Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-04, 17:25
  #1
Medlem
Anta att Sverige blir attackerat av Ryssland, oavsett hur liten den risken är.

Hur säkert skulle Malta vara vid ett eventuellt krig mellan NATO och Europa?

Malta är ett EU-land som inte är med i Nato och skulle därmed stå utanför kriget? Dessutom så ligger det geografiskt långt ifrån Ryssland och utgör heller ingen viktig position. Eller har jag fel?
Citera
2024-02-04, 17:35
  #2
Medlem
Jag har en lägenhet i St Julians för 500 Euro i månaden, jag bor där 3 månader per år. Jag flyttar dit på heltid om Sverige faktiskt går med i NATO. Jag vill inte bo i Sverige ifall vi helt plötsligt ska börja välja sidor i andras konflikter. Då dröjer det inte länge förrän USA skickar svenska soldater till mellanöstern. Jag tror du har en bra plan. Tänk på att det är billigt att leva där men du behöver väl ändå fixa någon sorts inkomst också.
Citera
2024-02-04, 17:35
  #3
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejallihopa1234
Anta att Sverige blir attackerat av Ryssland, oavsett hur liten den risken är.

Hur säkert skulle Malta vara vid ett eventuellt krig mellan NATO och Europa?

Malta är ett EU-land som inte är med i Nato och skulle därmed stå utanför kriget? Dessutom så ligger det geografiskt långt ifrån Ryssland och utgör heller ingen viktig position. Eller har jag fel?

Jag förmodar att du menar krig mellan NATO och Ryssland, inte det jag fetat i din text.

Jag skulle då inte vilja sitta fast på en liten, strategiskt placerad, ö i medelhavet om det skulle braka loss.
Citera
2024-02-04, 17:36
  #4
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejallihopa1234
Anta att Sverige blir attackerat av Ryssland, oavsett hur liten den risken är.

Hur säkert skulle Malta vara vid ett eventuellt krig mellan NATO och Europa?

Malta är ett EU-land som inte är med i Nato och skulle därmed stå utanför kriget? Dessutom så ligger det geografiskt långt ifrån Ryssland och utgör heller ingen viktig position. Eller har jag fel?

En brittisk tidning skrev nyss en artikel om det säkraste stället att bo på ifall ett större krig skulle utbryta.

Argentina/Chile, Oceanien + Nya Zeeland, samt något afrikanskt land pekades ut som säkraste platserna att bo på.

Kan inte svara på om du har rätt eller fel angående Malta.
Citera
2024-02-04, 17:56
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Malta ligger nära den italienska om Sicilien som användes när Libyen skulle bombas. Svenska Gripen användes för spaning. Malta ligger närmare Libyen och är användbart om man vid bestämma i Medelhavet.
Citera
2024-02-04, 18:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Så den dagen demokratin hotas av ryzzlands facism så flyr många av er landet?

Ska ni leva som luffare i ett annat land? För vad tror ni att ni har att komma med den dagen svenska kronan är värdelös och halva världen står i brand? Ni tror inte Argentina och de andra länderna ni talar om har egna medborgare som kan sopa golv och erbjuda IT-support via telefon?

Var med och försvara vår demokrati i stället era egoistiska fegisar.



Jag sätter 10.000 låtsaskronor på att du inte gör det.
Vi flyttar på grund av NATO, inte på grund av Ryssland. Jag är Intune-administratör tack så mycket.
Citera
2024-02-04, 18:04
  #7
Medlem
OtherBarrys avatar
Lär ju svälta ihjäl på ett par veckor om sjöfarten inte kan gå i Medelhavet på grund av kriget i Europa.
Citera
2024-02-04, 18:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Lär ju svälta ihjäl på ett par veckor om sjöfarten inte kan gå i Medelhavet på grund av kriget i Europa.

Är det verkligen så? Malta producerar det mesta av deras egna grönsaker, frukter, potatis och ägg. Enda som inte är självförsörjande på är kött. Italien är inte så långt ifrån och där produceras mycket kött.
Citera
2024-02-04, 18:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananjonas
Jag har en lägenhet i St Julians för 500 Euro i månaden, jag bor där 3 månader per år. Jag flyttar dit på heltid om Sverige faktiskt går med i NATO. Jag vill inte bo i Sverige ifall vi helt plötsligt ska börja välja sidor i andras konflikter. Då dröjer det inte länge förrän USA skickar svenska soldater till mellanöstern. Jag tror du har en bra plan. Tänk på att det är billigt att leva där men du behöver väl ändå fixa någon sorts inkomst också.

Försörjning är inte problem. Jobbar redan med företag på Malta.
Citera
2024-02-04, 18:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag förmodar att du menar krig mellan NATO och Ryssland, inte det jag fetat i din text.

Jag skulle då inte vilja sitta fast på en liten, strategiskt placerad, ö i medelhavet om det skulle braka loss.

Visst är inte Malta det optimala landet vid storskalig krig. Men eftersom det är ett EU-land är det enkelt att flytta dit och jag kan fixa försörjning där nere. Att flytta till exempelvis Nya Zealand eller liknande funkar inte riktigt, även om det hade varit det optimala.

Tänker ändå att Malta är bättre än Sverige ifall det blir krig. Här blir jag garanterat inkallad till någon och kommer inte bli tackad för det i efterhand.

Alltså är Malta kanske den bästa tillflykten för mig.
Citera
2024-02-04, 18:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananjonas
Jag har en lägenhet i St Julians för 500 Euro i månaden, jag bor där 3 månader per år. Jag flyttar dit på heltid om Sverige faktiskt går med i NATO. Jag vill inte bo i Sverige ifall vi helt plötsligt ska börja välja sidor i andras konflikter. Då dröjer det inte länge förrän USA skickar svenska soldater till mellanöstern. Jag tror du har en bra plan. Tänk på att det är billigt att leva där men du behöver väl ändå fixa någon sorts inkomst också.

Hur kan du hyra för 500 Euro i St Julians. Delar du lägenhet?
Citera
2024-02-04, 18:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejallihopa1234
Anta att Sverige blir attackerat av Ryssland, oavsett hur liten den risken är.

Hur säkert skulle Malta vara vid ett eventuellt krig mellan NATO och Europa?

Malta är ett EU-land som inte är med i Nato och skulle därmed stå utanför kriget? Dessutom så ligger det geografiskt långt ifrån Ryssland och utgör heller ingen viktig position. Eller har jag fel?

Det vore nog bättre att bo i Portugal. Små öar får problem om kommunikationer som båtar och flygplan inte fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback