Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 6
  • 7
  • 8
2024-01-29, 15:16
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Nötter och chips blir snabbt härsket i sommarvärmen pga hög fetthalt.

Torkad frukt är bra, sesamkakor, persikor på burk (innehåller drickbar vätska) viss godis samt honung.

Hög salthalt och hög sockerhalt är generellt bra konserveringsmedel.
Vad anser du vara snabbt?
Sen är ju hela grejen med både prepping och nödproviant att man gärna ska rotera förrådet så jag ser ingen anledning till att varken nötter eller chips ska hinna bli härskna.
Citera
2024-01-29, 15:28
Medlem
Bullens pilsnerkorv och ett sexpack Pripps blå.
Citera
2024-01-29, 15:29
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Såg det där på nyheterna när folk i Skåne blev fast i trafiken i över ett dygn. Jag har ju sedan tidigare ganska mycket "bra att ha" i bilen, som startkablar, första hjälpen, lite extra kläder etc.

Men så slog det mig att det skulle vara skönt att ha någon mindre matranson för sådana tillfällen. Men vad ska man ha för något? Det jag tycker kan vara lite trixigt är att det ska vara något som fixar både frysning och hög temperatur. Det ska ju kunna ligga i bilen tills det behövs, och ibland är det vinter med under -20, och ibland är det sommar med gassande sol.

Funderade lite på sådana här nödkakor som har en hållbarhet på 20 år i rumstemperatur https://generalprepper.se/mat-dryck/...ars-hallbarhet

Funkar det? Bryr mig inte om ifall hållbarheten förkortas med ett gäng år, men bara så att det fungerar. Eller har ni något annat tips?

EDIT: Har även vatten i bilen sedan tidigare. Det jag undrar över är mat som klarar att ligga i bilen länge under väldigt varierade temperaturer.
Jag har alltid jordnötter och kexchoklad (som kan bli lite vitprickig av heta sommardagar, men det får man stå ut). Brukar byta ut dem när det är kampanj på min ICA, en gång i halvåret/året.
Citera
2024-01-29, 15:36
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag har alltid jordnötter och kexchoklad (som kan bli lite vitprickig av heta sommardagar, men det får man stå ut). Brukar byta ut dem när det är kampanj på min ICA, en gång i halvåret/året.
Får nog bli lite ölkorv, jordnötter och chokladkaka i handskfacket tror jag. Fast ölkorven lär jag äta upp direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Löjligt.. En människa klarar sig 14 dagar utan mat.. vätsksa är viktigt.
Mitt primärmål är komfort och inte visa hur tuff och manlig jag är. Men tack för att du försökte bidra till tråden, även om du inte lyckades.
Citera
2024-01-29, 15:38
Medlem
Kallamakaronens avatar
Jag har alltid en burk koffeintabletter i mitt handskfack.

Står mig på det några dygn.
Citera
Medlem
Citat:
Får nog bli lite ölkorv, jordnötter och chokladkaka i handskfacket tror jag. Fast ölkorven lär jag äta upp direkt.

Mitt primärmål är komfort och inte visa hur tuff och manlig jag är. Men tack för att du försökte bidra till tråden, även om du inte lyckades.
Va utan mat är aldrig problem förutom att du blir hungrig.
Citera
Medlem
Galejans avatar
Nödmat i bilen så att inte blodsockret går ner när det är bilkö. Ja, se svenskar.

Stoppa en påse osaltade jordnötter i bilens handskfack. Högt energiinnehåll men inte törstprovocerande.

En napp kan också komma till pass att suga på om kön drar ut på tiden.
Citera
2024-01-29, 15:41
Medlem
Dorniers avatar
Citat:

Chokladkaka mättar inget, smälter i sommarvärmen dessutom.
Citera
2024-01-29, 15:44
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Va utan mat är aldrig problem förutom att du blir hungrig.
De flesta fungerar väsentligt sämre när de är hungriga. Plus att jag inte gillar att vara hungrig.
Citera
2024-01-29, 15:46
Medlem
Citat:
De flesta fungerar väsentligt sämre när de är hungriga. Plus att jag inte gillar att vara hungrig.
Lyxproblem.
Citera
2024-01-29, 15:47
Medlem
Funderar på om kokosnötter kan vara bra att ha i bilen, inklusive något att krossa dem med. Lär klara en hel del, både av kyla och värme. Och energirikt.
Citera
2024-01-29, 15:47
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Lyxproblem.
Som sagt. Jag har inte ditt behov av att visa hur tuff och manlig jag är. Men mår du bra av att göra det så varsågod.

Det är dessutom även en trafiksäkerhetsfråga.
Citera
  • 6
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in