Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-02-15, 12:11
  #61
Medlem
Fuckwindowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Menar du strategisk?

Ja
Citera
2024-02-16, 11:23
  #62
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejallihopa1234
Anta att Sverige blir attackerat av Ryssland, oavsett hur liten den risken är.

Hur säkert skulle Malta vara vid ett eventuellt krig mellan NATO och Europa?

Malta är ett EU-land som inte är med i Nato och skulle därmed stå utanför kriget? Dessutom så ligger det geografiskt långt ifrån Ryssland och utgör heller ingen viktig position. Eller har jag fel?
Viktig och viktig.
För Ryssland är det livsviktigt att kunna komma in och ut ur Medelhavet (för att kunna komma in och ut i Svarta havet).

Och Malta har en strategiskt central position där.
Du kan vara säker på att den blir ockuperad inom illa snabbt.


Bättre isf att välja en av de mindre av de baleariska öarna.
Inte Mallis, utan någon av de två andra.


Fast, jag hade nog själv ändå valt Azorerna.
Citera
2024-02-16, 15:40
  #63
Medlem
borrizs avatar
Malta var tidvis i händelsernas centrum under Andra Världskriget, absolut inget direkt lugnt ställe at dra sig undan på.
Populär historia skriver:
Belägen mitt i Medelhavet, mellan Sicilien och Italiens dåvarande koloni Libyen, var den i tre års tid utgångspunkten för britternas försök att strypa underhållstrafiken till axelmakternas styrkor i Nordafrika. Därför blev ön också föremål för en av de mest koncentrerade flygoffensiverna i krigshistorien.
https://popularhistoria.se/krig/andr...ampen-om-malta
Citera
2024-02-16, 19:47
  #64
Medlem
Frågeställningen i tråden påminner mig om familjen som ville undvika krigsrisker under kalla krigets höjdpunkt, i början av 1980-talet, och flyttade till Falklandsöarna. Inte så lyckat...

Om du vill hålla dig till EU men långt borta från allt som kan hotas av Ryssland skulle jag föreslå Reunion.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback