Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Testa en vecka utan el och vatten?
Hur lätt som helst
53,66%
22 röster
Hur svårt som helst
7,32%
3 röster
Vet ej, känns jobbigt
39,02%
16 röster
  • 1
  • 2
2024-01-29, 13:00
  #13
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
LOL! Det är inte det intryck jag har fått. De klättrar på väggarna, skär sig i armarna och hallucinerar. Fantastiska överlevnadsstrategier alltihop.
Det gör dom ju även med el och bekvämligheter, det behövs bara att det är slut på droger, och det överlever dom. Det blir dom och de hemlösa som kommer vara kungar vid en total samhällskollaps, det blir ingen skillnad för dom medan alla andra har panik.
Citera
2024-01-29, 13:46
  #14
Medlem
explorerss avatar
Halva Sverige borde testa en vecka utan el och rinnande vatten, kommunerna blir väl tvungen att
ställa ut bajamajor och tankbilar med vatten, vilket kaos, säkert en lärdom om krisen kommer
Citera
2024-01-29, 13:55
  #15
Medlem
GertBennys avatar
Alltså nej jag vill inte vara utan el och vatten - eftersom jag inte behöver vara utan el och vatten. Om jag nu blir utan el och vatten, så känns inte det som en situation man måste ha erfarenhet av eller någon speciell utbildning för att klara av. Jag ska dock medge att jag faktiskt har en 20 liters Vintunna med vatten i, utifall att.
Citera
2024-01-29, 14:28
  #16
Medlem
Jag har ett vattenfilter. Alltså när jag är ute på friluftsäventyr så tar jag inte ens med mig vatten utan bara fyller upp behållaren jag fick med, skruvar på filtret sen fyller min kopp med vattnet. Funkar hur bra som helst.

Att laga mat på en eld/grill eller stormkök är väl inga konstigheter. Att gräva en grop för att skita i är inte heller så svårt.

Kommer ju att bli kallt i lägenheten tänker jag. Får väl sova med vinterkläder. Kan nog vara smart att ha en del böcker hemma och sysselsätta sig med.
Citera
2024-01-29, 14:30
  #17
Medlem
ImTheMans avatar
Ska det vara nån poäng så ska man ju inte veta när prövoperioden inträffar, utan vara helt oförberedd. Finns ju ingen ingen mening med att bunkra vatten och sen dricka den ett par dagar. Det klarar vilken idiot som helst om de måste.

Preppers är bara underliga typer.
Citera
2024-01-29, 14:31
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Anette Staaf, 64, har varit en ”prepper” i över tio år och vet hur man klarar sig igenom en kris.
Flera gånger har hon bett hyresvärden stänga av el och vatten – för att förbereda sig för krisen eller
kriget. – Jag fick använda bajspåsar då, jag kunde inte spola, säger hon.

72 timmar blev 168 timmar:
Fram till 2017 var rekommendationen från Försvarsberedningen att varje svensk skulle
klara sig själv i 72 timmar – men det höjdes då till en vecka. 72 timmar kan vem som helst
klara sig, det är bara att sitta stilla i soffan. Men när det blev en vecka började jag tänka till
och ville testa hur det var, säger hon.
Mer om Anettes test i artikeln. (är öppen tills artikeln ev. blir låst)
https://www.expressen.se/nyheter/sve...el-och-vatten/

"Diskussionstråd om att vara utan el och vatten en längre period"

Hur länge skulle medlemmarna på flashback klara sig utan el och vatten?

Lägger till länk till SVT som inte blir låst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...anader-utan-el

För egen del är det mest kritiska om det är vinter och kallt och uppvärmningen (hus på landet) som är ett dilemma för hela huset med källare. Vedpanna med acctankar och således laddomatpump som kräver ström samt cirkulationspump men med goda grannar går det att lösa med reservkraftverk. I övrigt med köksspis går det bra att tilllaga mat och få värme där.

Observera att hon inte nämner hur kallt det var under vinterveckan och om hon vred ner värmen (räknar med att lgh inte har eluppvärmning utan vattenburet system) helt för det är skillnad att helt förlora uppvärmningen samt om utetemp är runt nollan eller tio-tjugo minus. Det blir utkylt jäkligt fort.

