Citat:
Ursprungligen postat av
Harald.Guldhatt
Jag hade i princip aldrig spelat schack tidigare i mitt liv. Kom nyligen in på det då jag spelade hos en kompis som hade det som brädspel. Tyckte det var kul. Sen gjorde jag ett konto på chess.com och har spelat mot datorn nästan varje dag. Tycker det skulle det vara kul att ha ett hyfsat bra brädspel också. Har inga andra brädspel så ett schack kan man ju ha tänkte jag. Max 1000 kr tänker jag. Det min kompis hade var ok, men jag tycker de mörka pjäserna var lite för mörka så det var lite svårt att snabbt se skillnad på vissa pjäser, så jag tänker att jag vill inte svarta sidan ska vara för mörka, mer bruna vore bra.
Hittade det här som ser ganska fint ut.
https://www.amazon.se/SQUARE-MAGNETI.../dp/B09TLCJRB5
Några andra synpunkter?
Jag lärde mig spela schack i tjugoårsåldern för att jag började umgås med schackspelare. De använde bara
svensk tävlingsmodell på pjäserna. Personligen tycker jag idag att det är extremt irriterande att använda något annat.
Schackpjäserna i
svensk tävlingsmodell är gjorda för att vara stabila utan vikter. Genom att basen är vid och att material högre upp i pjäsen är begränsat. Och de är gjorda för att vara så tydliga som möjligt. Och bönderna är gjorda låga för bättre överblick och bättre stabilitet.
Som bräde föredrar jag en enkel slät masonitskiva med stora rutor som passar till svensk tävlingsmodell. Det är billigt att köpa. Möjligen att du också vill ha något hopfällbart / ihoprullbart. Jag hade ett rullbärde men det var litet "fodrat" undertill vilket gjorde att pjäserna blev mindre stabila. Hursomhelst, masonitskiva är billigt och bäst så det ska du köpa för att ha hemma iallfall. Medan ditt resebräde alltid kommer vara en kompromiss så där bör du köpa det som är bekvämast.
Schackklockorna jag köpte hade en tendens att paja, det blev aldrig bra. Idag använder jag mobiltelefonen som klocka. Även om det är bättre känsla med en mekanisk klocka (eller elektronisk med mekaniska knappar).
Svensk tävlingsmodell:
https://www.schackbutiken.se/schackm...A%2034%20mm%20...
Jag skalade också bort "filttofflorna" på mina schackpjäser. Då blir pjäserna stabilare, glider bättre och kan ge ett tillfredsställande smack ljud om du spelar blixt. Filttofflor tillför noll. Så köp
svensk tävlingsmodell utan filttofflor om du kan, eller var medveten om att det är en bra ide att skala dem om du bara hittar med tofflor.
Brädet du länkade till hade instabila pjäser som såg fjuttiga ut. Själva brädet såg ut som det var upphöjt också vilket gör det hela ännu ostadigare. Och det var dyrare än om du köper pjäser
svensk tävlingsmodell från Schackbutiken (240 kr) och bräde
svensk tävlingsmodell (150 kr) och de är oändligt mycket maffigare och bättre och trevligare att spela med och snyggare.
Svenska schackklubbar har använt
svensk tävlingsmodell i snart hundra år av en anledning.