Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-01, 18:23
Medlem
Hej

Ska strax pbrja mina universitetsstudier och behver lite rd.
Kort och gott, s r jag bra p matte och har ett "outforskat" intresse av programmering.

Jag vill g industriell ekonomi av rena anledningen att jag gillar tankesttet kring entrepenrskap som den utbildningen har.

Nu till min frga:
Hur konkurrenskraftig (programmeringsmssigt) r en indek utbildning med master i datateknik jmf med ett renodlad datateknik utbildning p 3 r?

Hade man kunnat kamma hem ett vanligt mjukvaruutevecklingsjobb med de programmeringsfrdigheterna man fr ifrn indek datateknik?

Hade varit kul o fra hra om ngon har lst indek med datateknik master. Och kan bertta lite kring yrket de har idag, uppgifter, ln. Och sen grna om ngon som lst enbart datateknik.

Allt gott!!!!
/G
Senast redigerad av Gnagnar 2024-02-01 kl. 18:30.
Citera
2024-02-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagnar
Hej

Ska strax pbrja mina universitetsstudier och behver lite rd.
Kort och gott, s r jag bra p matte och har ett "outforskat" intresse av programmering.

Jag vill g industriell ekonomi av rena anledningen att jag gillar tankesttet kring entrepenrskap som den utbildningen har.

Nu till min frga:
Hur konkurrenskraftig (programmeringsmssigt) r en indek utbildning med master i datateknik jmf med ett renodlad datateknik utbildning p 3 r?

Hade man kunnat kamma hem ett vanligt mjukvaruutevecklingsjobb med de programmeringsfrdigheterna man fr ifrn indek datateknik?

Hade varit kul o fra hra om ngon har lst indek med datateknik master. Och kan bertta lite kring yrket de har idag, uppgifter, ln. Och sen grna om ngon som lst enbart datateknik.

Allt gott!!!!
/G

Jag r civ.ing. inom IT, men jag har nog tagit ungefr samma kurser som de som gr datateknik, det r nog lite olika p olika universitet och snt.

Generellt, "Hade man kunnat kamma hem ett vanligt mjukvaruutevecklingsjobb med de programmeringsfrdigheterna man fr ifrn indek datateknik?". Ja, skert helt ok intressanta ocks, i synnerhet om du har eget driv osv.

Men det r ju inte som att du kan samma saker. Sen vet jag inte, det r inte alltid s att det spelar s himla stor roll som man tror.

I mina gon s vet du typ ingenting idag. Om ett par r s kanske du har frsttt vad du gillar och vad du vill gra, men idag r det lite lotteri vad du vljer, fr du har helt enkelt inte tillrckligt med kunskap om vad utbildningarna innebr, och det lr du dig frst nr du brjar plugga lite.

Sen s gr man ofta ngot helt annat sen nd, mnga civilingenjrer ndrar omrden genom sin karrir, inget konstigt.
Citera
2024-02-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Jag r civ.ing. inom IT, men jag har nog tagit ungefr samma kurser som de som gr datateknik, det r nog lite olika p olika universitet och snt.

Generellt, "Hade man kunnat kamma hem ett vanligt mjukvaruutevecklingsjobb med de programmeringsfrdigheterna man fr ifrn indek datateknik?". Ja, skert helt ok intressanta ocks, i synnerhet om du har eget driv osv.

Men det r ju inte som att du kan samma saker. Sen vet jag inte, det r inte alltid s att det spelar s himla stor roll som man tror.

I mina gon s vet du typ ingenting idag. Om ett par r s kanske du har frsttt vad du gillar och vad du vill gra, men idag r det lite lotteri vad du vljer, fr du har helt enkelt inte tillrckligt med kunskap om vad utbildningarna innebr, och det lr du dig frst nr du brjar plugga lite.

Sen s gr man ofta ngot helt annat sen nd, mnga civilingenjrer ndrar omrden genom sin karrir, inget konstigt.

Uppskattar svaret!

Ja, r ju lite kluven kring beslutet. Frgan var lite mer mnad som om en master i datateknik om man gr indek r "tillrcklig" fr att kunna jobba med mjukvaruutveckling. Eller r fortfarande en master fr breddad (som indek utbildningen r i sin helhet)
Citera
2024-02-02, 22:39
Medlem
Citat:
Uppskattar svaret!

Ja, r ju lite kluven kring beslutet. Frgan var lite mer mnad som om en master i datateknik om man gr indek r "tillrcklig" fr att kunna jobba med mjukvaruutveckling. Eller r fortfarande en master fr breddad (som indek utbildningen r i sin helhet)

Vill du jobba som ingenjr s r det datateknik du ska g, vill du jobba som ngot annat kring ingenjrskapet, vad det nu kan vara, chef, ledare, andra roller, d r skert indek bttre.

