Citat:
Ursprungligen postat av
Gnagnar
Hej
Ska strax pbrja mina universitetsstudier och behver lite rd.
Kort och gott, s r jag bra p matte och har ett "outforskat" intresse av programmering.
Jag vill g industriell ekonomi av rena anledningen att jag gillar tankesttet kring entrepenrskap som den utbildningen har.
Nu till min frga:
Hur konkurrenskraftig (programmeringsmssigt) r en indek utbildning med master i datateknik jmf med ett renodlad datateknik utbildning p 3 r?
Hade man kunnat kamma hem ett vanligt mjukvaruutevecklingsjobb med de programmeringsfrdigheterna man fr ifrn indek datateknik?
Hade varit kul o fra hra om ngon har lst indek med datateknik master. Och kan bertta lite kring yrket de har idag, uppgifter, ln. Och sen grna om ngon som lst enbart datateknik.
Allt gott!!!!
/G
Jag r civ.ing. inom IT, men jag har nog tagit ungefr samma kurser som de som gr datateknik, det r nog lite olika p olika universitet och snt.
Generellt, "Hade man kunnat kamma hem ett vanligt mjukvaruutevecklingsjobb med de programmeringsfrdigheterna man fr ifrn indek datateknik?". Ja, skert helt ok intressanta ocks, i synnerhet om du har eget driv osv.
Men det r ju inte som att du kan samma saker. Sen vet jag inte, det r inte alltid s att det spelar s himla stor roll som man tror.
I mina gon s vet du typ ingenting idag. Om ett par r s kanske du har frsttt vad du gillar och vad du vill gra, men idag r det lite lotteri vad du vljer, fr du har helt enkelt inte tillrckligt med kunskap om vad utbildningarna innebr, och det lr du dig frst nr du brjar plugga lite.
Sen s gr man ofta ngot helt annat sen nd, mnga civilingenjrer ndrar omrden genom sin karrir, inget konstigt.