickers i handskfacket. De håller i flera år och klarar vilka temperaturer som helst. Också många kalorier på liten yta.
Citera
2024-01-29, 15:04
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Värmeljus har tunna vekar, och ger inte så mycket värme, trots deras namn. Vanliga stearinljus ger betydligt mer. Men då behövs en ljusstake.

Namnet kommer ifrån att de ska värma något ovanför, typ en liten bägare med sås eller liknande. Inte av att det blir speciellt varmt runt dem.

Jao. De är väl mest för att hålla upp värmen med en låga. Är det motorstopp så är det.

Nej men ontopic så ligger det några proteinbars i handskfacket med såg jag. Daterade när Dacke dog förmodligen.
Citera
2024-01-29, 15:05
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har några snickers i handskfacket. De håller i flera år och klarar vilka temperaturer som helst. Också många kalorier på liten yta.
Jag börjar tro på det där med handskfacket faktiskt. Det blir ju inte alls lika varmt där som i kupén.
Citera
2024-01-29, 15:05
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Såg det där på nyheterna när folk i Skåne blev fast i trafiken i över ett dygn. Jag har ju sedan tidigare ganska mycket "bra att ha" i bilen, som startkablar, första hjälpen, lite extra kläder etc.

Men så slog det mig att det skulle vara skönt att ha någon mindre matranson för sådana tillfällen.

Måste du ha mat liggande i bilen året runt, räcker det inte att ta med nåt om du ska köra en längre sträcka i extremt väder?

En prepper borde väl inte glömma att ta med nåt heller, så att det måste ligga i bilen permanent av den anledningen?

En påse jordnötter, ett paket kex, kanske lite frukt, kan tas med att ha i nödfall. Händer det inget tar du bara med detta hem igen.
Citera
2024-01-29, 15:07
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Måste du ha mat liggande i bilen året runt, räcker det inte att ta med nåt om du ska köra en längre sträcka i extremt väder?

En prepper borde väl inte glömma att ta med nåt heller, så att det måste ligga i bilen permanent av den anledningen?

En påse jordnötter, ett paket kex, kanske lite frukt, kan tas med att ha i nödfall. Händer det inget tar du bara med detta hem igen.
Det behöver inte ligga permanent i flera år. Det är som jag skrev tidigare fullt acceptabelt att rotera två gånger per år i samband med däckskifte. Men att man ska behöva tänka på det inför varje resa är inte ett alternativ.
Citera
2024-01-29, 15:08
Medlem
Kanastras avatar
jag fick möss i bilen när jag hade lite nödmat i den. Dom försöke till och med gnaga sig in i mittenkonsolen där det fanns halstabletter. Dessutom tog dom maten till sitt bo dom byggt i.. mina extrakläder jag hade under bagageutrymmet, vid reservdäcket

Men annars skulle jag köpa några nicks bars. Tycker dom är goda och blir lagom mätt på en så jag står mig en stund.
Citera
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag börjar tro på det där med handskfacket faktiskt. Det blir ju inte alls lika varmt där som i kupén.

Spelar inte så stor roll när det gäller oöppnad snickers. Har käkat flera år gammal snickers som fryst och smält flera gånger om. Inge fel på den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Interpersonal
Jao. De är väl mest för att hålla upp värmen med en låga. Är det motorstopp så är det.
Ville bara ta upp det där med värmeljus, att de ger skitdåligt med värme, och att ett vanligt stearinljus ger så mycket mer. Det vet precis alla som har tjoat på fjället vintertid, i tält eller snöka.

Många verkar tro att namnet betyder att de ger värme. Vilket inte är fallet, jämfört med som sagt, vanligt stearinljus.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-29 kl. 15:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in