Vill du ha ett mer "vanligt" jobb eller r exceptionell p olika stt, eller bara kmpar p, ja d gr det nog med vilket som. Det r dock nog lttare att ta indek-jobb som renodlad ingenjr n tvrtom men jag har lite bias. Jag skulle vl sga att man inte kommer att ses som ingenjr om man gr indek. Det kommer alltid att ligga kvar.

Lite kuriosa: En fredetta kollega till mig var tvungen att f ett intyg frn en av sina gamla professorer och ven n i branschen om att han var "ingenjr nog" nr vi skulle certifiera oss inom en grej. De som var ansvariga p organisationen i frga var inte vertygad om att han var tillrckligt vetenskapligt utbildad fr omrdet (krvdes generellt bachelor inom STEM/teknik eller liknande har jag fr mig). Sklart kanske det bara hnder i mitt vldigt smala omrde, men nd.
Senast redigerad av q2q2 2024-02-02 kl. 22:42.
Citera
2024-02-03, 11:49
Medlem
Nu kanske jag tnker fel men alla serisa utbildningar inom industriell ekonomi r p civ.ing niv?
Menar du att du ska lsa till civ.ing i ind.ek och sen hoppa av efter tre r och lsa datateknik istllet?
Citera
2024-02-03, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu kanske jag tnker fel men alla serisa utbildningar inom industriell ekonomi r p civ.ing niv?
Menar du att du ska lsa till civ.ing i ind.ek och sen hoppa av efter tre r och lsa datateknik istllet?

Ja, jag vill lsa civilinjengr indek. Sedan som master, de sista tv ren, vill jag lsa datateknik. Pongen kring de r vl kanske att jag ocks gillar ekonomi frgor. Renondlad datateknik skulle vl kanske innebra i praktiken: dag in dag ut proggande vid datorn...?
Citera
2024-02-03, 21:40
Medlem
Mnga mjukvaruutvecklingsjobb inkluderar mer n bara programmering. Det kan behvas kunskaper i matematik, fysik, ekonomi, biologi med mera fr att specificera och frst de algoritmer som ska implementeras i mjukvaran.

Jag jobbar med embeddedprogrammering med stark koppling till matematik och fysik, och kollegorna som jobbar med applikationen r civilingenjrer i datateknik, elektroteknik, industriell ekonomi, maskinteknik, teknisk fysik och skert fler inriktningar som jag inte vet om. Men de som jobbar med vrt eget RTOS och kompilatoranpassningar har nog lst datateknik hela bunten.

S frgan om man mste g all-in p datateknik hnger nog ihop med vilken sorts mjukvaruutveckling man vill hlla p med.
Citera
2024-02-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ja, jag vill lsa civilinjengr indek. Sedan som master, de sista tv ren, vill jag lsa datateknik. Pongen kring de r vl kanske att jag ocks gillar ekonomi frgor. Renondlad datateknik skulle vl kanske innebra i praktiken: dag in dag ut proggande vid datorn...?
Om jag var dig d skulle jag lsa hela industriell ekonomi fr att lsa programmering/ systemvetenskap vid sidan om p distans. Finns allt frn 7,5 hp upp till och med master i de mnena.
Citera
2024-02-09, 22:08
Medlem
Om du gr indek med en inriktning inom datateknik med en datateknik master r detta nstan en frdel jmfrt mot bara en datateknik utbildning p 3 r. En master r attraktiv just nu i en recession (kanske vi inte r i en recession om 3 r, vem vet) . Plus ocks om du vill jobba utomlands. Annars ls bara en datateknik utbildning p 3 r. Jobb fr du vilket fall typ. Men med en master in dtek s r du mer attraktiv n en utan master.

Lste sjlv 3 p en av de stora (chalmers, lund, kth..)
Citera
2024-02-12, 23:08
Medlem
myrdals avatar
Vad vill du gra sen? Om du vill ha vanliga datatekniksjobb, s kommer de titta p din indek som att du lste teater.
Citera
2024-02-12, 23:45
Medlem
OdCaBos avatar
Finns det allts p riktigt folk som r intresserade av och/eller sysslar med datorteknik som sger "data"?
Citera
2024-02-17, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Finns det allts p riktigt folk som r intresserade av och/eller sysslar med datorteknik som sger "data"?

Du har nog ftt saker om bakfoten. Det r mycket riktigt skillnad mellan ordet dator och data, och i det hr sammanhanget r det data som syftas p och inte dator. Det finns mig veterligen inget som heter Datorteknik.

En dator r en dator liksom, som t.ex. en laptop, stationr dator, och ven andra enheter som tekniskt sett ocks r datorer som t.ex. mobiltelefoner osv.

Data syftar p information av ngot slag. Exempelvis frn analyser, beteenden och all annan information helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in