2024-01-30, 10:49
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från diskrimineringsombudsmannen (Diskriminering när läkare bad kvinna att ta av sig huvudduk):
Citat:
En läkare på en vårdcentral i Uppsala försökte förmå en vårdsökande kvinna att ta av sig sin huvudduk i samband med ett läkarbesök. Enligt Diskrimineringsombudsmannen, DO, har vårdcentralen inte lämnat en rimlig förklaring till varför läkaren bad om det. DO anser därför att vårdcentralen har diskriminerat kvinnan.

Eftersom kvinnan sökte vård för en åkomma på en kroppsdel som inte täcktes av huvudduken ifrågasatte hon läkarens begäran att ta av den. Läkaren vidhöll dock att hon behövde se hela kroppen. Enligt regionen som är ansvarig för vårdcentralen har läkaren ställt kravet för att hon ansåg sig behöva se ”hela patienten för att säkerställa en hel hudkostym”.
Vad tycker ni? Rimligt? Orimligt?
Citera
2024-01-30, 11:00
Medlem
sebastian66s avatar
Då får man gå till en likvärdig muslim för att bli undersökt. I sverige måste man liksom börja lära sig att lära sig europeiska stilen och inte ta med sig en massa skit från andra länder.
Kan man inte lära sig såna saker ska man bara ha en enkel biljett hem till sitt eget land.
Svårare än så kan det heller inte vara.
Citera
2024-01-30, 11:03
Avstängd
Jehovas Vittnen vägrar ge sina barn brodtransfusioner, trots att det kan innebära döden att avstå. Hur gör en läkare där?
Citera
2024-01-30, 11:06
Medlem
Merrybums avatar
Jag tänker att om läkaren skall undersöka en kroppsdel som täcks av slöjan är det fullt rimligt att personen måste ta av den. Annars är det inte rimligt.
Citera
2024-01-30, 11:08
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jehovas Vittnen vägrar ge sina barn brodtransfusioner, trots att det kan innebära döden att avstå. Hur gör en läkare där?
I de fallen brukar kommunens sociala myndigheter tvångsomhänderta barnen från föräldrarna under den tidsram som transfusionen/operationen pågår, och sedan återlämnas barnet till föräldrarna när den delen är klar. Barnet har då fått blod, och föräldrarna kunde inte stoppa det. Smidig lösning på svårt problem.
Citera
2024-01-30, 11:09
Medlem
Vill hon bli hjälpt så är det väl bara att ta av det, annars får hon väl hålla ut och hoppas att tron till Allah ska hela henne..
Citera
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Då får man gå till en likvärdig muslim för att bli undersökt. I sverige måste man liksom börja lära sig att lära sig europeiska stilen och inte ta med sig en massa skit från andra länder.
Kan man inte lära sig såna saker ska man bara ha en enkel biljett hem till sitt eget land.
Svårare än så kan det heller inte vara.
Jo du, det är betydligt svårare än så. Det du säger inskränker både på religionsfriheten och rätten att klä sig som man vill. Ska vi förbjuda slöja tänker du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från diskrimineringsombudsmannen (Diskriminering när läkare bad kvinna att ta av sig huvudduk):

Läkaren borde väl få se vem som döljer sig under huvudduken.
Citera
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tänker att om läkaren skall undersöka en kroppsdel som täcks av slöjan är det fullt rimligt att personen måste ta av den. Annars är det inte rimligt.
Instämmer i det. Tror det är gammal vana att vården hela tiden vill att man ska ta av sig kläderna. Däremot behöver receptionspersonalen be patienten att ta av sig huvudbonad (mössa, hatt, slöja, keps osv) för att kunna säkerställa legitimeringen.
Citera
2024-01-30, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
I de fallen brukar kommunens social myndigheter tvångsomhänderta barnen från föräldrarna under den tidsram som transfusionen/operationen pågår, och sedan återlämnas barnet till föräldrarna när den delen är klar. Barnet har då fått blod, och föräldrarna kunde inte stoppa det. Smidig lösning på svårt problem.

Men är det inte risk att barnet blir utstött under uppväxten sen?
Citera
2024-01-30, 11:19
Medlem
Pippipipparpippins avatar
I mitt huvud är detta tudelat.
Å ena sidan vill även jag veta vad en läkare ska undersöka på mig och varför. När läkare ber mig ta av mig tröjan vill jag gärna ha en motivering typ - "jag ska lyssna på ditt hjärta och dina lungor och jag hör bättre mot bar hud"

Å andra sidan är jag inte läkare och vet inte vad läkaren eventuellt letade efter för symptom. Kanske kan läkaren utesluta en åkomma eller få misstanke om en annan om denne får kika i öronen eller hårbotten?
Citera
2024-01-30, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse

Det beror ju på. Varför behövde läkaren se en hel "hudkostym"? Jag gissar att DO har frågat andra läkare och de har sagt det behövdes inte.

Jag behöver mer information för svara på frågan.

Hur som regionen får säga niet och det går till domstol om de tycker DO har fel.

PS Jag skulle ju undra om någon öronläkare bad mig ta av mig mina byxor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in