Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-25, 21:10
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easymoneysniper10
Om du går indek med en inriktning inom datateknik med en datateknik master är detta nästan en fördel jämfört mot bara en datateknik utbildning på 3 år. En master är attraktiv just nu i en recession (kanske vi inte är i en recession om 3 år, vem vet) . Plus också om du vill jobba utomlands. Annars läs bara en datateknik utbildning på 3 år. Jobb får du vilket fall typ. Men med en master in dtek så är du mer attraktiv än en utan master.

Läste själv 3 på en av de stora (chalmers, lund, kth..)

Sorry, har missat alla svar här. Super tacksam för all input
Jag kommer ju också då läsa på en av de stora... Jag vill inte jobba med renodlad prog (dag in dag ut framför datorn). Gillar ekonomi och management, och har genuint intresse för aktier och värdering. Samtidigt så tycker jag om IT, har rätt bra kontakter kring roliga IT start ups. Tror även att gubbar som har generella ekonomi utbildnignar utan vetskap om IT kommer bli förlorare. Tjänstemän utan förståelse för hur världen fungerar, kan dra åt helvete D!!!!!!
Citera
2024-02-25, 21:13
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Vad vill du göra sen? Om du vill ha vanliga datatekniksjobb, så kommer de titta på din indek som att du läste teater.

Jag är inte jättesugen på sådana jobb dock. Tycker projektledning kanske inom IT där mer frågor än bara mjukvara är intressant.

Har du någon input på ett typiskt jobb med cevilinjengör indek med master i datateknik?
Citera
2024-03-01, 20:53
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagnar
Uppskattar svaret!

Ja, är ju lite kluven kring beslutet. Frågan var lite mer ämnad som om en master i datateknik om man går indek är "tillräcklig" för att kunna jobba med mjukvaruutveckling. Eller är fortfarande en master för breddad (som indek utbildningen är i sin helhet)
Finns ofta möjlighet att läsa utökade kurser inom ex datavetenskap, eftersom du verkar speciellt intresserad
Citera
2024-03-07, 21:44
  #16
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagnar
Jag är inte jättesugen på sådana jobb dock. Tycker projektledning kanske inom IT där mer frågor än bara mjukvara är intressant.

Har du någon input på ett typiskt jobb med cevilinjengör indek med master i datateknik?
Finns nog inget typiskt, då jag tror inte att det är särskilt vanligt att någon läser det.

Vill du jobba som projektledare så är civilingenjör och en master slöseri med tid.
Citera
2024-04-03, 21:37
  #17
Medlem
Tänka på att du måste kunna stå ut med massa trams om du går indek. Det är varken särskilt mycket ekonomi eller industri på programmet, utan mycket marknadsförning, projektledning och andra buzzwords för meningslösa områden. Vissa kanske brinner för sånt, och de blir sedan hållbarhetskonsulter, marknadsförningskonsulter och andra oproduktiva tjänster på MC-firmor. Det är minimalt med riktigt produktutveckling då studenterna inte läser tillräckligt djup inom något område för att faktiskt skapa en värdeful produkt.

Iallafall på kth, jag är förvisso lite partisk då jag böt från indek till maskin i 2an pga av allt trams.
Citera
2024-04-04, 00:16
  #18
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasPelare
Tänka på att du måste kunna stå ut med massa trams om du går indek. Det är varken särskilt mycket ekonomi eller industri på programmet, utan mycket marknadsförning, projektledning och andra buzzwords för meningslösa områden. Vissa kanske brinner för sånt, och de blir sedan hållbarhetskonsulter, marknadsförningskonsulter och andra oproduktiva tjänster på MC-firmor. Det är minimalt med riktigt produktutveckling då studenterna inte läser tillräckligt djup inom något område för att faktiskt skapa en värdeful produkt.

Iallafall på kth, jag är förvisso lite partisk då jag böt från indek till maskin i 2an pga av allt trams.
Marketing och projektledning är indek, vad tror du industri och ekonomi är? Att skapa produkter och sälja dem.
Och 'böt', nigga plz? Hur man visar att man är en lantis utan att säga att man är en lantis.
Citera
2024-04-04, 02:11
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Marketing och projektledning är indek, vad tror du industri och ekonomi är? Att skapa produkter och sälja dem.
Och 'böt', nigga plz? Hur man visar att man är en lantis utan att säga att man är en lantis.

jag erkänner att jag var naiv som trodde att indek faktiskt innehöll tungindustri eller ekonomi. På engelska heter ju programmet Industrial Management vilket är mer korrekt. Vad jag menar är trist är att det inte skapas några produkter av någon I:are. Men som du säger så säljs dem av I:are, lite som glorifierade telefonförsäljare. Eller så för I:arna chansen att styra och ställa i riktiga ingenjörers projekt, exempelvis genom att hjälpa nya karolinska att nå 13:e plats på världens dyraste byggnader genom tiderna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback