Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Testa en vecka utan el och vatten?
Hur ltt som helst
53,66%
22 röster
Hur svrt som helst
7,32%
3 röster
Vet ej, knns jobbigt
39,02%
16 röster
  • 1
  • 2
2024-01-29, 11:45
Medlem
explorerss avatar
Anette Staaf, 64, har varit en prepper i ver tio r och vet hur man klarar sig igenom en kris.
Flera gnger har hon bett hyresvrden stnga av el och vatten fr att frbereda sig fr krisen eller
kriget. Jag fick anvnda bajspsar d, jag kunde inte spola, sger hon.

72 timmar blev 168 timmar:
Fram till 2017 var rekommendationen frn Frsvarsberedningen att varje svensk skulle
klara sig sjlv i 72 timmar men det hjdes d till en vecka. 72 timmar kan vem som helst
klara sig, det r bara att sitta stilla i soffan. Men nr det blev en vecka brjade jag tnka till
och ville testa hur det var, sger hon.
Mer om Anettes test i artikeln. (r ppen tills artikeln ev. blir lst)
https://www.expressen.se/nyheter/sve...el-och-vatten/

"Diskussionstrd om att vara utan el och vatten en lngre period"

Hur lnge skulle medlemmarna p flashback klara sig utan el och vatten?
Citera
2024-01-29, 11:56
Medlem
VoktorDodkas avatar
Flashback har vl en stadig skara pundare, dom r van att leva utan el och vatten i mnader och r. Pundarna kommer verleva oss alla vid en katastrof, s skit i allt och brja knarka fr att preppa dig om du tror p medias klickbaits att Putin ska invadera Sverige.

edit; Omrstningen skulle haft ett alternativ till, 'been there, done that, got that t-shirt' typ. Vi r nog mnga som ofrivilligt ftt leva utan el och bekvmligheter pga dum livsstil.
Senast redigerad av VoktorDodka 2024-01-29 kl. 12:02.
Citera
2024-01-29, 12:03
Medlem
Jag hade grna rstat men jag tycker frgan och valen r lite luddiga formulerade.

Det r ju inte ltt att testa att leva utan el och vatten men det r ju ganska ltt att klara av det. Dvs stor anstrngning men inte speciellt svrt.

Jag skulle aldrig ngonsin f fr mig att leva s nr jag inte behver men jag vet att jag hade klarat det med ltthet om jag var tvungen.

Ts fr grna frklara var han vill ha min rst d.
Citera
2024-01-29, 12:06
Medlem
SvenHelsings avatar
Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska svara p den. Inget av svarsalternativen knns rtt.

Jag har ju s att jag ltt klarar mig. Har 30 liter vatten, s det rcker ju ett tag. Bajsa i hink r kanske inte jttekul, men inte vrre n utedass egentligen. r inte s krsen med mat och kan ta bnor i konservburk vid behov. Har ven spritkk fr enklare matlagning och att kunna koka lite kaffe. Belysning har jag ocks.

Den absolut strsta konsekvensen jag skulle f hade varit att jag inte lngre kan jobba hemifrn utan mste ta mig till kontoret. Ett dygn eller max tv kan jag klara att jobba p powerbanks, men sedan blir det svrt.

Utver det s r den strsta konsekvensen att jag anvnder dator och internet mycket p fritiden, men ja, d fr man vl lsa lite bcker istllet.
Citera
2024-01-29, 12:07
Medlem
explorerss avatar
Med planering s r det inte s svrt, men vid verrumpling och allt stannar, s blir det knepigare
oavsett med hyfsad planering, men skert spnnande vecka, utan vatten, bara det en utmaning
Senast redigerad av explorers 2024-01-29 kl. 12:12.
Citera
2024-01-29, 12:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Med egen grvd brunn, vedspis och kakelugn tror jag inte att det skulle g ngon strre nd p mig p vintern i alla fall.
Gr till och med att spola muggen med en hink om man bara orkar bra in vatten till det.
P sommaren blir utmaningen att ta vara p maten i kylen och frysen och frvara den s lnge som mjligt under jord.
Citera
2024-01-29, 12:32
Avstngd
Hovslttsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Flashback har vl en stadig skara pundare, dom r van att leva utan el och vatten i mnader och r. Pundarna kommer verleva oss alla vid en katastrof,

Ja, fr alla vet att nr elen och vattnet frsvinner, s kommer det aldrig pverka tillgngen p syntetiska droger.
Citera
2024-01-29, 12:32
Avstngd
grungewhores avatar
Om jag nu skulle leva utan el och vatten en mnad skulle jag inte samla bajspsar om inte ryssen stod precis nedanfr balkongen.
Citera
2024-01-29, 12:36
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ja, fr alla vet att nr elen och vattnet frsvinner, s kommer det aldrig pverka tillgngen p syntetiska droger.
Men dom vet hur dom verlever med eller utan droger.
Citera
2024-01-29, 12:52
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Skulle fan avlida efter ett dygn.
Citera
2024-01-29, 12:55
Avstngd
Hovslttsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Men dom vet hur dom verlever med eller utan droger.

LOL! Det r inte det intryck jag har ftt. De klttrar p vggarna, skr sig i armarna och hallucinerar. Fantastiska verlevnadsstrategier alltihop.
Citera
2024-01-29, 13:00
Medlem
godhetsapostelns avatar
Utan el och vatten betyder ju inte utan vatten. Det betyder utan rinnande vatten i hemmet. r vl inga problem att hmta vatten ngonstans?

Jag har varit utan el och vatten i btar och sportstugor. Inte fan dr man av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in