• 1
  • 2
2024-02-09, 18:19
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Jag hade i princip aldrig spelat schack tidigare i mitt liv. Kom nyligen in på det då jag spelade hos en kompis som hade det som brädspel. Tyckte det var kul. Sen gjorde jag ett konto på chess.com och har spelat mot datorn nästan varje dag. Tycker det skulle det vara kul att ha ett hyfsat bra brädspel också. Har inga andra brädspel så ett schack kan man ju ha tänkte jag. Max 1000 kr tänker jag. Det min kompis hade var ok, men jag tycker de mörka pjäserna var lite för mörka så det var lite svårt att snabbt se skillnad på vissa pjäser, så jag tänker att jag vill inte svarta sidan ska vara för mörka, mer bruna vore bra.

Hittade det här som ser ganska fint ut.
https://www.amazon.se/SQUARE-MAGNETI.../dp/B09TLCJRB5

Några andra synpunkter?
Citera
2024-02-09, 18:30
Medlem
Ska du bära det med dig eller kommer du bara ha det hemma?

Pjäserna är enkla att ta med sig i en ask, men med brädet så får du väl välja om det ska gå att vika ihop eller inte. Jag har haft ett antal vänner som tyckt att det var kul att spel schack med mig. Så de har ju dykt upp med schackspelet, även när man inte anat det.

För egen del så vill jag ha pjäser som är Staunton, och jag föredrar ett bräde som inte går att fälla ihop. Alltså att rubbet med pjäser och bräde är lika de som används i turneringar. Man ska inte behöva gissa vilken pjäs som är kungen bara för att schackspelet är i Star Wars figurer.
Citera
2024-02-09, 18:43
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm

Pjäserna är enkla att ta med sig i en ask, men med brädet så får du väl välja om det ska gå att vika ihop eller inte. Jag har haft ett antal vänner som tyckt att det var kul att spel schack med mig. Så de har ju dykt upp med schackspelet, även när man inte anat det.

För egen del så vill jag ha pjäser som är Staunton, och jag föredrar ett bräde som inte går att fälla ihop. Alltså att rubbet med pjäser och bräde är lika de som används i turneringar. Man ska inte behöva gissa vilken pjäs som är kungen bara för att schackspelet är i Star Wars figurer.

Jag håller med om det sista där, håller själv på att kika på något alternativ men har inte hittat något än.
Citera
2024-02-09, 19:00
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm

Har inte funderat på det, men tänker nog att jag bara ska ha det hemma. Om man ska ta med sig det så borde ju ett ganska litet spel vara det bästa. Ett litet som man kan ta med i fickan vore kanske kul.
Citera
2024-02-09, 19:04
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Har inte funderat på det, men tänker nog att jag bara ska ha det hemma. Om man ska ta med sig det så borde ju ett ganska litet spel vara det bästa. Ett litet som man kan ta med i fickan vore kanske kul.

Den där skarven i mitten på ett hopfällbart bräde kan vara irriterande.
Citera
2024-02-09, 19:05
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Den där skarven i mitten på ett hopfällbart bräde kan vara irriterande.
På vilket sätt?
Citera
2024-02-09, 19:08
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
På vilket sätt?

För att det blir en liten glipa i mitten av bilderna att döma. Du kan med andra ord inte "slajda" en pjäs utan att den tar i. Men det är en smaksak och kan vara en bagatell. Om du tänk att bara ha brädet hemma så hade iaf jag föredragit att ha ett vanligt bräde och sedan ha pjäserna i en separat låda.
Citera
2024-02-09, 19:15
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Köp ett spel med klassisk design på pjäserna.
Se till att det finns ordentlig tyngd i pjäserna - jag tycker det känns skönt i alla fall
Se till att pjäserna är i trä.
Köp endast vikbart bräde om du inte har plats hemma.hackbrädet stå framme för spontanschack och analys av problem du hittar på nätet
Låt sc
Men ett bräde kan man alltid ställa undan.
Ha en snygg ask att ha pjäserna i.
Köp en scackklocka och spela snabbschack med polarna - fem minuter vardera och uppåt.
Köp dessutom ett litet schackbräde för resor t ex
-----------
PS
Lär dig hur du gör matt på två drag
DS
Citera
2024-02-10, 00:34
Medlem
Mohaves avatar
Jag har denna och kan rekommendera. Bra tyngd i pjäserna och snyggt bräde.

https://www.schackbutiken.se/schackm...smodell-xanadu
Citera
2024-02-10, 06:39
Moderator
^Eazs avatar
Jag tycker att ett snyggt schakbräde gärna får stå framme som prydnad (detta beror självfallet på att man har plats, inga småbarn hemma så pjäser inte försvinner etc) + att det bjuder in till spel att ha det framme om man har gäster över istället för att någon måste komma komma på tanken att "ska vi spela schack?"
Citera
2024-02-10, 22:01
Medlem
Citat:
På vilket sätt?

Det ger ju absolut inte samma känsla som att spela vid ett riktigt bräde.
Citera
2024-02-11, 18:54
Avstängd
AGHORIBABA1008s avatar
https://www.schackbutiken.se/schackm...ade-med-pjaser

Den här är grym! Har en själv. Kan du ta med dig överallt när du är på resande fot, och spela med folk du stöter på!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in