Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-31, 12:04
  #1
Medlem
Gör en genomgång av mina sparade lösenord i Google. Vill ha bort alla som nu använder BankID istället. Har medlemskonton från sidor som är nedlagda eller har ny utformning eller bara är inaktuella för mig. Men vad innebär det för kontona som blir utan lösenord ? Stängs de ner automatiskt efter en tids inaktivitet? Blir medlemskonton och registrer förbrukade när ett företag stänger eller ändrar utformning? Eller ligger dessa kvar och skvalpar för evigt? Behöver jag aktivt avsluta dem ett och ett? Finns det isåfall några genvägar
Citera
2024-01-31, 13:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
Gör en genomgång av mina sparade lösenord i Google. Vill ha bort alla som nu använder BankID istället. Har medlemskonton från sidor som är nedlagda eller har ny utformning eller bara är inaktuella för mig. Men vad innebär det för kontona som blir utan lösenord ? Stängs de ner automatiskt efter en tids inaktivitet? Blir medlemskonton och registrer förbrukade när ett företag stänger eller ändrar utformning? Eller ligger dessa kvar och skvalpar för evigt? Behöver jag aktivt avsluta dem ett och ett? Finns det isåfall några genvägar

Det är olika från sajt till sajt och beroende på vilken lag som gäller för den sajten. Du kan kallt räkna med att det finns många företag som behåller sitt kunddata även om företaget går under/ändrar utformning, men det varierar alldeles för mycket för att ge ett enda rätt svar.

Har du konton på sajter du inte längre vill ha kvar bör du själv ta bort dig från sajten i fråga. Om det är företag inom EU kan du i och med GDPR kontakta företaget och be dem ta bort all din personinformation, i praktiken ditt användarkonto. Beroende på vad ditt konto använts till kan de ha juridiska krav på sig att ha kvar information om dig och ditt konto, t ex fakturainformation, men det ska inte hindra dem från att ta bort ditt konto eller i alla fall hindra inloggningsmöjlighet för det. Men som sagt, det beror lite på hur respektive företag skapat sina system och vad för processer de har för såna saker.

Hade jag varit du hade jag börjat med att självmant försöka avsluta konton på alla sajter du inte längre vill ha konto hos och i samband med det ändra lösenord på alla sajter som delar samma lösenord.
Citera
2024-01-31, 14:39
  #3
Medlem
Tack för bra svar. Och kanske lite det jag anade. Att behöva lägga en del tid för att rensa. Kan vara värt det om det minskar risken för bedrägeri och kapning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback