Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-03, 21:57
  #1
Medlem
Vilket är bättre och säkrare 2024?
Citera
2024-02-03, 23:05
  #2
Medlem
E-Sim såklart. Ett SIM kan snos ur din mobil, en E-Sim kan inte det.

Sen kopplar av min erfarenhet E-Sim upp sig fortare med.
Citera
2024-02-03, 23:22
  #3
Avstängd
shicass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
E-Sim såklart. Ett SIM kan snos ur din mobil, en E-Sim kan inte det.

Sen kopplar av min erfarenhet E-Sim upp sig fortare med.

Snor man SIM kortet så snor man oftast även telefonen, då blir ju ESIM lika osäkert i den meningen, mobilen kan ju bli stulen med?
Citera
2024-02-03, 23:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shicas
Snor man SIM kortet så snor man oftast även telefonen, då blir ju ESIM lika osäkert i den meningen, mobilen kan ju bli stulen med?

Har fått för mig om man tar ut sim kortet slutar data tjänsten att fungera så då kan man inte längre spåra mobilen vid en stöld.

Medans har man E-Sim går det ju inte ta ut så då kan man inte stoppa spårning av mobilen.
Citera
2024-02-03, 23:34
  #5
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Vilket är bättre och säkrare 2024?

Säkerheten bör vara ungefär detsamma.

Däremot är flexibiliteten naturligtvis mycket större med ett fysiskt SIM. Om du behöver flytta över ett SIM-kort, tillfälligt eller permanent, är det naturligtvis enormt mycket svårare med ett eSIM.

Även vid utlandsresor kan det vara bättre med fysiskt SIM-kort i ett tillfälligt lokalt SIM-kort.
Citera
2024-02-03, 23:36
  #6
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Har fått för mig om man tar ut sim kortet slutar data tjänsten att fungera så då kan man inte längre spåra mobilen vid en stöld.

Medans har man E-Sim går det ju inte ta ut så då kan man inte stoppa spårning av mobilen.

En mobil kopplar alltid upp sig mot nät, med eller utan SIM-kort. Man spårar inte SIM-kortet, utan IMEI-numret.
Citera
2024-02-03, 23:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
En mobil kopplar alltid upp sig mot nät, med eller utan SIM-kort. Man spårar inte SIM-kortet, utan IMEI-numret.

Så är det
Operatören kan alltid spåra mobilen.

Men användartjänster som Hitta Min iPhone kräver att data tjänsten fungerar för att jag ska kunna spåra den och se var tjuven är
Citera
2024-02-04, 00:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
En mobil kopplar alltid upp sig mot nät, med eller utan SIM-kort. Man spårar inte SIM-kortet, utan IMEI-numret.
Antar att han menade spåra via Google-tjänster eller dylikt. Polisen lär ju knappast göra det.
Citera
2024-02-04, 00:03
  #9
Avstängd
shicass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
En mobil kopplar alltid upp sig mot nät, med eller utan SIM-kort. Man spårar inte SIM-kortet, utan IMEI-numret.

Sanning med modifikation.

Man kan inte spåra ett IMEI nummer i form av att hitta det eller spåra på det viset, man kan dock blockera det.
Citera
2024-02-04, 00:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Antar att han menade spåra via Google-tjänster eller dylikt. Polisen lär ju knappast göra det.

Ska nog vara ett grovt brott för att polisen ska orka bry sig å inte lägga ner ärendet ^^
Citera
2024-02-04, 00:22
  #11
Avstängd
shicass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Har fått för mig om man tar ut sim kortet slutar data tjänsten att fungera så då kan man inte längre spåra mobilen vid en stöld.

Medans har man E-Sim går det ju inte ta ut så då kan man inte stoppa spårning av mobilen.

Det innebär ju att E-Sim är säkrare.
Citera
2024-02-04, 00:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shicas
Det innebär ju att E-Sim är säkrare.

Jo, känns som det 😌

Man det kanske kan hackas lättare då det lagras direkt i mobilen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback