Anette Staaf, 64, har varit en prepper i ver tio r och vet hur man klarar sig igenom en kris.
Flera gnger har hon bett hyresvrden stnga av el och vatten fr att frbereda sig fr krisen eller
kriget. Jag fick anvnda bajspsar d, jag kunde inte spola, sger hon.
72 timmar blev 168 timmar: Fram till 2017 var rekommendationen frn Frsvarsberedningen att varje svensk skulle
klara sig sjlv i 72 timmar men det hjdes d till en vecka. 72 timmar kan vem som helst
klara sig, det r bara att sitta stilla i soffan. Men nr det blev en vecka brjade jag tnka till
och ville testa hur det var, sger hon.
Flashback har vl en stadig skara pundare, dom r van att leva utan el och vatten i mnader och r. Pundarna kommer verleva oss alla vid en katastrof, s skit i allt och brja knarka fr att preppa dig om du tror p medias klickbaits att Putin ska invadera Sverige.
edit; Omrstningen skulle haft ett alternativ till, 'been there, done that, got that t-shirt' typ. Vi r nog mnga som ofrivilligt ftt leva utan el och bekvmligheter pga dum livsstil.
Senast redigerad av VoktorDodka 2024-01-29 kl. 12:02.
Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska svara p den. Inget av svarsalternativen knns rtt.
Jag har ju s att jag ltt klarar mig. Har 30 liter vatten, s det rcker ju ett tag. Bajsa i hink r kanske inte jttekul, men inte vrre n utedass egentligen. r inte s krsen med mat och kan ta bnor i konservburk vid behov. Har ven spritkk fr enklare matlagning och att kunna koka lite kaffe. Belysning har jag ocks.
Den absolut strsta konsekvensen jag skulle f hade varit att jag inte lngre kan jobba hemifrn utan mste ta mig till kontoret. Ett dygn eller max tv kan jag klara att jobba p powerbanks, men sedan blir det svrt.
Utver det s r den strsta konsekvensen att jag anvnder dator och internet mycket p fritiden, men ja, d fr man vl lsa lite bcker istllet.
Med planering s r det inte s svrt, men vid verrumpling och allt stannar, s blir det knepigare
oavsett med hyfsad planering, men skert spnnande vecka, utan vatten, bara det en utmaning
Senast redigerad av explorers 2024-01-29 kl. 12:12.
Med egen grvd brunn, vedspis och kakelugn tror jag inte att det skulle g ngon strre nd p mig p vintern i alla fall.
Gr till och med att spola muggen med en hink om man bara orkar bra in vatten till det.
P sommaren blir utmaningen att ta vara p maten i kylen och frysen och frvara den s lnge som mjligt under jord.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!