Lite kul ändå med hennes bajspåsar och luktproblemet som hon löste på ett smart sätt. Jag gjorde själv testet utan sopsäck alltså vanlig plastpåse från affären när du handlar och konstaterade att den får du inte fast i toan på bra sätt, lösningen då blev (sopkorg/hink och sitta/stå på på huk som en indier vilket för oss är ovant men det går men rekomenderar alla att ha sopsäckar hemma för det ändamålet. Kanske även en förvaringslåda med tätslutande lock att placera den i och räkna med att inte bara använda den vid ett tillfälle sen beror det på hur hushållet ser ut med tex familjemedlemmar osv. Nu har jag även tillgång till utedass så det var bara ett bekvämlighetstest inte roligt att gå på dass om det är kallt ute kan jag säga.

Röstningsallternativen är lite luddiga men är jag tvungen skulle jag klara mig hyggligt inte helt lätt men inte heller överdrivet svårt, därför väljer jag inget av svarsalternativen.

Intressant reportage på P4 Extra idag med "Anders utanför Vingåker" som har YT-kanal och skrivit en kokbok med recept vid kris.
__________________
Senast redigerad av Psykbryt76 2024-01-29 kl. 14:35.
Citera
2024-01-29, 14:38
  #19
Medlem
Onanikrems avatar
Har eget vatten och en gammal handpump för nödsituationer, både pelletspanna och vedkamin. Skulle nog gå bra här för mig. Klart skulle det bli -30 vore det inte roligt, men det tror jag aldrig hänt här så länge jag kan minnas. Två fritidsbatterier, men de är tömda på några dagar, då återstår bilarnas batterier.

Skulle funka, men visst skulle det bli knöligt vintertid. Sommartid skulle köttfrysen tina vilket vore väldigt väldigt tråkigt!
Citera
2024-01-29, 15:54
  #20
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Anette Staaf, 64, har varit en ”prepper” i över tio år och vet hur man klarar sig igenom en kris.
Flera gånger har hon bett hyresvärden stänga av el och vatten – för att förbereda sig för krisen eller
kriget. – Jag fick använda bajspåsar då, jag kunde inte spola, säger hon.

72 timmar blev 168 timmar:
Fram till 2017 var rekommendationen från Försvarsberedningen att varje svensk skulle
klara sig själv i 72 timmar – men det höjdes då till en vecka. 72 timmar kan vem som helst
klara sig, det är bara att sitta stilla i soffan. Men när det blev en vecka började jag tänka till
och ville testa hur det var, säger hon.
Mer om Anettes test i artikeln. (är öppen tills artikeln ev. blir låst)
https://www.expressen.se/nyheter/sve...el-och-vatten/

"Diskussionstråd om att vara utan el och vatten en längre period"

Hur länge skulle medlemmarna på flashback klara sig utan el och vatten?
Hon skriver att man kan ställa ut kylvaror på vintern. 😁 Om krisen kommer han hon ju ingen värme inne så varför ens ta upp det.

Att sitta i en varm lägenhet och bajsa i påsar för att kolla om man klarar en vecka verkar ju lite…… off.
Citera
2024-01-31, 12:00
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har eget vatten och en gammal handpump för nödsituationer, både pelletspanna och vedkamin. Skulle nog gå bra här för mig. Klart skulle det bli -30 vore det inte roligt, men det tror jag aldrig hänt här så länge jag kan minnas. Två fritidsbatterier, men de är tömda på några dagar, då återstår bilarnas batterier.

Skulle funka, men visst skulle det bli knöligt vintertid. Sommartid skulle köttfrysen tina vilket vore väldigt väldigt tråkigt!

Himla tråkigt att detta företag gick i konkurs. Annars hade det ju varit en perfekt lösning för de med pellets. (Det är ett elverk som kan drivas av pelletspannan). Undra om någon annan tagit över iden.

https://www.elinstallatoren.se/2018/...elen-i-hemmet/
Citera
2024-01-31, 15:23
  #22
Medlem
Anette har podden "Hemberedskap" tillsammans med Niklas Larsson, så vill man veta mer om hennes testveckor så kan man lyssna där.

Till exempel
Avsnitt 273. Våra preppertester (ca 10 min in)
Avsnitt 32. Anette pratar om #envecka
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback